    Newsgroups: pl.soc.prawo
    From: Robert Tomasik <r...@g...pl>
    Subject: Re: Kviat: państwa narodowe to już przeżytek
    Date: Sun, 24 Oct 2021 10:01:45 +0200

    W dniu 24.10.2021 o 00:50, J.F pisze:
    > ale u nich akurat te tradycje wspolnego narodu byly dlugie.
    > Wspolny jezyk ulatwial.

    W wypadku wielu krajów słowiańskich język jest wspólny na tyle, co i
    niemiecki. Niemiecki w poszczególnych landach też nie jest jednakowy.
    Oczywiście dogadać się można, ale to nie są jednakowe języki. Ja do dziś
    pamiętam, że jak jeździłem do dziadków, to nie za bardzo rozumiałem co
    mówią, a mówili po Polsku, tylko góralską gwarą.

    Obecnie nie ma większego problemu z dogadaniem się ze Słowakami,
    Czechami, Mołdawianami, Ukraińcami czy Litwinami. Dogadasz się po polsku
    na Słowenii i Chorwacji. W Rosji i i Serbii barierą jest używanie
    cyrylicy.

    --
    Robert Tomasik