    From: "Cezar" <c...@i...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Kontrole softu a SZYFROWANIE ?
    Date: Mon, 22 Jan 2007 03:22:17 +0100

    news:1386mt9ver4va$.1o61c0svk4d2c$.dlg@40tude.net...

    > Bujda na resorach. To nie ja mam udowadniać swoją niewinność. Jedyny
    > wyjątek to postępowanie karnoskarbowe gdzie to podatnik musi sie tłumaczyć
    > :)))

    Nie chodzi o bronienie w scislym tego slowa znaczeniu.
    Zostajesz wezwany jako swiadek i przesluchanie - co bardzo wazne - nastepuje
    ono z uprzedzeniem o tresci art. 183/1 kpk. Jako swiadek masz obowiazek
    zeznawac.
    Policja sie pyta wiec czy wie pan cos na temat legalnosci tego konkretnego
    programu - ty mozesz powiedziec co chcesz albo skorzystac z 183/1 kpk i
    milczec, ale jesli nic nie powiesz to policja nie ma dowodow na to, ze jest
    to legalne i przyjmuje ze jest nielegalne, bo tak wynika posrednio z opinii
    bieglego..
    I tak w odniesieniu do kazdego programu na liscie z opinii.

    Jesli zatem nie "wybronisz" poszczegolnych programow to policja nie majac
    juz innych dowodow - bo skad je ma miec ? - przyjmuje ze one sa nielegalne.

    Stawia zarzut.
    Znowu ciebie przesluchuje, ale juz jako podejrzanego.
    Teraz tez mozesz sie bronic oczywiscie i wykazywac legalnosc.
    Jesli nie chcesz sie bronic (a nie musisz przeciez) albo nie masz czym to
    juz prosta dorga do ao.

    Zdziwnienie twoje budzi pewnie fakt po co to przesluchanie jako swiadka ?
    Ano dlatego, ze jak przychodzi opinia bieglego to w niej nie pisze ze np
    "program Microsoft WindowsXP, ktory zapisany jest na plycie CD marki TDK
    koloru niebieskiego zabezpieczonej jako dowod rzeczowy nr 134 jest
    nielegalny". Nic takiego nie pisze w opinii. W niej pisze, ze jest to
    Windows XP o numerze klucza np 12133325252 i dopiero jesli osoba u ktorej
    znaleziono tego windowsa nie wykaze, ze ma taki klucz do niego to jest
    mozliwosc stawiania zarzutu, wiec po to jest to przesluchanie, zeby mogla
    wykazac. W przeciwynym razie stawianie zarzuty byloby przedwczesne i wbrew
    art. 313 kpk.

    A tak zyciowo to najczesciej osoby u ktorych nastapilo przeszukanie juz
    nastepnego dnia leca na policje i wykazuja sie kwitami na legalnosc swoich
    programow. Oczywsice opinia bedzie za 3 miesiace, a sprawa nawet nie zostala
    wpisana do RSD, ale one juz leca. Najczesciej jest tak, ze sa w stanie
    wykazac jeden, dwa legalne programy (np z obserwacji wlasnych wiem ze czesto
    przynosza darmowa i legalna plytke z NERO ktora dostali do nagrywarki), a
    poza tym maja na tony lewizny. Mysla zatem, ze jak wykaza jeden legalny
    program to policja im "wybaczy", ze dostana "tylko kare pieniezna" (w
    rozumieniu takiego jakiegos odszkodowania o nieznanej etiologii), albo "ze
    zabiora im komputer i tyle". No i wykazuja sie tym NERO ktory kosztuje
    jakies 100 zeta, a maja najnowszego windowsa, najnowszy Photoshop, mega
    turbo profesional Office, dziesiatki gier i setki
    tki mp3 o lacznej wartosc 150k albo lepiej.

    Potem dostaje wyrok karny - oczywsice w sumie symboliczny - roczek w
    zawiasach, kilkaset zlotych grzywny, jakies koszty i oplaty i sa karane.
    Niby nic, ale potem nastepuja dalsze konsekwencje.

    Oczywiscie szkola sie dowiaduje o fakcie (bo sledzi sprawe od momentu, gdy
    prok je zawiadamia na podst 21 kpk) - pol biedy jesli jest to jakas
    zawodowka - wtedy bez konsekwencji, ale jesli dobra uczelnia to potrafi
    wywalic studneta na zbity pysk (w ustawie o szkolnictwie wyzszym jest
    rozdzial o postepowaniu dyscyplinarnym - poczytalem sobie go jak
    dowiedzialem sie o tej sprawie, wczesniej nawet o nim nie wiedzialem).
    Widzialem to na przykladzie pewnego okularnika z polibudy - pasjonatem
    komputerow byl , juz mu chyba przeszlo.

    Tenze pasjonat myslal, ze to juz koniec nieszczesc, ale gdzie tam.
    Pokrzywdzeni (firma reprezentujaca)jego przestepstwem za ktore zostal juz
    prawomocnie skazany wystapili z pozem w sprawie cywilnej o odszkodowanie.
    Przypominam ze programy byly warte 150 k PLZ. Malo nie osiwial ze strachu,
    matka poleciala do sadu z pretensjami "przeciez sprawa juz sie skonczyla,
    czego wy chcecie od mojego syna; pojde z tym do prasy ! do TVN ! do
    Strasburga !". Kolega asesor sadowy tarzal sie ze smiechu jak o tym mowil.
    Rodzice wynajeli oczywiscie adwokata - mowiono ze wzial 3 k PLZ za sprawe,
    ktora w sumie byla przegrana bo przeciez sad cywilny jest zwiazny
    ustaleniamy prawomocnego wyroku karnego co do faktu czynu (art. kolo 10
    kpc - nie pamietam, na studiach nie bawilem sie w cywilistyke, potem nie
    bylo juz na to czasu). Na szczescie najmimorda sie troche postaral i zawarto
    ugode - 20k PLZ - student wiadomo bez kasy, ojciec i matka zarabiali raczej
    tak sobie i ta sprawa mogl aich zrujnowac. Okularnik dostal ostro po dupie
    od zycia, jego starzy przez jego debilizm tez.

    Oj napisalem sie duzo. Polecam to wszystkim pod rozwage.

    A ciebie kolego prosze, aby nie zarzucal od razu wszystkim ze bzdury
    wypisuja, bo byc moze czasami jest tak ze maja racje i cos widzieli "od
    podworka" a nie przez pryzmat podrecznika do kpk

    Cezar