  • 1. Data: 2005-02-21 10:55:39
    Temat: Kolejna umowa
    Od: "Krzysztof K" <k...@s...com>

    Pan X podpisał niedawno umowę z pewną firmą Y, której przedmiotem było
    wykonanie programu z dziedziny Z.
    Po podpisaniu umowy, pan X zapoznał się z nią jeszcze raz na spokojnie w
    domu i jego uwagę zwróciły następujące błędy:

    a). Umowa na początku zawiera następujące definicje:
    1. Y, zwany dalej "Wydawcą Programu"
    2. X, zwany dalej "Autorem Programu"

    W jednym z punktów umowy jest napisane, że:
    (...)Autor oświadcza, że przez przez rok nie będzie wykonywał prac z
    dziedziny Z na rzecz innych wydawców(...)

    Czy w związku z powyższymi definicjami ten punkt umowy mnie nie dotyczy? Bo
    kim jest Autor?

    b) Jeden z punktów umowy mówi:

    "(...)Wydawca Programu nabywa autorskie majątkowe do Programu w momencie
    jego wykonania(...)"

    Co to są autorskie majątkowe? Czy tak naprawdę nie nastąpi przeniesienie
    praw autorskich majątkowych do programu który napisze ?

    c) Szczególy dotyczące programu jaki mam wykonać są określone w umowie jako
    "Załącznik do Umowy". Ja takiego załącznika w ogóle nie widziałem ani nie
    podpisywałem.

    Czy taka umowa jest w ogóle ważna ?

    pozdrawiam i dziękuje za ewentualne odpowiedzi.

  • 2. Data: 2005-02-21 14:04:10
    Temat: Re: Kolejna umowa
    Od: witek <w...@g...pl.spam.invalid>

    Krzysztof K wrote:
> [...]
    > dziedziny Z na rzecz innych wydawców(...)
    >
    > Czy w związku z powyższymi definicjami ten punkt umowy mnie nie dotyczy? Bo
    przecież u góry jest wyraźnie zdefiniowane kto to jest autor. Pan X.
    Pan X zobowiązał się do napisania programu, dla firmy Y, a ta firma
    zamierza go wydać i sprzedać.
    Pan X za napisanie programu dostanie kasę, ponadto zobowiązał się, że
    przez rok nie napisze podobnego programu z dziedziny Z.
    W przypadku gdyby jednak przyszła mu ochota napisać, to firma X może
    wystąpić o odszkodowanie z tytułu utraconych zysków, bo na przylad
    program się kiepsko z tego powodu sprzedawał i pan X może być grubą kasę
    w plecy.

> [...]
    >
    > Co to są autorskie majątkowe? Czy tak naprawdę nie nastąpi przeniesienie
    > praw autorskich majątkowych do programu który napisze ?

    No przecież o to w tym punkcie chodzi. Ty zostaniesz autorem programu,
    firma nie może napisać, ze napisał go pan K, ale firma będzie
    właścicielem i może go teraz rozpowszechniać jak jej się żywnie podoba i
    zarobiać na tym ile się da.
    Ty tak naprawdę prawa do tego programu, oprócz nazwiska na nim, masz
    dokładnie takie same, jakbyś kod źródłowy po prostu skasował.

    > c) Szczególy dotyczące programu jaki mam wykonać są określone w umowie jako
    > "Załącznik do Umowy". Ja takiego załącznika w ogóle nie widziałem ani nie
    > podpisywałem.
    No to czym prędzej się o niego doproś, bo w tej chwili to nawet nie
    wiesz co masz napisać.

    > Czy taka umowa jest w ogóle ważna ?

    A dlaczego nie?

  • 3. Data: 2005-02-21 14:10:50
    Od: "Krzysztof K" <k...@s...com>

    Chodziło mi o sprawy formalne umowy, to co te zapisy znaczą to wiem
    doskonale, tylko że na pierwszy rzut oka nie widać błędnych sformułowań w
    tej umowie.
    Bo formalnie Autor, którego nie ma w definicji (więc teoretycznie nie
    wiadomo kim jest), zrzeka się niewiadomo czego, (bo nie ma czegoś takiego
    jak "autorskie majątkowe"). Ktoś gdzieś napisał że takie błędy mogą być
    doskonałym powodem do podważenia takiej umowy.

  • 4. Data: 2005-02-21 14:33:58
    Od: Fremantle <N...@g...pl>

    On Mon, 21 Feb 2005 15:10:50 +0100, Krzysztof K <k...@s...com> wrote:

    > Bo formalnie Autor, którego nie ma w definicji (wi?c teoretycznie nie
    > wiadomo kim jest), zrzeka si? niewiadomo czego, (bo nie ma czego? takiego
    > jak "autorskie maj?tkowe"). Kto? gdzie? napisa? ?e takie b??dy mog? byae
    > doskona?ym powodem do podwa?enia takiej umowy.

    Prawa autorskie można podzielić na prawa autorskie majątkowe i prawa
    autorskie osobiste. W przypadku, gdy twórca stworzył utwór w wyniku
    wykonywania obowiązków wynikających ze stosunku pracy, prawa majątkowe do
    dzieła nabywa pracodawca. Nie dotyczy to jednak praw autorskich
    osobistych, chronią one bowiem - jak mówi ustawa - "nieograniczoną w
    czasie i nie podlegającą zrzeczeniu się lub zbyciu więź twórcy z utworem".

    A jeżeli chodzi o Autora to masz namyśli przeoczenie, że zamiast Autor
    programu jest napisane samo Autor?
    Podejrzewam, że gdybś chciał tym podważyć umowę, nie udałoby ci się.

    Jeżeli chodzi o załącznik to powinieneś go dostać zanim podpisałeś umowę w
    której jest mowa o tym załączniku.

  • 5. Data: 2005-02-21 14:45:52
    Od: "Krzysztof K" <k...@s...com>

    >A jeżeli chodzi o Autora to masz namyśli przeoczenie, że zamiast Autor
    >programu jest napisane samo Autor?
    >Podejrzewam, że gdybś chciał tym podważyć umowę, nie udałoby ci się.

    Chodzi mi też o przekazanie autorskich majątkowych. Nie ma przecież czegoś
    takiego, zapomniano dodać słowa "praw".
    Więc co ja przekazuje?

    >Jeżeli chodzi o załącznik to powinieneś go dostać zanim podpisałeś umowę w
    >której jest mowa o tym załączniku.
    No właśnie z tym też jest problem, jeśli nie ma załącznika to co dokładnie
    jest przedmiotem umowy?

    pozdrawiam

  • 6. Data: 2005-02-21 16:51:16
    Od: Fremantle <N...@g...pl>

    On Mon, 21 Feb 2005 15:45:52 +0100, Krzysztof K <k...@s...com> wrote:

    > Chodzi mi te? o przekazanie autorskich maj?tkowych. Nie ma przecie?
    > czego?
    > takiego, zapomniano dodaae s?owa "praw".
    > Wi?c co ja przekazuje?

    W sądzie z takim argumentem byś nie wygrał.

    Tak jak napisałam wcześniej, prawa majątkowe domyślnie przechodzą na
    zleceniodawcę
    - nawet gdyby tego nie było w umowie.

    Poczytaj o prawie autorskim. Znajdziesz wszystko co trzeba w google.
    Także to jak są traktowane kwestie sporne.

    > No w?a?nie z tym te? jest problem, je?li nie ma za??cznika to co
    > dok?adnie
    > jest przedmiotem umowy?

    No to co zamierzales robic? W umowie nie ma nic nt. dziela ktore
    wykonujesz?
    Nie rozumiem. Podpisujesz umowe w ktorej specyfikacja ma byc w zalaczniku.
    Nie ma tego zalacznika, wiec jakie dzielo zamierzales robic jak nie
    widziales zalacznika
    i co zlecil ci pracodawca jak tego zalacznika nie przygotowal?

    Mysle ze powinienes sie dogadac ze zleceniodawca. Byc moze w umowie byla
    mowa
    takze o instrukcjach przekazywanych w inny sposób, np. ustnie?