  • From: "Marcin Wasilewski" <j...@a...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Mandat za niekorzystanie z drogi dla rowerów.
    Date: Wed, 30 Jan 2008 15:58:14 +0100

    Użytkownik "WitCha" <c...@d...vito> napisał w wiadomości
    news:fnpsvj$be4$1@news.dialog.net.pl...

    > Chyba widziałem w sieci zdjęcia. To jest śmieszne na pierwszy rzut oka,
    > ale tak naprawdę to czy "winni zostali ukarani"? To przecież jest
    > ewidentne zagrożenie zdrowia i życia użytkowników tej drogi.

    Właśnie miasto przegrało pierwszy proces w tej sprawie:

    Swoją drogą ciekawe, czy są jakieś normy, które powinny być spełnione aby
    coś można było nazwać ścieżką rowerową.

    http://miasta.gazeta.pl:80/gorzow/1,35211,4871186.ht
    ml?nltxx=1077903&nltdt=2008-01-26-02-06

    Choć akurat ścieżki na ul. Kasprzaka nie budowało miasto, to jednak leży ona
    na miejskim terenie i to magistrat będzie musiał zapłacić odszkodowanie.
    Prawniczka magistratu próbowała tłumaczyć, że gdyby rowerzysta się nie
    oglądał do tyłu, zobaczyłby słup i z pewnością go ominął.

    Na szczęście sąd nie uznał tej niezwykłej argumentacji. Szkoda tylko, że
    odszkodowanie będzie niewielkie: 2 tys. zł. Amerykańscy prawnicy potrafią z
    takich spraw wyciągać całkiem niezłe sumy. Zimny prysznic w postaci
    wielotysięcznych odszkodowań miastu by się przydał. Może w końcu znalazł by
    się winny takich absurdów w mieście. Ścieżka na ul. Kasprzaka to przecież
    nie jedyna tego rodzaju osobliwość w Gorzowie.

    Rok temu pisaliśmy o słupach ustawianych przez drogowców na środku ścieżki
    rowerowej przy budowanej wtedy ul. Grobla. Slalom rowerowy między słupami od
    dawna jest już na ul. Słowiańskiej. Na ul. Pomorskiej ścieżkę wybudowano po
    to, aby było gdzie postawić znaki drogowe, a na Podmiejskiej słup z
    sygnalizacją świetlną.

    Te przykłady chyba dosadnie pokazują jaki jest stosunek w mieście do
    rowerzystów. Ścieżki się buduje bo: taki jest trend w Unii Europejskiej,
    można się pochwalić liczbami w raportach, przerobić więcej kostki betonowej
    i pieniędzy na inwestycje. Ścieżki buduje się też dlatego, że na początku
    lat 90. tak uchwaliła Rada Miasta. Chciałbym dożyć chwili, kiedy zostanie
    zbudowana ścieżka rowerowa po to, żeby rowerzyści mogli bezpiecznie i
    wygodnie jeździć.