    From: "Przestraszony" <c...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: K.P.C. - czy Sąd może iść "na skróty"?
    Date: Tue, 14 Sep 2004 10:33:20 +0200

    Użyszkodnik usenetu kryjący się za nickiem
    Johnson
    popełniając post
    zapodał na okoliczność co następuje:

    > użytkownik Przestraszony napisał(a) w wiadomości

    > Raczej powinien odrzucić zażalenie jako niedopuszczalne z mocy ustawy.

    Art.357 § 2: "Gdy stronie przysługuje środek zaskarżenia, postanowienie
    należy doręczyć z uzasadnieniem; doręczając postanowienie należy pouczyć
    stronę występującą w sprawie bez adwokata lub radcy prawnego o
    dopuszczalności, terminie i sposobie wniesienia środka zaskarżenia."
    Postanowienie doręczono z uzasadnieniem lecz bez pouczenia. Skąd
    przekonanie, że zażalenie powinno być odrzucone jako niedopuszczalne?
    Przecież nie napisałem czego ono dotyczyło. A może czegoś nie wiem i
    postanowienia nie kończące postępowania wydane co najmniej rok po
    zamknięciu rozprawy i uprawomocnieniu się wyroku lub postanowienia
    kończącego postępowanie są niezaskarżalne? W takim razie przez ile lat
    Sąd może wydawać postanowienia do zamkniętego postępowania: dwa, pięć, a
    może jeszcze więcej? Aż strach się bać!

    > Sąd I instancji nie miał obowiązku skoro przyjął zażalenie i przesłał
    > je do rozpoznania nie miał obowiązku o tym fakcie informować
    > skarżącego. Widocznie sąd I instancji nie zauważył lub był w błędzie
    > co do tego czy zażalenie przysługuje i sąd okręgowy to skorygował -
    > taką możliwość przewiduje kpc.

    Czy ja gdzieś napisałem, że miał obowiązek informować o przekazaniu
    zażalenia do Sądu wyższej instancji? Mnie tylko interesuje podstawa
    prawna tego postępowania. Art. 394 § 1 kpc odpada, dlaczego - wystarczy
    go uważnie przeczytać + moje wyjaśnienie przy ad b. + zacytowane
    uzasadnienie Sądu drugiej instancji. A może są jeszcze inne (poza kpc)
    przepisy regulujące przesyłanie zaskarżenia wyżej, bez rozpatrzenia?
    Czyżby panowała zupełna dowolność w zakresie rozpatrywania lub
    przesyłania do wyższej instancji odwołań stron? Wtedy również strach się
    bać.
    Skąd teza o niedopatrzeniu, błędzie, nieprzysługiwaniu zażalenia i
    korekcie dokonanej przez sąd okręgowy? Ja doczytałem się tylko, iż nie
    przysługiwało złożenie zażalenia do sądu drugiej instancji (z czym się w
    zupełności zgadzam) - lecz żadna ze stron tam go nie wniosła.

    > Według mnie postępowanie było OK.

    Mam odmienne zdanie lecz łatwo mnie przekonać konkretnymi przepisami.

    > Nic nie można zrobić skoro zażalenie nie przysługuje.

    Czy aby na pewno? - zażalenie nie przysługuje na postanowienie Sądu
    drugiej instancji, gdyż nie zostało wcześniej rozpatrzone przez pierwszą
    instancję, a nie istniały okoliczności wymienione w art. 394 § 1 kpc.
    Sąd pierwszej instancji "idąc na skróty" naruszył procedurę i skierował
    zażalenie wyżej. Pozostaje nadal otwarte pytanie: dlaczego i na jakiej
    podstawie zostało tam przekazane?

    > Może jaśniej o co chodzi?

    > Nie ma tu żadnych skrótów ?!

    Skoro pada pytanie (pytajnik na końcu zdania) - to widzę, że moje
    wątpliwości są zaraźliwe.

    Nadal oczekuję na sugestie bywalców psp - poparte odpowiednimi
    przepisami.

    Przestraszony (Login w ROT13)

    "Sąd: grupa ludzi orzekająca, która strona miała lepszego adwokata."