    From: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: JAK wyrwać TE pieniądze ???
    Date: Wed, 7 May 2003 22:08:10 +0200

    1 kwietnia już minął dawno. Kolejny za rok, więc za wcześnie. Ty to piszesz
    na poważnie, czy dla jaj, bo nie mogę wywnioskować.

    Załóżmy, że na fakturze jest 160,0000 zł. Rozumiem, że postulujesz, iż
    powinno być 160,00 zł. Załóżmy, że masz rację, bo jak napiszę dalej tej
    racji nie masz. Tylko gdzie tu oszustwo? Bo nie mogę dopatrzyć. Przestępstwo
    oszustwa (art. 286 kk) jest przestępstwem przeciwko mieniu. No to należałoby
    jakoś podać straty. Miałeś zapłacić 160 zł, wprowadzili Cię w błąd pisząc,
    że masz zapłacić 160,0000 zł i zapłaciłeś faktycznie 160,00 zł. U mnie
    straty wynoszą 0 zł. Jak jest inaczej, to mnie sprostuj.

    Postulujesz również zakwalifikowanie tego ze 271 kk. Ale widzę tu problem.
    Istotą fałszerstwa dokumentu jest - w mojej ocenie - stwierdzenie faktu, iż
    dokument zawiera treść niezgodną ze stanem faktycznym. Dla dokumentów
    dotyczących obowiązku uiszczenia jakiejś kwoty pieniędzy miarą fałszerstwa
    będzie przede wszystkim różnica w ekwiwalencie pieniężnym. Jak wykazałem
    wyżej różnica ta wynosi 0 zł, więc trudno nie oprzeć się wrażeniu, że
    dokument w swej zasadniczej treści zawiera poprawne dane. Można co najwyżej
    podnosić zarzut co do formy, ale to już nie fałszerstwo.

    Zauważ też łaskawie, że przede wszystkim zgodnie z art. 1§ 2 kk "nie stanowi
    przestępstwa czyn zabroniony, którego społeczna szkodliwość jest znikoma."
    Ja osobiście społecznej szkodliwości w dopisaniu dwóch zer na końcu tej
    kwoty nie mogę się popatrzeć, ale być może jestem w tym poglądzie
    odosobniony i krótkowzroczny.

    By sprawę zakończyć, pozostaje mi tu jedynie zauważyć jeszcze, że zgodnie z
    art. 25.1 pkt. 4 ustawy o cenach, ustawy tej nie stosuje się do cen i taryf
    ustalanych na podstawie ustawy - Prawo energetyczne. Chwilowo nie chce mi
    się zastanawiać nad podstawą prawną podawania kursu walut z dokładnością do
    4 miejsc po przecinku, ale pewnie też jakaś jest. Jak ktoś zna, to niech
    mnie podeprze.