  • 1. Data: 2006-07-20 13:26:40
    Temat: List polecony a Art. 61 kc
    Od: Piotr Fonon <f...@p...onet.pl>

    Witam!
    W archiwum znalazłem taki wątek:
    http://groups.google.pl/group/pl.soc.prawo/browse_th
    read/thread/93ca20dbe3efcf3a/f9a3c75a2c329e36?lnk=st
    &q=&rnum=2&hl=pl#f9a3c75a2c329e36
    z którego wynika, że w przypadku listu poleconego:
    "oświadczenie uważa się za złożone w chwili gdy adresat mógł zapoznać
    się z jego treścią (art.61§1 kc) nie wysłanie więc, a doręczenie,
    ewentualnie awizowanie i upływ terminu" są isotne.
    Natomiast w art.61§a kc pojawia się odniesienie do "chwili wprowadzenia
    do środka komunikacji elektronicznej".
    1) Czy zatem istnieje zasadnicza różnica pomiędzy datą złożnia
    oświadczenia woli przekazanego za pośrednictwem poczty tradycyjnej i
    elektronicznej (adresat poczty elektronicznej nie musi odebrać jej
    natychmiast)?
    2) Czy data doręczenia, a nie nadania listu poleconego jest istotna w
    przypadku, gdy oświadczenie woli przekazane w tej formie wiąże się z
    upływem terminu na dokonanie czynności prawnej?
    Z góry dziękuję za wyjaśnienia.
    Fonon

  • 2. Data: 2006-07-26 10:02:53
    Temat: Re: List polecony a Art. 61 kc
    Od: Piotr Fonon <f...@p...onet.pl>

    Może ktoś wyjaśni jak to jest?
    Z góry dziękuję.
    Fonon

  • 3. Data: 2006-07-26 10:35:44
    Od: kam <#k...@w...pl#>

    Piotr Fonon napisał(a):
> [...]
    > oświadczenia woli przekazanego za pośrednictwem poczty tradycyjnej i
    > elektronicznej (adresat poczty elektronicznej nie musi odebrać jej

    "...w taki sposób, żeby osoba ta mogła zapoznać się z jego treścią"
    więc zasadniczej różnicy chyba nie ma, bo trzeba uwzględnić, że nie
    odbiera się poczty w każdej chwili
    z tym, że możliwość zapoznania się jest szersza

    > 2) Czy data doręczenia, a nie nadania listu poleconego jest istotna w
    > przypadku, gdy oświadczenie woli przekazane w tej formie wiąże się z
    > upływem terminu na dokonanie czynności prawnej?

    istotna jest data, z którą zostało złożone oświadczenie woli, chyba że
    przepis szczególny przewiduje inaczej

    KG

  • 4. Data: 2006-07-27 10:28:19
    Od: Piotr Fonon <f...@p...onet.pl>

    kam wrote:
> [...]
    > odbiera się poczty w każdej chwili
    > z tym, że możliwość zapoznania się jest szersza

    Chwileczkę, przypomnę że w par. 1 mowa jest o tym, że "jest złożone z
    chwilą, gdy doszło do niej w taki sposób, że mogła zapoznać się z jego
    treścią". A więc data "dojścia", a nie nadania. Natomiast w par. 2 -
    "gdy wprowadzono je do środka komunikacji w taki sposób, żeby osoba ta
    mogła zapoznać się..." - a więc "gdy wprowadzono". W tym jednak
    przypadku wyraźnie liczy się moment wprowadzenia, a skuteczność
    uzależniona jest jedynie od tego, czy uczyniono to we właściwy sposób.
    Nadawca wprowadza informację w taki sposób, że odbiorca "mógł" się
    zapoznać, ale przecież nie musiał. Informacja przesłana środkami
    elektronicznymi dociera do odbiorcy niezależnie od jego woli odebrania
    lub nie (np. fax, e-mail - jego własne urządzenia fizyczne lub
    wirtualne) i ten może się z nią zapoznać, ale nie musi, natomiast poczta
    tradycyjna musi być odebrana - inaczej nie dociera do odbiorcy. Więc
    jednak różnica jest...

    > istotna jest data, z którą zostało złożone oświadczenie woli, chyba że
    > przepis szczególny przewiduje inaczej

    A z czego to wynika? Proszę o bliższe dane!

    Pozdrawiam,
    Fonon

  • 5. Data: 2006-07-27 15:29:50
    Od: kam <#k...@w...pl#>

    Piotr Fonon napisał(a):
> [...]
    > "gdy wprowadzono je do środka komunikacji w taki sposób, żeby osoba ta
    > mogła zapoznać się..." - a więc "gdy wprowadzono".

    Możliwość zapoznania się powinna w zasadzie nastąpić równocześnie z
    wprowadzeniem, stąd takie rozwiązanie.

    > A z czego to wynika? Proszę o bliższe dane!

    Z §1. Dokonanie czynności prawnej następuje z chwilą złożenia
    oświadczenia woli. Dopóki nie dotrze ono do adresata, nie zostało
    złożone, a więc i czynność nie została dokonana.

    KG

  • 6. Data: 2006-07-28 08:56:15
    Od: Piotr Fonon <f...@p...onet.pl>

    kam wrote:
    > Możliwość zapoznania się powinna w zasadzie nastąpić równocześnie z
    > wprowadzeniem, stąd takie rozwiązanie.
    Nie ma takiego związku. Tak jak nie nosi się ze sobą skrzynki pocztowej
    - tak również środków komunikacji elektronicznej (w zasadzie rzecz jasna).

    > Z §1. Dokonanie czynności prawnej następuje z chwilą złożenia
    > oświadczenia woli. Dopóki nie dotrze ono do adresata, nie zostało
    > złożone, a więc i czynność nie została dokonana.
    Załóżmy, że nadawca listu poleconego zmarł zanim ten został odebrany. Z
    takiej interpretacji wynikałoby, że złożył oświadczenie woli po śmierci,
    czy też nieboszczyk dokonał czynności prawnych. Ciekawe.

    W moim pytaniu problem nr 2 jest sformułowany trochę inaczej. Mam na
    myśli kwestię dotrzymania terminu na dokonanie czynności prawnej. W
    postępowaniu administracyjnym, czy też w sprawach cywilnych decyduje
    data nadania listu; można korzystać z poczty (list polecony) mając
    pewność, że termin zostanie dochowany.

    Jeśli przyjąć, że w innych sytuacjach ta zasada nie obowiązuje, to
    korzystanie z drogi pocztowej należy uznać za ryzykowne - nigdy nie
    można być pewnym daty doręczenia korespondencji.
    Fonon

  • 7. Data: 2006-07-28 09:10:51
    Od: kam <#k...@w...pl#>

    Piotr Fonon napisał(a):
    > Załóżmy, że nadawca listu poleconego zmarł zanim ten został odebrany. Z
    > takiej interpretacji wynikałoby, że złożył oświadczenie woli po śmierci,
    > czy też nieboszczyk dokonał czynności prawnych. Ciekawe.

    art.62 kc

> [...]
    > korzystanie z drogi pocztowej należy uznać za ryzykowne - nigdy nie
    > można być pewnym daty doręczenia korespondencji.

    i tak jest

    KG

  • 8. Data: 2006-07-29 04:11:31
    Od: Piotr Fonon <f...@p...onet.pl>

    kam napisał(a):

    > art.62 kc

    I tu jest niekonsekwencja. Co innego skuteczność, a co innego, a co
    innego chwila złożenia. Zabrakło logiki?

    Fonon