  • Data: 2006-07-28 08:56:15
    Temat: Re: List polecony a Art. 61 kc
    Od: Piotr Fonon <f...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    kam wrote:
    > Możliwość zapoznania się powinna w zasadzie nastąpić równocześnie z
    > wprowadzeniem, stąd takie rozwiązanie.
    Nie ma takiego związku. Tak jak nie nosi się ze sobą skrzynki pocztowej
    - tak również środków komunikacji elektronicznej (w zasadzie rzecz jasna).

    > Z §1. Dokonanie czynności prawnej następuje z chwilą złożenia
    > oświadczenia woli. Dopóki nie dotrze ono do adresata, nie zostało
    > złożone, a więc i czynność nie została dokonana.
    Załóżmy, że nadawca listu poleconego zmarł zanim ten został odebrany. Z
    takiej interpretacji wynikałoby, że złożył oświadczenie woli po śmierci,
    czy też nieboszczyk dokonał czynności prawnych. Ciekawe.

    W moim pytaniu problem nr 2 jest sformułowany trochę inaczej. Mam na
    myśli kwestię dotrzymania terminu na dokonanie czynności prawnej. W
    postępowaniu administracyjnym, czy też w sprawach cywilnych decyduje
    data nadania listu; można korzystać z poczty (list polecony) mając
    pewność, że termin zostanie dochowany.

    Jeśli przyjąć, że w innych sytuacjach ta zasada nie obowiązuje, to
    korzystanie z drogi pocztowej należy uznać za ryzykowne - nigdy nie
    można być pewnym daty doręczenia korespondencji.
    Fonon