  • 1. Data: 2005-09-08 12:51:55
    Temat: Kto ponosi odpowiedzialność za dziecko pozostawione w przedszkolu?
    Od: "pissmejker" <p...@t...pl>

    Witam

    Jaki akt prawny określa zakres odpowiedzialności wychowawcy w przedszkolu?
    Czy i w jakim stopniu opiekun dzieci w przedszkolu jest odpowiedzialny za to
    co przytrafi się dziscku?
    Czy fakt, iż dziecko dozna urazu może powodować odpowiedzialność opiekuna?
    Czy zaniechanie powiadomienia rodziców dziecka o tym, że dziecko dostało
    wysokiej gorączki i cały czas płacze może spowodować odpowiedzialność
    takiego "wychowawcy"?

    Jakie akty prawne to regulują?

    Pozdrawiam
    Darek

  • 2. Data: 2005-09-08 20:04:09
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "pissmejker" <p...@t...pl> napisał w wiadomości

    Nie spotkałem się z aktem prawnym to normującym. Podejrzewam, że na
    pewno powinni wezwać lekarza i powiadomić rodziców w wypadku, gdyby
    stwierdzili, ze to coś poważnego. Ale sprawa uznania za poważną
    chorobę gorączki u dziecka nie jest jednoznaczna, toteż podejrzewam,
    że nie da się znaleźć jednoznacznej recepty na postępowanie w takim
    wypadku.

  • 3. Data: 2005-09-10 01:35:54
    Od: Beniamin <b...@c...pl>

    pissmejker napisał(a):
    > Czy i w jakim stopniu opiekun dzieci w przedszkolu jest odpowiedzialny za to
    > co przytrafi się dziscku?

    Jest odpowiedzialny do pewnego stopnia, wszystko zależy od tego w jaki
    sposób pełnił opiekę.

    > Czy fakt, iż dziecko dozna urazu może powodować odpowiedzialność opiekuna?

    Może, ale nie musi. Jeśli opiekun np. wyjdzie z placu zabaw i pójdzie
    sobie na kawę, a dziecko wejdzie na ogrodzenie i spadnie, to opiekun
    może odpowiadać. Jeśli natomiast dziecko dozna urazu w trakcie zabawy
    pod okiem opiekuna i nie będzie przy tym zaniedbania ze strony opiekuna
    - to nie. To tak w skrócie, bo późno już :P

    --
    Pozdrawiam,
    Beniamin

  • 4. Data: 2005-09-13 16:34:50
    Od: Marta Wieszczycka <m...@N...pl>

    Robert Tomasik wrote:

    > Nie spotkałem się z aktem prawnym to normującym.

    Rozporządzenie w sprawie procedur postępowania na wypadek wystąpienia
    gorączki u dziecka pozostawionego w przedszkolu i odpowiedzialności
    opiekunów z pewnością nie istnieje ;)
    Jednak rzecz może czasem podpadać pod narażenie na niebezpieczeństwo lub
    nieudzielenie pomocy (art. 160 i 162 kodeksu karnego).

    Krótko mówiąc jeżeli dziecko poważnie się rozchoruje wskutek zaniedbania
    opiekuna i ten skutek będzie można z tymże zaniedbaniem połączyć, to
    wkurzeni rodzice mają oczywiście szansę na skazanie takiego opiekuna.

    --
    MArta
    m...@N...pl

  • 5. Data: 2005-09-13 16:43:14
    Od: Marta Wieszczycka <m...@N...pl>

    pissmejker wrote:
    > Witam
    >
    > Jaki akt prawny określa zakres odpowiedzialności wychowawcy w przedszkolu?

    Z punktu widzenia prawa nie ma znaczenia, czy dziecku coś się stało,
    kiedy pozostawiono go w przedszkolu, czy pod opieką sąsiadki.

    > Czy i w jakim stopniu opiekun dzieci w przedszkolu jest odpowiedzialny za to
    > co przytrafi się dziscku?

    Jeśli swoim działaniem lub zaniechaniem przyczynił się do tego, co stało
    się dziecku, to w takim stopniu jest odpowiedzialny.

    > Czy zaniechanie powiadomienia rodziców dziecka o tym, że dziecko dostało
    > wysokiej gorączki i cały czas płacze może spowodować odpowiedzialność
    > takiego "wychowawcy"?

    To zależy. To może nie jest od razu sprawa do prokuratury, ale... Tak
    czy inaczej rodzice zawsze mogą złożyć na takiego wychowawcę skargę do:
    dyrektora placówki, kuratorium, rzecznika praw dziecka. A tak swoją
    drogą, to jakiś czas temu był chyba nawet na tej grupie też wątek o
    mokotowskim przedszkolu, w którym dzieci były specjalnie wyziębiane
    przez przedszkolanki (więcej choruje=mniej osób w grupie=łatwiejsza praca).