  • 1. Data: 2004-09-03 10:38:54
    Temat: Jak to jest z rękojmią?!
    Od: "MarekK" <m...@p...onet.pl>

    Sprawa wygląda tak:

    Kupiłem aparat cyfrowy w którym tuż po minięciu gwarancji (skończyla się 8
    sierpnia 2004) wystąpiła wada, tzn: w aparacie działają wszystkie funkcje
    lecz zdjęcia od połowy kadru są rozmazane (bez ostrości).

    Czy jest możliwość skorzystania z rękojmi by wymienić/naprawić tą usterkę.

    Aparat kupiony przez osobę prywatną od firmy jest rachunek.

    Pozdrawiam Marek

  • 2. Data: 2004-09-03 11:45:48
    Temat: Re: Jak to jest z rękojmią?!
    Od: Marcin Debowski <a...@I...notrix.net>

    In article <ch9hlf$o82$1@news.onet.pl>, MarekK wrote:
    > Kupiłem aparat cyfrowy w którym tuż po minięciu gwarancji (skończyla się 8
    > sierpnia 2004) wystąpiła wada, tzn: w aparacie działają wszystkie funkcje
    > lecz zdjęcia od połowy kadru są rozmazane (bez ostrości).

    Kiedy kupiłeś?

    --
    Marcin

  • 3. Data: 2004-09-03 11:47:55
    Od: "marik" <k...@p...com>

    Użytkownik "MarekK" <m...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    usterkę.

    > Aparat kupiony przez osobę prywatną od firmy jest rachunek.

    ! Rękojmia działa tylko w wypadku zakupu na tzw. firmę ! Jeżeli chodzi o
    zakup przez osobę prywatną to przepisy te są wyłączone i zastepuje je
    uregulowanie zawarte w ustawie z dnia 27 lipca 2002 r.
    o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej

    Art (tejże usawy). 8. 1. Jeżeli towar konsumpcyjny jest niezgodny z
    umową (czyli uszkodzony), kupujący może żądać doprowadzenia go do stanu
    zgodnego z umową przez nieodpłatną naprawę albo wymianę na nowy, chyba
    że naprawa albo wymiana są niemożliwe lub wymagają nadmiernych kosztów.
    Przy ocenie nadmierności kosztów uwzględnia się wartość towaru zgodnego
    z umową oraz rodzaj i stopień stwierdzonej niezgodności, a także bierze
    się pod uwagę niedogodności, na jakie naraziłby kupującego inny sposób
    zaspokojenia.

    2. Nieodpłatność naprawy i wymiany w rozumieniu ust. 1 oznacza, że
    sprzedawca ma również obowiązek zwrotu kosztów poniesionych przez
    kupującego, w szczególności kosztów demontażu, dostarczenia, robocizny,
    materiałów oraz ponownego zamontowania i uruchomienia.

    3. Jeżeli sprzedawca, który otrzymał od kupującego żądanie określone w
    ust. 1, ! nie ustosunkował się do tego żądania w terminie 14 dni, uważa
    się, że uznał je za uzasadnione!
    (najlepiej wysłać listem poleconym)

    4. Jeżeli kupujący, z przyczyn określonych w ust. 1, nie może żądać
    naprawy ani wymiany albo jeżeli sprzedawca nie zdoła uczynić zadość
    takiemu żądaniu w odpowiednim czasie lub gdy naprawa albo wymiana
    narażałaby kupującego na znaczne niedogodności, ma on prawo domagać się
    stosownego obniżenia ceny albo odstąpić od umowy; od umowy nie może
    odstąpić, gdy niezgodność towaru konsumpcyjnego z umową jest nieistotna.
    Przy określaniu odpowiedniego czasu naprawy lub wymiany uwzględnia się
    rodzaj towaru i cel jego nabycia.

    Art. 9. 1. Kupujący traci uprawnienia przewidziane w art. 8, jeżeli
    przed upływem dwóch miesięcy od stwierdzenia niezgodności towaru
    konsumpcyjnego z umową nie zawiadomi o tym sprzedawcy. Do zachowania
    terminu wystarczy wysłanie zawiadomienia przed jego upływem.

    Art. 10. 1. Sprzedawca odpowiada za niezgodność towaru konsumpcyjnego z
    umową jedynie w przypadku jej stwierdzenia przed upływem dwóch lat od
    wydania tego towaru kupującemu; termin ten biegnie na nowo w razie
    wymiany towaru. Jeżeli przedmiotem sprzedaży jest rzecz używana, strony
    mogą ten termin skrócić, jednakże nie poniżej jednego roku.

    (...)
    Art. 11. Uprawnień unormowanych w niniejszej ustawie nie można wyłączyć
    ani ograniczyć w drodze umowy zawartej przed zawiadomieniem sprzedawcy o
    niezgodności towaru konsumpcyjnego z umową. W szczególności nie można
    tego dokonać przez oświadczenie kupującego, że wie o wszelkich
    niezgodnościach towaru z umową, lub przez wybór prawa obcego.

    Ergo jeśli gwarancja była krótsza niż 2 lata, masz jakieś szanse.
    Pomoże Powiatowy Rzecznik Konsumentów - szukaj w starostwie.

  • 4. Data: 2004-09-03 12:02:07
    Od: "marik" <k...@p...com>

    Użytkownik "marik" <k...@p...com> napisał w
    wiadomości news:ch9lld$901$1@inews.gazeta.pl...
    > Użytkownik "MarekK" <m...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    (...)
    > Ergo jeśli gwarancja była krótsza niż 2 lata, masz jakieś szanse.
    > Pomoże Powiatowy Rzecznik Konsumentów - szukaj w starostwie.

    Oj, zapomniałem dodać, iż ustawa o szczególnych warunkach sprzedaży
    konsumenckiej weszła w życie z dniem 1 stycznia 2003 r. Jeśli kupiłeś
    aparat wcześniej, to rzeczywiście jest rękojmia (co do zasady- roczna :(

    marik

  • 5. Data: 2004-09-03 12:09:42
    Od: "MarekK" <m...@p...onet.pl>

    > Kiedy kupiłeś?

    2003-08-07

  • 6. Data: 2004-09-03 12:21:55
    Od: Marcin Debowski <a...@I...notrix.net>

    In article <ch9mvr$593$1@news.onet.pl>, MarekK wrote:
    > 2003-08-07

    To możesz reklamować z tyt. niezgodności z umową (2 lata od zakupu).
    Niestety jest jeden kłopot - będziesz musiał udowodnić, że usterka
    nastąpiła z powodu wady tkwiącej w towarze w momencie kupna. Do 6 miesięcy
    od kupna przyjmuje się, że tak właśnie było.

    --
    Marcin

  • 7. Data: 2004-09-03 12:25:09
    Od: "..::SebOLO::.." <p...@w...o2.pl>

    > Czy jest mo?liwo?? skorzystania z r?kojmi by wymieni?/naprawi? t?
    > usterk?.

    O ile mi wiadomo nie ma... A ty skonfiguruj sobie czytnik:
    http://klub.chip.pl/wincat2/news/oekonf.htm

    --
    ..::SebOLO::.. tu był... _____
    "Wiedziec, ze sie wie, co sie wie i wiedziec, \o o/

  • 8. Data: 2004-09-04 18:49:01
    Od: "WojtekPL" <l...@U...pl>

    Użytkownik "Marcin Debowski" <a...@I...notrix.net> napisał w
    wiadomości news:3ln9hc.45b.ln@ziutka.router...

> [...]
    > nastąpiła z powodu wady tkwiącej w towarze w momencie kupna. Do 6 miesięcy
    > od kupna przyjmuje się, że tak właśnie było.

    czyli, tak trochę z innej "beczki": jesli kupiłem buty Nike ponad 6 miesięcy
    temu i po tygodniu je reklamowałem (przelotki po 5 dniach przecięły mi
    sznurówki) ale reklamacje została odrzucona (choć nowe sznurówki dołożyli) a
    ja od tamtej pory nie włożyłem ich na nogi, to jak powinienem zadziałać by
    zwróć je nieuczciwemu sprzedawcy - firmie The Athlete's Foot???

    Pozdrawiam

    WojtekPL

  • 9. Data: 2004-09-04 18:50:46
    Od: kam <X#k...@w...pl.#X>

    WojtekPL wrote:
> [...]
    > ja od tamtej pory nie włożyłem ich na nogi, to jak powinienem zadziałać by
    > zwróć je nieuczciwemu sprzedawcy - firmie The Athlete's Foot???

    Zastanów się jak to udowodnisz.
    Poszukaj rzeczoznwcy - najlepiej przy Inspekcji Handlowej, może będzie
    pozytywna opinia.

    KG

  • 10. Data: 2004-09-06 15:56:46
    Od: "WojtekPL" <l...@U...pl>

    > Zastanów się jak to udowodnisz.
    > Poszukaj rzeczoznwcy - najlepiej przy Inspekcji Handlowej, może będzie
    > pozytywna opinia.

    Mam. Opinię mam pozytywną. I udaję się do reklamacji...

    WojtekPL