    From: Sabina Redlarska <sa-re.wyrzuc.to.co.uwazasz:)@epf.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Kwasniewski wybral Marcinkiewicza?
    Date: Mon, 31 Oct 2005 14:20:45 +0100
    Sender: redsawigru@uzytkownicy_idg

    Dnia Mon, 31 Oct 2005 07:49:08 +0100, Jan Werbinski napisał(a):

    > Rozumiesz znaczenie i róznicze slów "desygnacja" i "wybór"?

    Nie do końca.
    "Desygnować" to wg Kopalińskiego "wyznaczać". To słowo mi się może
    niesłusznie kojarzy z "wybierać".
    Może więc mi wytłumaczycie co znaczy "desygnacja". Czy to w tym wypadku
    oznacza, że ktoś (kto konkretnie?) wybrał Marcinkiewicza i Kwaśniewski po
    prostu musiał go desygnować, cokolwiek to znaczy?

    Wczoraj na wykładzie z prawa administracyjnego, zostało to przedstawione w
    ten sposób, że wyszło na to, że w wyborze premiera mogą wystąpić 3 etapy:
    1. Prezydent desygnuje premiera
    2. Jeśli rząd nie dostanie wotum zaufania, premiera wybiera Sejm
    3. Jeśli znowu nie będzie wotum zaufania, inicjatywa wraca do prezydenta
    (4. Ewentualne nowe wybory.)

    Ale jak próbuję zrozumieć ten kawałek Konstytucji, to mi wychodzi na to że
    to nie są _kolejne_ etapy (1-3), tylko alternatywy.

    Czy jakiś znawca tematu może mi wytłumaczyć, jak to jest z tym wyborem
    premiera? Czy Prezydent tak naprawdę ma tu cokolwiek do gadania czy tylko
    dopełnia formalności?

    Zapytałabym wczoraj na wykładzie, ale przymurowało mnie po tym jak wyszło
    na to, że Marcinkiewicza wybrał Kwaśniewski. Niestety nie było rozwinięcia
    tematu ani nawiązania do sytuacji obecnej.

    --
    Dziękuję za odpowiedzi
    Sabina