    From: KLoSS <N...@a...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Jak udowodnic, ze sie jest autorem dziela?
    Date: Fri, 27 Jun 2003 10:26:54 +0000 (UTC)

    pią, 27 cze 2003 o 11:21 GMT Przyjazny Andrzej napisał(a):

    > Sytuacja taka;
    > Pisze artykul do gazety, ale nie mam pewnosci, czy mi zaplaca i
    > opublikuja pod moim nazwiskiem. Oczywiscie moge dochodzic moich praw w
    > sadzie, ale problem jest z udowodnieniem, ze ja ten artykul napisalem.
    > Slyszalem o takich sposobach, czy dobrych?:
    > 1. Wysylam do redakcji list polecony, ale bez koperty. Po prostu
    > skladam kartke, na ktrym jest artykul, naklejam znaczek, pisze adres.

    W redakcji taki list zawsze może zaginąć.

    > 2. Identycznie wysylam do siebie taka przesylke listem poleconym. W ten
    > sosob mam na kartce papieru, na ktorej jest wydrukowany artykul stempel
    > pocztowy z data.

    A jak udowodnisz, że nie wysłałeś do siebie pustej kartki papieru
    którą zadrukowałeś dużo później?

    > Oczywiscie mailem wysylam im wersje elektroniczna.

    Może coś da podpisanie elektronicznie takiego maila przez trzecią
    zaufaną stronę?

    Nie znam się na tym ale
    USTAWA
    z dnia 18 września 2001 r. o podpisie elektronicznym
    w ustawie wyrażenia oznaczają:
    Art.3.
    16) znakowanie czasem - usługę polegającą na dołączaniu do danych w
    postaci elektronicznej logicznie powiązanych z danymi opatrzonymi
    podpisem lub poświadczeniem elektronicznym,
    oznaczenia czasu w chwili wykonania tej usługi oraz poświadczenia
    elektronicznego tak powstałych danych przez podmiot świadczący tę usługę,
    Art. 7.
    1. Podpis elektroniczny może być znakowany czasem.
    2. Znakowanie czasem przez kwalifikowany podmiot świadczący usługi
    certyfikacyjne wywołuje w
    szczególności skutki prawne daty pewnej w rozumieniu przepisów Kodeksu
    cywilnego.
    3. Uważa się, że podpis elektroniczny znakowany czasem przez
    kwalifikowany podmiot świadczący
    usługi certyfikacyjne został złożony nie później niż w chwili
    dokonywania tej usługi.
    Domniemanie to istnieje do dnia utraty ważności zaświadczenia
    certyfikacyjnego
    wykorzystywanego do weryfikacji tego znakowania. Przedłużenie
    istnienia domniemania wymaga
    kolejnego znakowania czasem podpisu elektronicznego wraz z danymi
    służącymi do poprzedniej
    weryfikacji przez kwalifikowany podmiot świadczący tę usługę.

    Więc w sądzie nie powinno być teoretycznie problemu z udowodnieniem.

    > Czy taki dowod wystarczy, by przed sadem udowdnic, iz sie jest autorem
    > teogo artykulu?

    Pozdrawiam
    KLoSS
    --
    [ KLoSS - Andrzej Koszarek - Poznań - 30 ]
    "Odwrotnością paranoi jest błędne, niczym nie uzasadnione