  • 1. Data: 2003-02-24 18:40:33
    Temat: Kupilem dzialke - rolna czy budowlana? oto jest pytanie
    Od: "misio" <d...@w...pl>

    Pod koniec 2001 roku kupilem od gminy dzialke jak mi sie wydawalo
    do tej pory bez zadnych zastrzezen budowlana. Stwierdza to wpis w
    akcie notarialnym mowiacy, ze notariuszowi zostalo predstawione
    cyt.
    "zaswiadczenie wydane przez urzad gminy x (...) z ktorego wynika,
    ze dzialki o numerach.... (w tym moja) przeznaczone sa w
    miejscowym planie ogolnym zagospodarowania przestrzennego Gminy X
    pod zabudowe mieszkaniowa jednorodzinna".

    Wydawalo mi sie, ze ow zapis jednoznacznie mowi, ze chodzi o
    dzialke budowlana. W zeszlym roku normalnie zaplacilem podatek od
    nieruchomosci.

    Problem pojawil sie w tym roku - zamiast nakazu zaplaty podatku
    od nieruchomosci, dostalem nakaz platniczy zaplaty podatku....
    rolnego (!!!!).

    Pytalem w gminie - mowia, ze ponoc wg nowych przepisow, jesli nic
    na tej dzialce nie buduje a dzialka miala kiedys nadana klase
    ziemi, place nie podatek od nieruchomosci, a podatek rolny, bo sa
    to grunty zurbanizowane na budowe (czy jakos tak) i dopiero od
    momentu, gdy zaczne budowac, zaczne placic podatek od
    nieruchomosci.

    Jak dla mnie to wyjatkowo dziwne i cos wydaje mi sie to
    podejrzane, chodz prawnikiem nie jestem - czy ktos bylby uprzejmy
    rozwiac moje watpliwosci badz ewentualnie powiedziec co robic z
    ta dzialka, by ustalic czy jest rolna czy budowlana? czy mozna
    jakos wczesniej przekwalyfikowac dzialke rolna na budowlana i czy
    w tej sytuacji wogole jest to konieczne??

    dzieki :)

  • 2. Data: 2003-02-25 08:46:38
    Od: KrzysiekPP <j...@n...ceti.pl>

> [...]
    > jakos wczesniej przekwalyfikowac dzialke rolna na budowlana i czy
    > w tej sytuacji wogole jest to konieczne??

    Kupiles dzialke rolna z przeznaczeniem pod zabudowe. Placisz caly czas
    podatek rolny. Jesli cos zechcesz wybudowac, to musisz w starostwie
    odrolnic ten nieszczesny kawalek, ktory zajmiesz. Do 5 arow jest to
    bezplatne, potem placi sie cos w przeliczniku na kwintal zyta czy jakos
    tak.

  • 3. Data: 2003-02-25 20:12:34
    Od: "misio" <d...@w...pl>

> [...]
    >odrolnic ten nieszczesny kawalek, ktory zajmiesz. Do 5 arow jest
    >bezplatne, potem placi sie cos w przeliczniku na kwintal zyta

    odrolnic??????

    przeciez to miala byc dzialka budowlana?

    i dlaczego w takim badz razie w zeszlym roku placilem podatek od
    nieruchomosci a w tym mam zaplacic rolny?

    jak wyglada to odralnianie? wystarczy zlozyc tylko jakis wniosek
    w gminie?

  • 4. Data: 2003-02-25 20:52:43
    Od: Kamil Golaszewski <k...@p...onet.pl>

    misio wrote:
    > i dlaczego w takim badz razie w zeszlym roku placilem podatek od
    > nieruchomosci a w tym mam zaplacic rolny?

    Bo zmieniły się przepisy. W ubiegłym roku, żeby płacic rolny trzeba było
    mieć >1ha (chyba), teraz nie ma limitów powierzchni, liczy się
    przeznaczenie w ewidencji gruntów

    KG

  • 5. Data: 2003-02-26 08:48:24
    Od: KrzysiekPP <j...@n...ceti.pl>

    > odrolnic??????
    > przeciez to miala byc dzialka budowlana?

    To jest dzialka rolna z przeznaczeniem pod zabudowe. Czyli
    "teoretycznie" budowlana. Tj. po prostu mozesz tam cos wybudowac jesli
    odrolnisz te 5 arow. Dlatego sprzedajacy wciskal ci kit ze to dzialka
    budowlana. A to nieprawda. Dzialki "prawdziwie" budowlane sa tylko w
    miastach ;)

  • 6. Data: 2003-02-26 11:39:39
    Od: "Boguslaw Szostak" <a...@u...agh.edu.pl>

    "KrzysiekPP" <j...@n...ceti.pl> wrote in message

> [...]
    > odrolnisz te 5 arow. Dlatego sprzedajacy wciskal ci kit ze to dzialka
    > budowlana. A to nieprawda. Dzialki "prawdziwie" budowlane sa tylko w

    Panie Krzysku ..prosze nie straszyc czlowieka...

    Z przedstawionego notariuszowi zaswiadczenia wynikalo jsno, ze dzialka jest
    PRZEZNACZONA POD ZABUDOWE...
    "W jezyku potocznym" oznacza to, ze dzialka jest "budowlana".

    Dzialka PRZEZNACZONA pod zabudowe nie musi byc zabudowana i
    moze byc UZYTKOWANA jako rolna. W praktyce oznacza to,
    ze od tego roku placi sie za na podatek rolny, a do zeszlego roku TEZ BY
    sie placilo, gdyby byla czescia gospodarstwa rolnego powyzej 1 ha.

    Jesali pytajacy bedzie chcial opostawic dom musi wystapic o "warunki
    zabudowy"
    w "skrocie" WTZiZT.
    Wtedy dowie sie czymoze postawic TO co chce i TAKIE jak chce.

    POTEM musi wykonac (zlecic uprawnionemu ) projekt i uzgodnieina
    techniczne oraz wyslac wniosek o wylaczenie z produkcji rolnej
    odpowieniej czesci dzialki - pod dom...

    Boguslaw

  • 7. Data: 2003-02-26 13:04:00
    Od: KrzysiekPP <j...@n...ceti.pl>

    > Panie Krzysku ..prosze nie straszyc czlowieka...
    > "W jezyku potocznym" oznacza to, ze dzialka jest "budowlana".
    > Wtedy dowie sie czymoze postawic TO co chce i TAKIE jak chce.

    Znam to z praktyki. Dzialka jest budowlana do momentu, kiedy sie nic nie
    buduje. A jak cos juz trzeba, to nalezy odrolnic ... a dopiero cyrk sie
    zaczyna jak sie okaze, ze trzeba odrolnic wiecej niz 5 arow ... Tak wiec
    praktycznie mozna powiedziec, ze 5 arow z tej dzialki jest budowlane.

  • 8. Data: 2003-02-26 13:32:39
    Od: "Boguslaw Szostak" <a...@u...agh.edu.pl>

> [...]
    > zaczyna jak sie okaze, ze trzeba odrolnic wiecej niz 5 arow ... Tak wiec
    > praktycznie mozna powiedziec, ze 5 arow z tej dzialki jest budowlane.

    Wiem...
    Chodzilo mi o to, ze czlowiek tak naprawde kupil chyba to, co chcial...
    Przestraszyl sie, jak muprzyszlo placic podatek rolny...

    Boguslaw

  • 9. Data: 2003-02-26 21:23:24
    Od: "Joanna Bałuszek" <k...@i...pl>

    > Chodzilo mi o to, ze czlowiek tak naprawde kupil chyba to, co chcial...
    > Przestraszyl sie, jak muprzyszlo placic podatek rolny...

    A ja mysle ze sie slusznie wystraszyl. Znam gmine w ktorej bylo duzo dzialek
    przewidzianych pod zabudowe (praktycznie wszystkie tereny w pasie do 40m od
    drog). W zeszlym roku wladze gminy doszly do wniosku iz jest bardzo
    "niekorzystna struktura" gruntow, tzn. tylko ok. 10-15% gruntow pod zabudowe
    jest wykorzystywanych pod zabudowe. W zwiazku z tym gmina zmienila plan
    zagospodarowania w ten sposob ze zdecydowana wiekszosc gruntow pod zabudowe
    przemianowala na grunty rolne :O. A w praktyce chodzilo jak zwykle o
    pieniadze - jak ktos sie budowal to wnioskowal od razu do gminy a to o droge
    a to o wode a to o kanalizacje.... przy malej gestosci zabudowy to sie slabo
    kalkuluje (np. robic droge czy doprowadzac wode 2km do jednego domu....).
    Efekt jest taki ze moglo sie zdarzyc ze ktos kupil dzialke "budowlana" a ma
    rolna... A czlowiek mogl nawet nie zaprotestowac bo wylozenie planowanych
    zmian w planie zagosp. jest zwykle oglaszane w siedzibie gminy (gdzie sie z
    reguly nie chodzi) i w lokalnej prasie (ktorej sie raczej nie czyta)...

    Reasumujac, ja bym po prostu sprawdzila w gminie stan aktualny.

    pzdr
    aska

  • 10. Data: 2003-02-26 22:05:02
    Od: "misio" <d...@w...pl>

> [...]
    >
    >POTEM musi wykonac (zlecic uprawnionemu ) projekt i uzgodnieina
    >techniczne oraz wyslac wniosek o wylaczenie z produkcji rolnej

    bardzo mnie to martwi wszystko, bo a nuz jeszcze zmienia sie
    przepisy i zostane z dzialka rolna za duze pieniadze

    czy mozna pozbyc sie tego czegos wczesniej, tzn. czy moge juz
    teraz wystapic o warunki zabudowy, a pozniej o wylaczenie z
    produkcji rolnej wlasnie - moge wystapic o wylaczenie calej
    dzialki, czy tylko mozna wystapic o czesc?

    ponoc inne dzialki niedaleko, w tej samej gminie, nie maja juz
    takich kruczkow

    a swoja droga chyba to nie fair, ze gmina (sprzedawca dzialki)
    wykorzystuje takie niuanse