    From: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Komornik - nadpłata i brak zmiany adresu do korespondencji
    Date: Sun, 12 Jan 2014 19:08:23 +0100

    Użytkownik "b00" <p...@p...pl> napisał w wiadomości
    news:lauhmv$3t0$1@news.task.gda.pl...

    > Czy można zrobić coś w tym momencie w celu ograniczenia kosztów
    > komorniczych lub ich anulowania, gdy:
    > 1. PGNIG dysponowało innym adresem niż tradycyjny korespondencyjny -
    > wystarczyło wysłać maila, by sprawa była rozwiązana od ręki. Dodatkowo
    > osoba, która poinformowała o zerwanej umowie mogła tym samym
    > poinformować, że zajdzie konieczność zdjęcia licznika -ale nie bo po co?
    > 2. Okazuje się że podnoszone w sprawie "nielegalny pobór paliwa gazowego"
    > nie miał miejsca, a licznik wskazuje 200m3 mniej niż zapłacone.
> [...]

    Pertraktowanie z komornikiem sensu głębszego w mojej ocenie nie ma, bo ona
    realizuje tytuł wykonawczy i już. Nawet nie jest uprawniony do jego
    weryfikacji. Komornik nie ma za zadanie "wykazywanie się minimalnym
    poziomem chęci", tylko egzekwować należność. Tu są procedury i cenniki
    kosztów. To raczej ślepa uliczka.

    Ale nadal otwarta pozostaje kwestia odpowiedzialności cywilnej wystawcy
    faktury. Tylko,że po pierwsze należałoby ustalić, czemu dostawca gazu nie
    kontaktował się z tym Twoim adresem i na jakiej zasadzie był on mu znany.
    Adres do korespondencji z reguły komunikuje się drugiej stronie umowy w
    określony sposób. To, że dotarł do nich skutecznie jakiś mail od Ciebie nie
    oznacza, że to nagle staje się obowiązujący kanał łączności. Wiadomość
    odczytał jakiś pracownik, ale to nie oznacza, że cała korporacja o tym
    wiedziała. Zauważ, że tam pewnie pracuje wielu pracowników, a oni mają
    pewnie kilka tysięcy odbiorców. W tej skali problemu sprawa wcale nie staje
    się taka oczywista, by brak maila z ich strony uznać za oczywisty przejaw
    złej woli.

    Nie do końca jasny jest dla mnie ten fragment (...) O realizacji płatności
    został skutecznie poinformowany dostawca gazu - poinformowanie odbyło się
    przez pocztę elektorniczną, której odebranie potwierdził Pracownik PGNIG,
    jednocześnie informując, iż "umowa na dostawę gazu została rozwiązana w
    dniu 28.11.2011 roku i dalszy pobór gazu będzie traktowany jako pobór
    nielegalny".(...) On Ciebie poinformoał o rozwiazaniu umowy, czy Ty jego?
    Bo jak on Ciebie, to w ogóle późniejsze faktury nie mają podstaw. Skoro je
    wystawili, a sąd to zaklepał na skutek braku Twojego przeciwdziałania, to
    teraz należałoby ich pozwać o zwrot tych kwot wraz z kosztami egzekucji
    komorniczej - o ile uznamy to za skuteczne rozwiązanie umowy. Zdaje się, że
    do rozwiązania umowy konieczna jest jednak forma pisemna i taki mail jej
    rozwiązać nie mógł, ale nie wiemy, czy czasem w ślad za mailem nie
    przysłali czegoś na piśmie, czego nie będąc pod tym adresem nie odczytałeś.
    Mail pewnie był próbą sprowokowania Cię do pertraktacji, bo sądzili, ze tym
    brakiem dostaw gazu jakoś strasznie się przejmiesz. Rozumiem Twoje
    stanowisko, ze skoro tam nie mieszkałeś, to zapewninei stałych dostaw gazu
    nie było czymś, na czym Ci jakoś szczególnie zależało. Nie wiem, czy ten
    mail po prostu nie prowadził Cię w błąd i spowodował bezpodstawnego
    nabrania przeświadczenia, że problem sie sam rozwiązał.

    Tak, czy siak pasowałoby sprawdzić, co oni wpisali w faktury, o których
    zapłatę Cię pozwali. Bo nie wykluczone, że dochodzą nie tylko opłaty stałej
    za łącze, ale i prognozowanego zużycia gazu, a to już byłoby nadużycie.
    Zastanawiam się, na ile w takim wypadku zasadnym jest naliczanie opłaty po
    28.11.2011 roku, skoro dostawca uznał, że umowa nie obowiązuje. Po za tym
    do rozliczenia pozostałał ten naliczony ryczałtem, a nie zużyty gaz. Na
    chwilę obecną doradzałbym zarządanie od nich rozliczenia, by było wiadomo o
    co Cię pozwali i co sąd zasądził - pewnie nakazem zapłaty, który się
    uprawomocnił wobec braku działania z Twojej strony. Potem można będzie się
    zastanowić nad ewentualnym dochodzeniem od nich odszkodowania - acha, i to
    przy założeniu, że jesteś w stanie dowieść treści tego maila, bo to
    kluczowe.