    From: "Przemyslaw Lipin" <p...@o...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Łamigłówka dla chętnych_spółdzielczość mieszkaniowa
    Date: Fri, 4 Apr 2003 13:54:33 +0200
    Sender: p...@o...pl@pepe.hechtsheim.wohnheim.uni-mainz.de

    "Stan_Z" <s...@g...pl> schrieb im Newsbeitrag
    news:b6johc$3h4$1@news.supermedia.pl...
    > Wyobraźcie sobie sytuację w której Pan X w 2001 roku po wejściu w życie
    > ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych (dalej SM) podpisuje umowę na mocy,
    > której spółdzielnia zobowiązuje się do wybudowania lokalu z
    > przynależnościami z prawem odrębnej własności.
    > Zgodnie z brzmieniem ustawy o SM umowa może być zawarta tylko
    członkiem
    > ( innej opcji nie widzę w ustawie).W związku z tym zapisami "członkiem
    > zostaje się oficjalnie w momencie wręczenia przed aktem karty
    członkowskiej
    > (na 10 minut przed podpisaniem)".
> [...]

    O ile dobrze zrozumialem zapisy ustawy, to sama umowa o budowe lokalu nie
    powoduje jeszcze przejscia jego odrebnej wlasnosci po wybudowaniu. Jest tam
    jeszcze mowa o umowie o ustanowienie odrebnej wlasnosci lokalu (art. 21-22
    Ustawy), ktora roniez moze byc zawierana tylko z czlonkami, alb z osobami
    wskazanymi przez czlonka. Dlatego nie wyobrazam sobie, jak mialaby osoba nie
    bedace juz czlonkiem spoldzielni zawrzec taka umowe? Musialaby znowu zglosic
    chec czlonkowstwa czy co?
    Ale jakies matactwa z tym zwiazane mogly sie wczesniej zdazac, bo widac ze
    zmieniono np. art. 18 ust.2, w ktorym pisze teraz wyraznie, ze czlonek
    spoldzielni, ktory zawarl umowe o budowe lokalu wnosi wklad budowlany. Nie
    wiem jak to brzmialo wczesniej, ale mozliwe wlasnie ze mniej scisle i
    sprecyzowano to aby uniknac naduzyc.
    Dlatego wydaje mi sie, ze taka klauzula - jako czesc czynnosci prawnej -
    moglaby byc uznana za niewazna, bo ma na celu obejscie ustawy (art. 58 § 1
    kc w z art. 1 ust. 2 pkt. 1(1) ust. o sp.mieszk. - w obecnej tresci). Reszta
    umowy bylaby raczej wazna, bo mozna chyba uznac, ze i bez tej klauzuli
    strony zawarlyby umowe (art. 58 § 3).

    --
    pozdr
    Przemek