eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoGrupypl.soc.prawoKrym - referendum › Re: Krym - referendum
  • X-Received: by 10.140.102.150 with SMTP id w22mr90870qge.9.1398021743444; Sun, 20 Apr
    2014 12:22:23 -0700 (PDT)
    X-Received: by 10.140.102.150 with SMTP id w22mr90870qge.9.1398021743444; Sun, 20 Apr
    2014 12:22:23 -0700 (PDT)
    Path: news-archive.icm.edu.pl!agh.edu.pl!news.agh.edu.pl!newsfeed2.atman.pl!newsfeed.
    atman.pl!goblin3!goblin.stu.neva.ru!news.ripco.com!news.glorb.com!l13no9046538i
    ga.0!news-out.google.com!dz10ni15928qab.1!nntp.google.com!cm18no4660043qab.0!po
    stnews.google.com!glegroupsg2000goo.googlegroups.com!not-for-mail
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Date: Sun, 20 Apr 2014 12:22:23 -0700 (PDT)
    In-Reply-To: <5351c68c$0$2141$65785112@news.neostrada.pl>
    Complaints-To: g...@g...com
    Injection-Info: glegroupsg2000goo.googlegroups.com; posting-host=79.219.132.11;
    posting-account=lX6SwQoAAADtWYIZiu4E4r8OY5OZkvc0
    NNTP-Posting-Host: 79.219.132.11
    References: <lihcg0$e0k$1@node2.news.atman.pl>
    <5351c68c$0$2141$65785112@news.neostrada.pl>
    User-Agent: G2/1.0
    MIME-Version: 1.0
    Message-ID: <a...@g...com>
    Subject: Re: Krym - referendum
    From: Marek Wisniewski <m...@g...com>
    Injection-Date: Sun, 20 Apr 2014 19:22:23 +0000
    Content-Type: text/plain; charset=ISO-8859-2
    Content-Transfer-Encoding: quoted-printable
    Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.soc.prawo:737178
    [ ukryj nagłówki ]

    W dniu sobota, 19 kwietnia 2014 02:42:48 UTC+2 użytkownik Alojzy Bomba napisał:
    > On 14/04/14 21:21, jotemon wrote:
    >
    > > Jedna strona twierdzi, że referendum na Krymie było legalne, a druga, że
    >
    > > nielegalne. Co stanowi prawo międzynarodowe, jakie warunki muszą być
    >
    > > spełnione żeby referendum było legalne?
    >
    > >
    >
    >
    >
    > Nikt, kto łamie prawo międzynarodowe tego nigdy nie przyznał wyraźnie,
    >
    > zawsze powołując się na to że dana sytuacja to wyjątek (jak np. obrona
    >
    > konieczna w stosunku do zakazu zabijania).
    >
    >
    >
    > Referendum to odprysk szerszego problemu jakim jest legalność secesji.
    >
    > Organizacja referendów to tylko słowa z punktu widzenia prawa
    >
    > międzynarodowego, samo w sobie stanowi co najwyżej złamanie prawa
    >
    > ukraińskiego. Dla prawa międzynarodowego ważne jest to czy mamy do
    >
    > czynienia z secesją czy nie. MTS w 2011 r. w opinii w sprawie Kosowa
    >
    > stwierdził, że sama deklaracja niepodległości nie podlega ocenie
    >
    > legalności wedle prawa międzynarodowego -- ale już sama niepodległość,
    >
    > stworzenie państwa: tak.
    >
    >
    >
    > Secesja jest dozwolona w prawie międzynarodowym, ale pod warunkiem
    >
    > że nie jest wynikiem ingerencji zewnętrznej (są jeszcze inne zakazy, ale
    >
    > w tym przypadku nie mają znaczenia). Zobacz identyczny
    >
    > w zasadzie kazus Cypru Północnego. No ale tam ingerencji zewnętrznej
    >
    > dopuściła się Turcja i Rada Bezpieczeństwa jednoznacznie określiła
    >
    > tę secesję jako nielegalną i wiążąco wezwała członków ONZ do
    >
    > nieuznawania Cypru Północnego za państwo.
    >
    > Ta sama secesja dokonana bez ingerencji zewnętrznej byłaby legalna
    >
    > wedle prawa międzynarodowego jako wyraz prawa narodów do samostanowienia.
    >
    >
    >
    > W przypadku Krymu rzecz w tym, że Rada Bezpieczeństwa nie wydała
    >
    > i nie wyda takiej decyzji bo Rosji przysługuje tzw. prawo veta
    >
    > jako stałemu członkowi Rady. To oznacza, że bezprawność secesji
    >
    > i następnie przyłączenia Krymu do Rosji każde państwo musi ocenić
    >
    > samodzielnie. Jest to decyzja zdecentralizowana, każdy musi podjąć
    >
    > ją sam i raczej nie będzie jednomyślności. To już zresztą widać.
    >
    > Ci, który będą stali na stanowisku, że secesja/przyłączenie Krymu
    >
    > jest nielegalne dysponują oprócz sankcji wobec Rosji (z których
    >
    > nie chcą korzystać) z tzw. polityki nieuznawania tej
    >
    > secesji/przyłączenia. To jest jednak trudniejsze niż nieuznawanie
    >
    > państwa. Tak więc np. należy traktować tych ludzi tam zamieszkałych
    >
    > jako zamieszkałych na Ukrainie. Np. można wymagać, że jak będą chcieli
    >
    > wjechać do UE to muszą posługiwać się paszportem ukraińskim, itd.
    >
    > Chodzi o to by nie wiązać skutków prawnych z secesją/przyłączeniem
    >
    > Krymu. Jest to postępowanie kontrfaktyczne i dość trudne do realizacji
    >
    > z logistycznego punktu widzenia.
    >
    >
    >
    > W dłuższej perspektywie czasu ta sytuacja ulegnie "naprawie", w tym
    >
    > sensie, że nie będzie można już podważać legalności przyłączenia
    >
    > Krymu do Rosji. Rzecz w tym, że prawo międzynarodowe nie wskazuje terminu :)
    >
    > Trzeba sobie wbić do głowy, że o ile wiele państw opiera się
    >
    > na zasadzie praworządności to samo państwo jest FAKTEM. Nie wiem
    >
    > na co liczyły władze Ukrainy bawiąc się w pacyfistów.



    Ojciec Michnika zostal skazany za nawolywanie do dezintegracji terytorialnej panstwa.

    A co robia teraz ci z RAŚ ?

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1