    From: "MałGosia" <g...@o...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Księgi wieczyste - apelacja
    Date: Thu, 9 Jun 2005 12:23:59 +0200

    CN napisał
    > No i kolejny problem: Na podstawie art.626^13 kpc sąd z urzędu
    > dokonuje
    > wpisu w księdze wieczystej, jeśli tylko dostrzeże prawdopodobną
    > niezgodność wpisu w księdze z faktycznym stanem prawnym. Przeciwko
    > temu
    > wpisowi przysługuje 14-dniowa apelacja. W jaki sposób ją dostarczyć?
    > Wystarczy wysłać poleconym za potwierdzeniem odbioru, czy trzeba
    > stawić
    > się w biurze podawczym osobiście?
    > Czy można domagać się przedstawienia podstaw, wedle których dokonano
    > rzeczonego ostrzeżenia?

    Apelację można wysłać poleconym. Jeśli się zdecydujesz, to musisz
    wysłać tyle egzemplarzy, ilu w sprawie jest uczestników. No i
    oczywiście będziesz musiał ją opłacić (30 zł bodajże).
    Nie lepiej sprawę załatwić na drodze sprostowania wpisu? Podejrzewam,
    że ostrzeżenie zostało wpisane przy okazji wykonywania wniosku o wpis
    własności w dziale II (właściciel) z postanowienia spadkowego.
    Najcześciej zdarza się to w sytuacji, gdy jest kilku spadkobierców a
    tylko cześć złożyła wniosek o ujawnienie swojego prawa własności.
    Dlatego sąd musi wpisać ostrzeżenie, że nie wszyscy właściciele są w
    księdze ujawnieni. Jeśli jest tak, jak mówię, to gdy wniesiesz
    apelację - przegrasz.

    Z doświadczenia wiem, że ludzie bardzo źle reagują na takie wpisy
    myśląc, że sąd coś im chce odebrać, podczas gdy wpis ostrzeżenia tak
    na prawdę zabezpiecza ich interesy.

    pozdrawiam
    Gosia