    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Jak zalozyc panstwo
    Date: Sat, 5 Apr 2003 00:11:16 +0200

    On Fri, 4 Apr 2003, Przemyslaw Lipin wrote:

    >+ "Gotfryd Smolik news" <s...@s...com.pl> schrieb im Newsbeitrag
    [...]
    >+ > Znaczy - 'brak demokracji'. Ścislej: jak wobec tych teorii miała się
    >+ > wobec tego sprawa prawa wystąpienia z ZSRR poszczególnych republik ?
    [...]
    >+ nie rozumiem - jaki ´brak demokracji`.

    Początek wątku już mi uciekł. Ale zdaje się że padło pytanie
    o podstawy do legalnego przeprowadzenia (jak to określiłeś:
    secesji), rozumiem że grupowicz miał na myśli że "poparcie
    narodu" jest (co najmniej takie jak w .pl przy akcesji do EU).
    Poparcie do takich procesów które obserwowaliśmy - na przykład
    w Jugosławii, ale *również* w byłym ZSRR i u naszych
    południowych sąsiadów. Ja tam nie wiem, ale podejrzewam
    że jakśmy musieli wybierać w którym zamieszaniu mamy mieszkać
    to *teraz* byłoby prosto wylosować :)
    No i pytanie: czy Czechosłowacja w myśl twoich tez *musiała*
    rozpaść się nielegalnie ??

    >+ jest jeszcze cos takiego, jak
    >+ ´demokracja zdolna do obrony`, taka chcieli stworzyc po wojnie Niemcy, aby
    >+ uchronic sie w ten sposob przed slabosciami demokracji rodem z Republiki
    >+ Weimarskiej. na ile im sie to udalo - udowadniaja najnowsze wyroki ich
    >+ Federalnego Sadu Konstytucyjnego w sprawie partii neonazistowskiej NPD.

    Może nas grupowicze nie rozstrzelają za NTG: możesz ze dwa słowa
    komentarza dla czystej ciekawości napisać ? Bo jestem "nie
    na czasie" :)

> [...]
    >+ obywatele dlatego poddaja sie wladzy panstwa, aby to zapewnilo im opieke i
    >+ tzw. spokojny zywot poprzez swoje kompetencje wladcze. teoria ta nie stoi na
    >+ przeszkodzie demokracji, demokracja to tylko jeden ze sposobow
    >+ funkcjonowania panstwa, a teoria mowi o powstaniu panstwa samym w sobie.
    >+ a co do b.ZSRR, to juz calkiem inna kwestia. twor to byl niezrozumialy i
    >+ wiadomo przeciez bardzo dobrze, ze ten zapis byl tylko po to, aby panstwo to
    >+ mogla funkcjonowac, jako "zwiazek republik", niby dobrowolnie zrzeszonych.

    Oczywiście. Ale przyszedł taki moment że można było *legalnie*
    odstąpić :>, tj. nie było takiego momentu że odłączających się
    można było *legalnie* karać.
    Przecież żaden zapis nie uratował ani Jugosławii ani Czechosłowacji,
    no to nie uratuje również w przyszłości: "jak coś się ma rozpaść
    to się rozpadnie" :]
    I dla mnie pytanie grupowicza było zrozumiałe: jaka droga służy
    to przeprowadzenia takich zmian bez użycia siły, za "poparciem
    społecznym". A entymologię "demokracji" znamy...

    >+ ale nie trzeba bylo byc jedna z tych republik - wystarczylo byc tzw.
    >+ niepodleglym panstwem, jak np. Czachoslowacja w 1968, aby dostac "po lapach"
    >+ za probe zmiany status quo.

    Jasne.
    Ale owa Czechosłowacja jako przykład jest bardzo dobra :), tylko
    właśnie procesu podziału. Był ? Był. Pożądany ? (a powiedz Czechom
    i Słowakom że nie, to posłucham :>). *Nielegalny* ? No i po
    co owa nielegalność była, pytam się ?
    Tak samo jak o nielegalność udostępnienia łącza sąsiadowi :)

    pzdr, Gotfryd