    From: "Przemyslaw Lipin" <p...@o...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Interes prawny osob trzecich
    Date: Sat, 29 Mar 2003 18:20:10 +0100
    Sender: p...@o...pl@pepe.hechtsheim.wohnheim.uni-mainz.de

    "Piotr Fonon" <f...@p...onet.pl> schrieb im Newsbeitrag
    news:b63lpc$7at$1@atlantis.news.tpi.pl...
    > Użytkownik Przemyslaw Lipin napisał:
    > > Bardzo bardzo uogolniles.
    > Ale co uogólniłem?

    Bo nie wiadomo w zasadzie o co pytasz. Podaj przyklad, w ktorym organ
    administracyjny orzeka niedopuszczalnosc odwolania odmawiajac "osobie
    trzeciej" przymiotu strony.

    > nim udzial w pierwszej
    > Dokładnie o to chodzi. "Osoba trzecia" nie jest przecież automatycznie
    > stroną, bo problemu by nie było.
    > No właśnie "rzekoma strona". A stroną jest "każdy, którego...".

    "Rzekoma" dlatego, ze sama uwaza sie za strone, co nie znaczy, ze ma racje.
    W przypadku gdyby w postepowaniu administracyjnym brano pod uwage tylko
    subiektywne przekonanie osoby, ze przysluguje jej przymiot strony, to
    groziloby to calkowitym paralizem postepowan administrycyjnych, ktore
    moglyby byc blokowane przez dowolne osoby twierdzace, ze sa strona w danym
    postpowaniu. Moglyby wtedy domagac sie np. wznowienia postepowania, skladac
    nieuzasadnione odwolania, tylko po to, aby odwlec w czasie ostateczne
    rozstrzygniecie sprawy.Zbyt szerokie rozumienie pojecia strony nie sluzy
    szybkosci postepowania.

    y w jakims postepowaniu i wtedy odmowa traktowania osoby
    > O to właśnie pytałem. Jakie są granice tego "wydaje się". Moim zdaniem,
    > gdy osoby są w stanie wskazać naruszenie konkretnego przepisu, który ich
    > bezpośrednio dotyczy to organ odwoławczy winien zbadać, czy zarzuty są
    > prawdziwe, a tak często się nie dzieje. Kończy się na stwierdzeniu, że
    > skarżący nie jest stroną i dalej NSA.

    Nie sposob odpowiedziec na Twoj pytanie. Przeciez nie mozna przeanalizowac
    wszystkich uprawniajacych strone lub nakladajacych na nia obowiazki
    przepisow prawa administracyjnego i stwierdzic w kazdym przypadku, ze akurat
    tutaj dana osoba ma przymiot strony, a tutaj nie.
    Co to znaczy, ze przepis kogos bezposrednio dotyczy? Jest mnostwo przepisow,
    ktore bezposrednio dotycza wiekszosc ludzi. Ale rezultatem postepowania
    administracyjnego jest decyzja i tylko wtedy, gdy wydana decyzja, lub gdy
    jej wydanie w rezultacie postepowania moze dotyczyc praw lub obowiazkow
    danej osoby, takiej osobie bedzie przyslugiwal przymiot strony.Tylko wtedy,
    gdy postepowanie moze ingerowac w sfere praw lub obowiazkow danej osoby
    mozna to przymiot strony potwierdzic.
    Ogolnie mozna powiedziec tylko tyle co ustawa - strona jest kazdy, kogo
    interesu prawnego dotyczy postepowanie, czyli - rozwijajac nieco - kazdy,
    korego uprawnien lub obowiazkow wynikajacych z prawa administracyjnego moze
    dotyczyc postepowanie.
    I w kazdym przypadku, gdy podmiot odpowiadajacy takiej definicji strony nie
    bral z wlasnej winy udzialu w postepowaniu, organ powinien na wniosek tego
    podmiotu wznowic postepowanie.

    > A co ma piernik do wiatraka?
    > Piotr

    No nic. Ale skoro tam sie nie doczekalem odpowiedzi, to moze tutaj?

    Przemek