    From: Mithos <m...@o...No.More.Spam.polska>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Ksaizeczka mieszkaniowa a premia gwarancyjna
    Date: Sat, 02 Oct 2004 10:47:28 +0200
    Sender: m...@o...pl@nat-dom.aster.pl

    Użytkownik Marek napisał:

    > Dzisiaj odebralem ksiazeczke mieszkaniowa, ktora zlozylem w banku do
    > wyceny.
    > Kwota na ksiazeczce to 6200 zl. Ksiazeczka wystawiona 01.09.1988 roku.
    > Oto wyliczenia banku.
    > Odsetki 2900 zl
    > Premia gwarancyjna 570 zl !!
    > Czy oni na glowe upadli?

    Wiadac takie wychodza odsetki od 62 groszy po kilkunastu latach.

    > Moje pytanie jest takie. Czy da sie z tym cos zrobic? Slyszalem, ze
    > niektore osoby zakladaly sprawy w sadzie.
    > Czy ktos orientuje sie jak to wyglada w praktyce? Czy mam jakas szanse
    > na wygranie? Czy sa jakies koszta sadowe? Potrzebuje wszelkich
    > informacji co zrobic, zeby nie dac sie wydy..c.

    Chodza sluchy, ze ktos walczyl w sadzie ale szczegolow nie znam.

    Imo mozesz probowowac powolac sie na nazdwyczajna zmiana stosunkow lub
    domagac sie waloryzacji swiadczenia.

    Art. 357 z indeksem 1. Jeżeli z powodu nadzwyczajnej zmiany stosunków
    spełnienie świadczenia byłoby połączone z nadmiernymi trudnościami albo
    groziłoby jednej ze stron rażącą stratą, czego strony nie przewidywały
    przy zawarciu umowy, sąd może po rozważeniu interesów stron, zgodnie z
    zasadami współżycia społecznego, oznaczyć sposób wykonania zobowiązania,
    wysokość świadczenia lub nawet orzec o rozwiązaniu umowy. Rozwiązując
    umowę sąd może w miarę potrzeby orzec o rozliczeniach stron, kierując
    się zasadami określonymi w zdaniu poprzedzającym.

    lub

    Art. 358. z indeksem 1 § 3. W razie istotnej zmiany siły nabywczej
    pieniądza po powstaniu zobowiązania, sąd może po rozważeniu interesów
    stron, zgodnie z zasadami współżycia społecznego, zmienić wysokość lub
    sposób spełnienia świadczenia pieniężnego, chociażby były ustalone w
    orzeczeniu lub umowie.

    Nie wiem, jednakze czy w sprawie ksiazeczek mieszkaniowych wypowiadal
    sie SN, bo to moze miec dosyc istotne znaczenie.

    > Jak dla mnie to rozboj w bialy dzien.

    A tutaj sie zgodze.

    pozdrawiam
    --