  • 1. Data: 2007-05-20 17:44:08
    Temat: Kupno mieszkania, zadatek
    Od: Simon <a...@p...onet.pl>

    Witam,
    Jestem w trakcie zalatwiania formalności zwiazanych z kupnem mieszkania.
    Razem ze sprzedajacym doszlismy do porozumienia, ze podpiszemy umowę
    przedwstępną (w agencji nieruchomości), bez zadatku, abym mogł uzyskać
    kredyt na pełną kwotę wartości mieszkania.
    Sprzedający jednak potrzebuje jakiejs ilości gotowki, wiec dogadalismy się
    ze udzielę mu czegoś w rodzaju pożyczki, zanim moj bank nie przeleje mu
    pieniędzy za mieszkanie.
    W zwiazku z powyzszym mam 2 pytania:
    - jakie dokumenty powinienem przygotować aby "pożyczka" była dla mnie
    bezpieczna?
    - czy umowa przedwstępna, podpisana w agencji nieruchomości, bez obecności
    notariusza moc prawna w razie jakichs problemów?

    Z góry dziekuje za odpowiedzi.

    Sz.

  • 2. Data: 2007-05-20 18:55:25
    Temat: Re: Kupno mieszkania, zadatek
    Od: lolka <l...@b...pl>

    On 20 Maj, 19:44, Simon <a...@p...onet.pl> wrote:
> [...]
    > przedwstępną (w agencji nieruchomości), bez zadatku, abym mogł uzyskać
    > kredyt na pełną kwotę wartości mieszkania.

    Nie rozumiem, przecież banki refinansują poniesione na zadatek koszty.

  • 3. Data: 2007-05-20 18:57:35
    Od: <s...@g...pl>

    "Simon" <a...@p...onet.pl> wrote in message
> [...]
    > przedwstępną (w agencji nieruchomości), bez zadatku, abym mogł uzyskać
    > kredyt na pełną kwotę wartości mieszkania.

    Niektóre banki udzielają kredytów tak, aby pokryć również koszt zadatku
    ("refinansowanie wydatków poniesionych na zakup") - np. Millenium, mBank

    > - czy umowa przedwstępna, podpisana w agencji nieruchomości, bez obecności
    > notariusza moc prawna w razie jakichs problemów?

    Z tego co pamiętam to bez notariusza masz prawo tylko do zwrotu podwójnego
    zadatku w przypadku odstąpienia sprzedającego od zawarcia przyrzeczonej
    umowy, natomiast forma aktu notarialnego pozwala go zmusić do jej zawarcia.
    Polecam zainwestować w notariusza, może się okazać że brak aktu notarialnego
    nie pozwoli refinansować zadatku.

    Pozdrawiam,
    strach

  • 4. Data: 2007-05-20 19:27:20
    Od: Simon <a...@p...onet.pl>

    s...@g...pl wrote:
    > Niektóre banki udzielają kredytów tak, aby pokryć również koszt zadatku
    > ("refinansowanie wydatków poniesionych na zakup") - np. Millenium, mBank

    Zgadza się. Banki zakładają możliwośc refinansowania kosztów
    okołokredytowych, ale wcale nie muszą. Wydaje mi się, że większe
    prawdopodobienistwo otrzymania kredytu na całość poniesionych kosztów, gdy
    umowa nie zakłada zadatku. Mozliwe ze jestem w błędzie.

    Sz.

  • 5. Data: 2007-05-21 07:35:57
    Od: lolka <l...@b...pl>

    On 20 Maj, 21:27, Simon <a...@p...onet.pl> wrote:

> [...]
    > prawdopodobienistwo otrzymania kredytu na całość poniesionych kosztów, gdy
    > umowa nie zakłada zadatku. Mozliwe ze jestem w błędzie.

    Najprościej spytać w bankach. Z tych, które ja rozważałam, wszystkie
    refinansowały zadatek. Natomiast umowa przedwstępna zawarta
    nienotarialnie ma ten minus, że sprzedający może się z niej wycofać,
    tracąc tylko podwójny zadatek. W Twoim przypadku zadatku nie ma, tym
    bardziej umowa jest dla Ciebie IMHO niekorzystna, a dla sprzedającego
    bardzo komfortowa.

  • 6. Data: 2007-05-21 08:21:07
    Od: Szymon Korejwo <s...@d...pl>

    lolka wrote:

> [...]
    > tracąc tylko podwójny zadatek. W Twoim przypadku zadatku nie ma, tym
    > bardziej umowa jest dla Ciebie IMHO niekorzystna, a dla sprzedającego

    Znam przynajmniej jeden przypadek, kiedy bank nie skredytował zadatku, choć
    pierwotnie zapowiadal ze to zrobi. Stad moje obawy, i nieufność wobec
    banków.
    Mam zamiar podpisać umowę przedwstępna bez zadatku, ale zakładającą karę
    umowną w wysokości 5% w wypadku wycofania się ktorejs ze stron. Wydaje mi
    się ze taka umowa bedzie już chroniła zarówno mnie jak i stronę
    sprzedająca. Mam racje?

    Szymon Korejwo

  • 7. Data: 2007-05-21 08:34:31
    Od: Sebcio Łastowski <s...@n...com>

    lolka pisze:

    > Najprościej spytać w bankach. Z tych, które ja rozważałam, wszystkie
    > refinansowały zadatek. Natomiast umowa przedwstępna zawarta

    Powinnaś raczej użyć sformułowania "wszystkie deklarowały
    refinansowanie zadatku". W praktyce wygląda to bowiem różnie, znam to z
    autopsji.

    --
    Pozdrawiam,
    Sebcio Łastowski * Gdańsk, PL

  • 8. Data: 2007-05-21 12:47:17
    Od: "Jackare" <j...@i...pl>

> [...]
    > umowną w wysokości 5% w wypadku wycofania się ktorejs ze stron. Wydaje mi
    > się ze taka umowa bedzie już chroniła zarówno mnie jak i stronę

    Może i będzie, ale nic tutaj nie będzie się działo automatycznie z mocy
    jakichś przepisów. Będzie chronić czyjś intyeres gdy tak orzeknie są w
    prawomocnym wyroku, czyli koszty i czas....
    --
    Jackare