    From: Catbert <virtual_banana_spam@spam_wp.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Klauzula na fakturze a wlasnosc
    Date: Fri, 20 Aug 2004 16:53:28 +0200

    On 8/20/2004 8:35 AM, Marsjusz wrote:
    > Użytkownik "Łukasz Góralczyk" <l...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    > Zajechać wkład można:
    > paląc w nim koksem, starymi kaloszami, nie zagaszając co np. 24 godz.
    > Gość ogrzewał dom 240m2 kominkiem do salonów.
    > ( instrukcje miał, a montował we własnym zakresie )
    > Kwestia gwarancji jest raczej przesądzona ( staram się o ekspertyzę
    > producenta ).
    > Chodziło mi głównie o możliwość zatrzymania kominka, czyli kwestia opisana
    > poniżej.

    Pytanie, czy "zajechanie" to normalne ekspolatacyjne zużycie (widać, że
    rzecz była używana) czy też jest to uszkodzenie: przepalenie, pęknięcie etc.

    > Czy nie ma w KC jakiegoś zapisu, kóry mówi, że przeniesienie własności na
    > rzecz jest w momencie, gdy kupujący zapłaci za nią wartość uzgodnioną ze
    > sprzedającym wg spisanej umowy ( faktura VAT ) ??

    Interesujący Ciebie fragment kc:

    Rozdział II

    Zastrzeżenie własności rzeczy sprzedanej. Sprzedaż na próbę

    Art. 589. [Sprzedaż z zastrzeżeniem własności rzeczy] Jeżeli sprzedawca
    zastrzegł sobie własność sprzedanej rzeczy ruchomej aż do uiszczenia
    ceny, poczytuje się w razie wątpliwości, że przeniesienie własności
    rzeczy nastąpiło pod warunkiem zawieszającym.

    Art. 590. [Forma zastrzeżenia własności] § 1. Jeżeli rzecz zostaje
    kupującemu wydana, zastrzeżenie własności powinno być stwierdzone
    pismem. Jest ono skuteczne względem wierzycieli kupującego, jeżeli pismo
    ma datę pewną.

    § 2. (skreślony).

    Art. 591. [Wynagrodzenie za zużycie lub uszkodzenie rzeczy] W razie
    zastrzeżenia prawa własności sprzedawca odbierając rzecz może żądać
    odpowiedniego wynagrodzenia za zużycie lub uszkodzenie rzeczy.

    -------------

    Istnieje spór o to, czy zastrzeżenie = zapis na fakturze to jest owo
    "potwierdzenie pismem" czyli, czy jest prawnie skuteczne.

    Pełny rynsztunek wygląda tak:
    - w ogólnych warunkach sprzedaży zapis, że sprzedaż dokonywana jest z
    zastrzeżeniem własności;
    - w ofercie zawarty tekst, że sprzedaż będzie dokonana z zastrzeżeniem
    (gdy brak oferty najbardziej bojowe byłoby podpisanie przez kupującego w
    chwili zakupu odpowiednie pismo dot. tylko tego zagadnienia)
    - adnotacja na fakturze.

    W praktyce zastrzezenie na fakturze jest czynione powszechnie (z
    automatu widnieje nawet na fakturach płaconych gotówką) natomiast jego
    wyegzekwowanie jest mało popularne - z prostego powodu - zwyczaje
    panujące na rynku dla jego skuteczności wymagałyby, by prokuratury
    pracowały na 3 zmiany.

    Dlatego uwalane jest ze względu na małą szkodliwość społeczną,
    niedopełnienie strony formalnej (np. zastrzezenie pod podpisem na
    fakturze, a nie "nad").

    W mojej ocenie ktoś, kto zapłacił 20% wartości, a okres od odebrania
    bliski jest standardowej gwarancji to zwykły oszust - i jest
    bezczelnościa domaganie się naprawy gwarancyjnej (o ile wogóle byłaby
    uzasadniona) gdy się za towar nie zapłaciło.

    Pzdr: Catbert