eGospodarka.plPrawoGrupypl.soc.prawoI znowu nasi dzielni policjanci i system "sprawiedliwości" się popisuje. › Re: I znowu nasi dzielni policjanci i system "sprawiedli wości" się popisuje.
    From: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: I znowu nasi dzielni policjanci i system "sprawiedli wości" się
    popisuje.
    Date: Sun, 11 Jan 2004 14:39:41 +0100
    Sender: r...@p...onet.pl@pc126.nowysacz.cvx.ppp.tpnet.pl

    Użytkownik "poreba" <d...@p...com> napisał w wiadomości
    news:Xns946D1E7357378dmicfgpolboxcom@22.7.19.17...

    > A konkretniej? Co może zaatakowany policjant:
    > - bić _bez_powodu_

    Powód jest - właśnie ta napaść. Zajrzyj do rozporządzenia dotyczącego
    środków przymusu bezpośredniego. Policjant ma prawo uderzyć napastnika w
    trakcie odpierania czynnej napaści na siebie.

    > - kraść

    Jeśli kradziony przedmiot jest mu potrzebny do obrony, to może. Jest to
    stan wyższej konieczności. Jeśli zaś odbiera napastnikowi niebezpieczny
    przedmiot, to nie jest to kradzież. Kradzież to zabranie w celu
    przywłaszczenia. W wypadku odbierania niebezpiecznego przedmiotu dochodzi
    do jego zabrania, ale nie ma ustawowego celu przywłaszczenia. Pomijając,
    że odebranie niebezpiecznego przedmiotu napastnikowi jest obowiązkiem
    policjanta, nie tylko uprawnieniem.

    > - lżyć

    Jeśli tylko w jakimś stopniu jest to celowe do obrony, to nie widzę
    przeciwwskazań, choć nie bardzo wiem jakie miało by to mieć przeznaczenie.
    Tak czy inaczej lżenie (cokolwiek pod tym słowem by się nie kryło) jest na
    pewno mniejszym przestępstwem niż czynna napaść na policjanta.

    > - pluć

    Komentarz jak wyżej.

    > - itd.

    I tak dalej. Napadnięty policjant może niemal wszystko zrobić, by się
    obronić przed napaścią. Może nawet zabić napastnika, gdy nie będzie innego
    wyjścia. Z czego wnoszę, że wszystkie mniejsze dolegliwości czynione
    napastnikowi przez napadniętego policjanta powinny mu ujść bezkarnie.
    Jedynym ograniczeniem tu jest celowość tego czynu. Musi mieć on na celu
    odparcie napaści i ewentualne ujęcie napastnika, a nie być na przykłąd
    formą ukarania go za samą napaść. Od karania jest sąd, a zresztą w Polsce
    nie ma kar cielesnych, nad czym czasami ubolewam.

    > się z kolei?

    Przykro mi, ale tego fragmentu nie rozumiem, więc trudno mi się odnieść.