eGospodarka.plPrawoGrupypl.soc.prawoJAK TO JEST (Copyright) z publikacja zdjec nadsylanych do redakcji w ramach public relations ??? › Re: JAK TO JEST (Copyright) z publikacja zdjec nadsylanych do redakcji w ramach public relations ???
    From: "jorgus" <u...@i...pl>
    Newsgroups: pl.listserv.dziennikarz,pl.rec.foto,pl.soc.prawo
    Subject: Re: JAK TO JEST (Copyright) z publikacja zdjec nadsylanych do redakcji w
    ramach public relations ???
    Date: Fri, 15 Nov 2002 09:05:54 +0100

    Użytkownik "ant" <h...@u...net> napisał w wiadomości
    news:ar1uqe$mi8$1@korweta.task.gda.pl...
    > w sprawie:
    > Uzycie przez czasopisma fachowe materialow ilustracyjnych nadeslanych
    przez
    > firmy umieszczajace w tych czasopismach swoje ogloszenia platne
    Panuje zasada zaufania redakcji prasowych w stosunku do firm nadsylajacych
> [...]
    > obyczajow, ale praktyka wykazuje, ze redakcje po prostu czesto rezygnuja z
    > uzycia takich materialow i albo znajduja adekwatne zdjecie we wlasnym
    > archiwum, albo zlecaja jego wykonanie swojemu etatowemu lub
    wspolpracujacemu
    > fotografikowi, wzglednie - jesli chodzi o reklame - negocjuja z
    reklamodawca
    > wyzsza cene publikacji ogloszenia - uwzgledniajaca dodatkowy koszt
    zwiazany
    > z koniecznoscia oplacenia honorarium za zdejcie, nadeslane co prawda,
    > dostarczone przez reklamodawce, ale o nie uregulowanym statusie
    Copyright).

    > ****
    Masz rację, taka jest praktyka, również w redakcjach, w których ja
    pracowałem, w tym kolorowych magazynach z duzą ilością fot. Z tym, że jak
    by się zastanowić bardziej, to to zaufanie dla firmy dostarczajacej foty
    wraz ze swoim materiałem reklamowym czy podobnym, moze byc niebezpieczne
    dla redakcji. Bo jeśli np. jakiś niedouczony pracownik PR zwędził zdjęcie
    bez zgody autora czy właściciela praw autorskich? Wtedy redakcja moze być
    skarżona o wysokie odszkodowanie przez właściciela praw . W zasadzie powinno
    się żądać od firmy dostarczającej zdjęcie oswiadczenia, że ma ona do niego
    prawo i że użycza tych praw redakcji do bezpłatnej, wielokrotnej publikacji
    w określonym kontekście. No, ale to czysta teoria. Nie spotkałem się jeszcze
    z taką praktyką w polskiej prasie.
    Pozdr. Jorg