    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Kananary
    Date: Fri, 29 Jan 2010 16:10:07 +0100

    On Thu, 28 Jan 2010, Herald wrote:

    > Chyba raczysz żartować. Jako pasażer z biletem, mam dojechać do swojego
    > przystanku o określonej godzinie i po określonej trasie. Nie chce by mi
    > ktokolwiek urządzał jakieś "wycieczki" i wywoził gdzieś, gdzie nie mam
    > pojęcia.

    Oczywiście że nie chcesz.
    Liczysz się z taką możliwością, mimo że nie chcesz.
    Inaczej byś nie wsiadł ;)

    Przyznam że sformułowania z regulaminów mogą być dyskusyjne, np:
    http://ztm.waw.pl/?c=134&l=1
    +++
    § 12
    1. W przypadkach nadzwyczajnych, takich jak np. [...], rażące
    naruszenie przepisów porządkowych lub inne [...] obsługa pojazdu
    uprawniona jest do zmiany ustalonej trasy przejazdu w celu
    skorzystania z pomocy odpowiednich służb, w szczególności Policji,
    [...]
    ---

    Na pytanie, czy wywiezienia gapowicza który np. usiłuje "umknąć"
    kontrolerom bez przedstawienia dokumentów stanowi "rażące naruszenie",
    i czy w związku z tym wywalczysz odszkodowanie za to że (sąd uzna iż)
    nie jest, nie odpowiem - bo nie mam pojęcia :D

    [...]
    > Ale jako że mam bilet - nie chce jeżdżić "gdzieś".

    No ale ta część postu Ciebie (pasażera z biletem) już nie dotyczyła.

    > No to może Ty lubisz wycieczki o które nie zabiegasz

    Nie.
    Ale wybór mam taki: wsiadam i godzę się na potencjalną "wycieczkę"
    albo nie wsiadam.
    Regulamin mi się nie podoba - biorę rower i jadę rowerem ;)
    (można wiąć samochód, czy swój czy taksówkę).
    Tak na boku i przy okazji - ale IMVHO *powinna* istnieć "metoda
    na kontrolę", rzecz jasna oparta o IMIENNĄ odpowiedzialność
    kontrolera.

    Ad rem:
    Nie, wożenie po komisariatach NIE JEST nagminną praktyką
    przewoźników. Ale pewnie po części wynika to z faktu, że
    nie jest również nagminną praktyką gapowiczów odmowa okazania
    dokumentów, która - co wskazano - narusza prawo przewozowe,
    więc oprócz opłaty "za wycieczkę" taki gapowicz naraża się
    IMVHO na procesy z takimi poszkodowanymi jak Ty (o ile zechcieliby
    żądać odszkodowania).

    I pewnie *dlatego* (że skutki takich zapisów w regulaminach
    relatywnie rzadko dają w kość) praktycznie nikt na nie
    nie narzeka.

    > ale zjechanie z trasy
    > to jest zniewolenie nie GAPOWICZA tylko pasażerów którzy mają bilety
    > skasowane/opłacone. Czy po tkaiej wycieczce, gapwoicz pewnie zapąłci
    > przewoźnikowi opąłte dodatkową, oraz opłatę za zmianę trasy pojazdu -
    > jednak co mi, pasażerowi posiadającemu ważny bilet, przysługuje od
    > przewoźnika?

    Nic, IMHO.

    > Spóźniłem się do pracy

    To żądaj odszkodowania od gapowicza, IMVHO.
    To on spowodował zmianę trasy, naruszając regulamin oraz prawo
    przewozowe.

    pzdr, Gotfryd