  • Date: Fri, 20 Jan 2012 21:13:40 +0100
    From: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Ja w sprawie emerytury
    <jere6k$t0t$1@mx1.internetia.pl> <jerk7o$3q3$1@inews.gazeta.pl>
    <jerru0$spo$1@inews.gazeta.pl> <jeru5b$6ob$1@inews.gazeta.pl>
    <jeuad1$962$1@inews.gazeta.pl> <jf0mm8$5fd$1@inews.gazeta.pl>
    <jf0npd$9aq$1@inews.gazeta.pl> <4f13e302$1@news.home.net.pl>
    <jf0oo4$cei$1@inews.gazeta.pl> <jf0p6j$d9p$1@inews.gazeta.pl>
    <9...@m...uni-berlin.de> <jf8qi6$4dd$1@inews.gazeta.pl>
    <g...@4...net> <4f18a198$1@news.home.net.pl>
    <123hq5zntjqf4$.viknsxmdim4y.dlg@40tude.net>
    <4f191486$1@news.home.net.pl> <z...@4...net>

    W dniu 20.01.2012 20:39, KRZYZAK pisze:

    > I slusznie. Sam je tak traktuje, bo to jedyne pewna lokata kapitalu. Tak
    > robi kazdy, co ma troche oleju w glowie.

    Po przekroczeniu pewnej skali tego zjawiska, zwłaszcza przy "lokatach"
    zamierzonych jako stosunkowo krótkoterminowe z dużym zyskiem, powoduje
    to powstanie bańki spekulacyjnej, a to niebezpieczne zjawisko - także
    dla spekulujących.

    > Inercja. Trzeba jeszcze troche poczekac. Jest znaczna nadwyzka podazy, ale
    > developerzy i "spekulanci" caly czas dusza, bo licza na cud.

    Biorąc pod uwagę możliwe mechanizmy kreacji pieniądza, "cud" może się
    zdarzyć.

    > Nie. Wbrew pozorom od stada szympansow dzieli nas cieniutka granica. Cala
    > "cywilizacja" opiera sie na nadwyzce pozywienia.

    Akurat stado szympansów to jest dość bliskie komunizmowi ;)

    > Co to znaczy "sztucznie podbic ceny"? A jakie ceny sa w naszych czasach

    Spekulowanie na wzrost ceny poprzez zmniejszenie podaży po niższych
    cenach. Pamiętaj, że dach nad głową (czy to kupowany, czy wynajmowany)
    jest artykułem pierwszej potrzeby. To jest coś, co musisz mieć. Za
    (dosłownie) wszelką cenę.

    > "naturalne"? Czy kawalek krowy zmielonej razem z obora podany w bulce jest
    > wart 8zl, a pol litra zracej brazowej cieczy 3,5zl?
    > Wspolczesna gospodarka jest oparta na dlugu, spekulacji i wirtualnej
    > wartosci.

    A czy ja temu przeczę? ;)

    > Banka budowlana nie urosla przez spekulantow, tylko dzieki dostepnosci
    > kredytow 100, a nawet 120%. A to z kolei mozliwe bylo dlatego, ze banki
    > maja prawo kreowac pieniadze.

    Przez spekulantów. Przy współudziale banków, które też w to grały.

    > Chyba sam sobie odpowiedziales. To sie nie skaluje.

    Skaluje. Bywały większe grupy społeczne z działającym komunizmem. Ale
    przy niedoborach zasobów służących do zaspokajania podstawowych potrzeb
    przy większych grupach to się zaczynało sypać.

    Potrzeba kilku "drobnych" kroków: zlikwidowania niedoborów wyżej
    wymienionych zasobów (a, pomijając energię, jesteśmy bliscy tego; w
    naszej części świata praktycznie można by biedę zlikwidować całkowicie,
    bo zasoby na godne minimum są) oraz przestawienia motywacji do pracy z
    przymusu obiektywnego lub chęci gromadzenia symboli statusu na dążenie
    do poprawiania własnej kompetencji i tym samym zwiększanie własnego
    pozytywnego wpływu na społeczeństwo (i zwiastuny tego też są już
    widoczne - wolontariat, twórczość społecznościowa).

    Mam nadzieję, że to się w końcu dokona, bo jak nie, to zabije nas
    brutalny kapitalizm lub socjalistyczna biurokracja.