  • 21. Data: 2012-10-17 20:35:37
    Temat: Re: Mam prawo wiedzieć?
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    W dniu 17.10.2012 19:42, witek pisze:

    > Ty tez uwazasz, ze sie nie da zapisac.
    > A na dodatek jeszcze obrabiac na biezaco tresci?

    Ależ da się produkować syntetyczne złoto. To tylko kwestia kosztów.

    Ba, da się nawet stosować polskie znaki, ale ciebie nawet takie
    trywialne zadanie przerasta... a chcesz archiwizować wszystkie rozmowy.

  • 22. Data: 2012-10-17 21:04:47
    Temat: Re: Mam prawo wiedzie ?
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "m" <m...@g...com> napisał w wiadomości

    > Dochody z abonenta są też razy 10.000.000 abonentów :).
    >
    > A koszt przechowywania tego za np. http://aws.amazon.com/s3/pricing/ - 2
    > dolary miesięcznie(na abonenta). Nie jest to darmo, ale nie jest to kwota
    > nie do udźwignięcia.

    Danych osobowych nie można za granicę eksportować, a Ty chcesz treści umów
    chronione tajemnicą :-)

  • 23. Data: 2012-10-17 21:10:14
    Temat: Re: Mam prawo wiedziec
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    W dniu 17.10.2012 19:43, m pisze:

    > 16kbps (więcej nie trzeba do takiego archiwum)

    Powiedzmy.

    > * 100h (niech tyle
    > średnio rozmawia abonent przez telefon miesięcznie)

    Trochę mało, ale powiedzmy.

    > * 600 (niech
    > obowiązek przetrzymywania jest 5 lat).
    >
    > To daje na abonenta 16 * 100 * 3600 * 600 kbps = 16*36*6 * 10^9bps = 432
    > GB.

    Konkretnie to 16 000 b/s = 2000 B/s

    2000 B/s * 3600 s/h * 100 h = 720 MB (w miesiącu)

    720 MB * 600 miesięcy = 430 GB

    Czyli powiedzmy że się zgadza.

    Na razie.

    > IMHO jest to wykonalne. Ciut kosztowne, ale do udźwignięcia.

    Nie, bo bezmyślnie liczysz tylko koszt samych dysków.

    Teraz tak... Można przyjąć, że wychodzi jeden dysk 0,5TB na jednego
    abonenta. W ciągu 5 lat jest prawie pewne, że dysk padnie. Zatem muszą
    być co najmniej dwa chodzące w mirroringu. Pewnie, można inaczej
    kombinować z redundacją, ale wtedy komplikuje ci się algorytm
    zapisu/odczytu/odtwarzania, czyli co zaoszczędzisz na dyskach wydasz na
    moc obliczeniową kontrolerów i większe ryzyko utraty danych.

    Dyski to nie perpetuum mobile - trzeba je zasilić. Średnio ponoć idzie
    na to 10W na dysk "green". Czyli mamy oprócz jakichś 250zł za dysk
    jeszcze 10W * 24h * 30 * 12 * 5 = 432 kWh, co daje mniej-więcej drugie
    tyle w kosztach energii. Pamiętaj - trzeba zdublować, więc mamy już
    1000zł na abonenta co każde 5 lat.

    Liczmy dalej... Jak planujesz, królu złoty, utworzyć macierz na 20
    milionów dysków?

    Trzeba będzie utworzyć wielki cluster macierzy połączonych możliwie
    szybką siecią. Liczmy po 20 dysków na macierz, każda z nich będzie żreć
    około 100W, czyli potrzebujemy stały dopływ energii 100 MW na milion
    macierzy. Dodatkowo 10MW potrzeba na te nieszczęsne dyski. Skąd weźmiesz
    te megawaty energii?

    Macierze trzeba połączyć - będą potrzebne switche.

    To wszystko trzeba będzie klimatyzować - można lekko liczyć, że na
    klimatyzację potrzeba będzie dodatkowe 25% energii.

    Dla twojej informacji - centrum kolokacyjne z kilku-megawatowym
    zasilaniem i miejscem na około 100 szaf po 42U kosztuje miliony, wiele
    milionów.

    I to centrum puste - z samymi ścianami, zasilaniem, zasilaniem awaryjnym
    i kilkudziesięcioma wiązkami światłowodów. Puste i gotowe na przyjęcie
    tych dysków na rozmowy ludzi i całej reszty infrastruktury.

    Trzeba to będzie obsłużyć, zasilić i oprogramować.

    Mam kontynuować, czy wreszcie zaczyna do ciebie docierać, że cena zakupu
    dysków to najmniejszy problem?

  • 24. Data: 2012-10-17 21:22:08
    Od: spp <s...@o...pl>

    W dniu 2012-10-17 21:10, Andrzej Lawa pisze:

    > Trochę mało, ale powiedzmy.

    Mało?
    IMHO to 20 razy za dużo. :)

    --
    spp

  • 25. Data: 2012-10-17 21:23:27
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Andrzej Lawa wrote:

    > Ależ da się produkować syntetyczne złoto. To tylko kwestia kosztów.

    I twierdzisz, ze te koszty są tak olbrzemie, ze nawet nie potrafisz
    sobie ich wyobrazić.

    > Ba, da się nawet stosować polskie znaki, ale ciebie nawet takie
    > trywialne zadanie przerasta... a chcesz archiwizować wszystkie rozmowy.

    Da sie. Ale jak nie potrafisz czytac bez polskich znaków to po prostu
    nie czytaj, albo idz do psychologa niech cie dowartosciuje.

  • 26. Data: 2012-10-17 21:24:36
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    W dniu 17.10.2012 21:22, spp pisze:

    > Mało?
    > IMHO to 20 razy za dużo. :)

    Wsparcie techniczne, handlowcy, prezesi, przedstawiciele handlowi...
    IMHO jak policzysz 4h dziennie to i tak będzie ostro zaniżone. A to
    tylko rozmowy prywatne.

    Dodaj telemarketerów po kilkanaście godzin dziennie (jak tłuką
    nadgodziny) wszelkie urzędy, posterunki...

    Ja tam nawet dwóch godzin miesięcznie nie wyrabiam. Ale to ja ;)

  • 27. Data: 2012-10-17 21:28:01
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    W dniu 17.10.2012 21:23, witek pisze:

    > I twierdzisz, ze te koszty są tak olbrzemie, ze nawet nie potrafisz

    Jakie??

    > sobie ich wyobrazić.

    Olbrzemich kosztów nie jestem, bo nie znam takiego słowa.

    > Da sie.

    Ale, jak widać, dla ciebie to za trudne. A chcesz się brać za
    rejestrowanie wszystkich rozmów...

    > Ale jak nie potrafisz czytac bez polskich znaków to po prostu
    > nie czytaj, albo idz do psychologa niech cie dowartosciuje.

    Dla każdego człowieka o inteligencji powyżej granicy upośledzenia
    umysłowego oczywiste jest, że skoro spójnie odpowiadam na twoje
    wybrakowane listy, to znaczy że potrafię je przeczytać.

  • 28. Data: 2012-10-17 21:34:40
    Od: liquidmolly <b...@a...invalid>

    On Wed, 17 Oct 2012 21:28:01 +0200, Andrzej Lawa wrote:

    > W dniu 17.10.2012 21:23, witek pisze:
    [...]
    > skoro spójnie odpowiadam na twoje
    > wybrakowane listy, to znaczy że potrafię je przeczytać.

    Ale zrozumiec to juz nie bardzo

  • 29. Data: 2012-10-17 21:34:51
    Od: Cezar <c...@t...pl.invalid>

    On 17/10/2012 16:14, qwerty wrote:
    > Użytkownik "Cezar" napisał w wiadomości grup
    >
    > A przypadkiem operator nie jest zmuszony przechowywać nagrań przez rok?

    jesli juz jest zmuszony cos przechowywac to raczej tylko CDR

    c.

  • 30. Data: 2012-10-17 21:36:47
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    W dniu 17.10.2012 21:34, liquidmolly pisze:

    > [...]
    >
    > Ale zrozumiec to juz nie bardzo

    O, kolejny posiadacz dwucyfrowego IQ nie umie używać polskich znaków...