    From: Kviat <k...@n...dla.spamu.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Jest pan "uczestnikiem interwencji"
    Date: Sun, 20 Aug 2023 14:37:21 +0200

    > Już wiele razy tu pisałem, że jeśli komuś bardzo zależy i uważa, ze
    > policjant nie ma racji,

    Tyle razy i nadal nie zrozumiałeś, że jeżeli policjant nie ma racji, to
    nie ma racji.
    Jeżeli nie ma podstawy do legitymowania, to nie ma racji.

    Policjant też człowiek i ma prawo się pomylić. Ale jak się pomyli, to
    zachowuje się jak dorosły, grzecznie przeprasza obywatela za bezzasadne
    zawracanie dupy i zmarnowanie czasu obywatela i nie brnie w absurdy jak
    kulson z umysłem pięciolatka "mam prawo legitymować, bo tak, bo mam
    prawo legitymować", bo jego autorytet funkcjonariusza ucierpi jak
    przyzna obywatelowi rację.
    Tak się buduje szacunek do funkcjonariuszy.

    W tej sytuacji, skoro już ktoś wezwał funkcjonariuszy, to ich
    obowiązkiem jest zorientować się o co chodzi, a skoro nie chodzi o
    łamanie prawa, to grzecznie się pożegnać i wrócić do innych obowiązków,
    a nie wdawać się w bezsensowne dyskusje i przekomarzania, czy znajdą się
    na jutubie, czy się nie znajdą.
    Max 3 minuty i po sprawie. I nie byłoby materiału do wrzucenia na jutub.

    > to o wiele mądrzej jest podać tę tożsamość i

    Podawanie tożsamości komuś, kto nie ma podstaw do legitymowania jest nie
    tylko niemądre. Jest również objawem patologii państwa policyjnego.

    Jeżeli obywatele zaczynają myśleć, że "mądrzej" jest podać swoją
    tożsamość funkcjonariuszowi, który nie ma żadnych podstaw do poznania
    tej tożsamości, to ewidentnie z takim państwem (oraz z
    funkcjonariuszami, którzy tak robią) jest coś nie tak.
    Tak się buduje strach i niechęć do funkcjonariuszy.

    O wiele mądrzej byłoby, gdyby bezpodstawnie nie legitymowali.

    > złożyć skargę na bezzasadne legitymowanie.

    A nie prościej byłoby nie legitymować bezzasadnie?
    Nie szkoda wam czasu na bezzasadne legitymowania? A potem na jakieś
    przeciągania z powodu skargi?
    Macie za dużo wolnego czasu w pracy, czy o co chodzi?
    To może trzeba zrobić redukcję zatrudnienia, bo jest was za dużo i wtedy
    nie mielibyście czasu na bezzasadne legitymowania.

    > Nie wypowiadam się, czy w
    > danym konkretnym przypadku samo legitymowanie jest zasadne, czy nie.
    > Chodzi mi o zasadę ogólną.

    Taka ogólna zasada, że "mądrzej" jest się dać bezzasadnie wylegitymować
    (w domyśle: bo na co obywatelowi kłopoty, choć niczego złego nie
    zrobił), to zasada państwa policyjnego.

    W państwie praworządnym zasada ogólna jest taka, że policjant może
    legitymować tylko i wyłącznie w przypadku, gdy ma podstawę do
    legitymowania, a nie w tedy, gdy mu się wydaje, że ma, albo gdy sobie na
    poczekaniu jakąś podstawę wymyśli, bo przecież jak nie trafi, to zawsze
    może sobie zmienić.

    I dopóki funkcjonariusze tego nie zrozumieją, to dalej będą się dziwić,
    że są nazywani milicją i będą udawać, że nie wiedzą dlaczego obywatele w
    dyskusjach mówią/piszą o kulsonach, a nie o policjantach.

    Powrotu do zdrowia życzę.
    Piotr