  • 11. Data: 2003-01-10 14:08:01
    Temat: Re: ŁUPzłodzieja
    Od: s...@d...pl (Marcin Surowiec)

    ----- Original Message -----
    From: "Kamil Golaszewski" <k...@p...onet.pl>
    To: <p...@n...pl>

    : Marcin Surowiec napisa_(a):
    : > wolno zabrać swoje, a cudzego nie rusz, że się posłużę przysłowiem
    :
    : to jeszcze zależy jak... i czy da się wykazac, że to Twoje...

    eno tak się nie bawimy, najpierw pada kazus, a potem zmienia się założenia
    :(

    miłego weekendu dla wszystkich idę odpoczywać

  • 12. Data: 2003-01-10 17:43:24
    Od: "Marcin Olender" <d...@g...pl>

    "Marcin Surowiec" <s...@d...pl> wrote in message

> [...]
    Nicht. Jak najbardziej można ukraść swoja rzecz - tylko, że będzie to
    przypadek tzw. usiłowania nieudolnego. Przestępstwo jak najbardziej, ale sąd
    może odstąpić od wymierzenia kary. A co do meritum, to nie popełnia
    przestępstwa ten ,który odpiera bezpośredni bezprawny zamach na
    _jakiekolwiek_ dobro prawne, czyli także cudze. Jeśli czyn mieści się w tych
    granicach to nie ma problemu - np. udaremnienie kradziezy kieszonkowej w
    autobusie. Czyli nie ma znaczenia _czyją_ własność odbierasz, tylko _kiedy_,
    tak, aby nie popełnić ekscesu ekstensywnego, czyli wykonywać obrone
    konieczna po ustaniu zamachu. Granica tu jest dość płynna i oceniana ad
    casu.

    Depi.

  • 13. Data: 2003-01-10 18:08:11
    Od: Kamil Golaszewski <k...@p...onet.pl>

    Marcin Olender napisa_(a):
    > Nicht. Jak najbardziej można ukraść swoja rzecz - tylko, że będzie to
    > przypadek tzw. usiłowania nieudolnego. Przestępstwo jak najbardziej, ale sąd
    > może odstąpić od wymierzenia kary.

    Też tak myślałem, ale doczytałem się że: "Przepis o kradzieży chroni
    zarówno własność jak i posiadanie, jednakże posiadanie jest chronione o
    tyle, o ile nie wchodzi w grę "lepsze prawo" właściciela, a więc
    właściciel nie dopuszcza się kradzieży zabierając rzecz z władztwa jej
    posiadacza" (Gardocki, Prawo karne) To nie jest konstrukcja usiłowania
    nieudolnego. Trochę mi się to nie podoba, bo niby dlaczego posiadacz ma
    być pozbawiony ochrony prawnokarnej, ale... Trochę mnie to zaciekawiło
    :)

    KG

  • 14. Data: 2003-01-11 11:38:56
    Od: "Marcin Olender" <d...@g...pl>

    "Kamil Golaszewski" <k...@p...onet.pl> wrote in message
> [...]
    > nieudolnego. Trochę mi się to nie podoba, bo niby dlaczego posiadacz ma
    > być pozbawiony ochrony prawnokarnej, ale... Trochę mnie to zaciekawiło

    Ale posiadacz jest objęty prawnokarną ochroną, tylko nie w stosunku do
    właściciela, bo byłby to przecież nonsens - zreszta nie do pogodzenia z
    samą konstrukcją przestępstwa kradzieży. Co do usiłowania nieudolnego, to
    oczywiście zajdzie jedynie wtedy, gdy właściciel będzie działał w
    nieświadomości tego, że rzecz faktycznie jest jego własnością. Zapomniałem
    dodać, a być może nie jest to oczywiste.

    Depi.

  • 15. Data: 2003-01-11 12:41:13
    Od: Kamil Golaszewski <k...@p...onet.pl>

    Marcin Olender napisa_(a):
    > Ale posiadacz jest objęty prawnokarną ochroną, tylko nie w stosunku do
    > właściciela, bo byłby to przecież nonsens - zreszta nie do pogodzenia z
    > samą konstrukcją przestępstwa kradzieży.

    To nie byłby nonsens. Pozbawienie posiadacza ochrony może prowadzić do
    upowszechnienia wymierzania sprawiedliwości na własną rękę. Funkcją
    prawa karnego oprócz wzmacniania sankcji cywilnych, a pamiętaj, że
    posiadacz taką ochronę w stosunku do właściciela ma, jest też utrzymanie
    porządku. Od sporów o własność, egzekucji itd. są odpowiednie organy.
    Inną sprawą jest obrona konieczna, natomiast póżniej uważam, że
    właściciel nie powinien mieć prawa zabierać na własną rękę nawet swojej
    rzeczy. Wyłączenie z przestępstwa kradzieży czynu dokonanego przez
    właściciela ma swoje konsekwencje, uznajemy, że kolejnych przestępstw
    np.rozboju też nie może się dopuścić właściciel wobec posiadacza. A z
    konstrukcją kradzieży wszystko da się pogodzić, to tylko kwestia
    interpretacji słowa "cudzą".

    KG

  • 16. Data: 2003-01-13 06:33:51
    Od: s...@d...pl (Marcin Surowiec)

    Trochę mi się to nie podoba, bo niby dlaczego posiadacz ma
    : być pozbawiony ochrony prawnokarnej, ale...

    nie wydaje mi się, żeby był jej pozbawiony, bo mówimy tu o pewnym
    szczególnym wypadku, kiedy właściciel okazuje się kleptomanem :).

  • 17. Data: 2003-01-14 10:27:49
    Od: Kamil Golaszewski <k...@p...onet.pl>

    Marcin Surowiec napisa_(a):
    > nie wydaje mi się, żeby był jej pozbawiony, bo mówimy tu o pewnym
    > szczególnym wypadku, kiedy właściciel okazuje się kleptomanem :).

    ale mamy jego konsekwencje - jeśli właściciel pogrozi bronią, pobije
    itd. to co - tylko 191kk? jeśli włamie się do mieszkania - tylko 193kk?
    trochę niskie te kary

    KG