    From: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Hipermarkety, plecaki, itp. - jeszcze raz
    Date: Tue, 19 Sep 2006 01:36:07 +0200
    <i...@n...lechistan.com> <eelh5n$kti$1@inews.gazeta.pl>
    <eeliss$l6r$1@news.onet.pl> <eelj64$s6t$2@inews.gazeta.pl>
    <i...@n...lechistan.com> <eemere$1i8$5@inews.gazeta.pl>
    <eemhca$caj$2@inews.gazeta.pl>
    <1...@d...googlegroups.com>
    <g...@n...lechistan.com> <eemntt$6h8$1@news.onet.pl>
    <eempjn$6h4$1@atlantis.news.tpi.pl> <eemql4$hfp$1@news.onet.pl>
    <eems0t$ggp$1@atlantis.news.tpi.pl> <eemss9$q28$1@news.onet.pl>
    <een0qe$duj$1@nemesis.news.tpi.pl> <een35n$ib8$1@news.onet.pl>

    Użytkownik "mr.all" <j...@p...onet.pl> napisał w
    wiadomości news:een35n$ib8$1@news.onet.pl...

    > Ale, gdy ustali, ze wpuszczac bedzie tych, co maja okreslone talony; innych
    > nie, to lamie prawo?

    Jak ustali, to pewnie nie. Ale jak odmówi sprzedaży osobie nie posiadającej
    talonu, to z reguły tak. Piszę z reguły, bo "talon" to dość ogólne założenie i
    dało by sie wymyślić kilka sytuacji, gdy takie ograniczenie będzie legalne.

    > Albo, gdy na stoisko z gorzalka nie bedzie sie wpuszczac nieletnich?

    A jak zrealizujesz ten zakaz? Legitymować Ci klienta wolno, gdy chce kupić
    alkohol, a nei gdy wchodzi do sklepu z alkoholem.

    > Albo, gdy towar ogolnie widoczny bedzie sprzedawal osobom posiadajacym
    > stosowny dokument zezwalajacy na sprzedaz?

    Skoro jest wymagany parwem (np. zezwolenie na broń), to nie ma sprawy.

    > założyć, że
    > można je
    > te
    > jak
    > karną,
    >
    > Czyli co? Wiwat zlodziejstwo! Wiwat bandytyzm!

    JAkie złodziejsto, jaki bandytyzm!

    > Goscia, ktory pobil ekspedientke w przeciwnym koncu marketu nie mozna
    > zatrzymac, gdy przechodzi przez zamknieta bramke - nic nie mozna zrobic, bo
    > tam jest tylko ochroniarz. Podobnie, goscia, co pod pazucha wynosi jakies
    > towary, ktore wzial z polek.

    Jak gość wziął towar z półki, to go ukradł. Podobnie ten co pobił popełnił
    przestępstwo. Wówczas masz instytucję ujęcia obywatelskiego. Ale nie porównój
    rozboju czy kradzieży z wejściem z plecakime, czy wybiegnięciem za dzieckiem,
    które uciekło.

    > Wiem. Zlodzieja, ktory wlazl ci do mieszkania tez nie mozesz dotknac, czy
    > sila przepedzic... bo cie oskarzy o czynna napasc..
    > Dobrze, ze moja zona tylko wrzasnela i gnojek uciekl, bo pozniej mi
    > powiedziala, ze juz chciala siegnac po wielki wazon, ktory byl pod reka...
    > No, zapuszkowaliby ja niechybnie.

    Głupoty Waś prawisz niesłychane :-)

    > jest
    > by to
    > powstaje
    > Co
    > umową
    > to.
    >
    > Tak, to jest jakis problem.
    > Jednakze, dla chcacego nic trudnego.
    > Ja proponuje nie wchodzic do marketu z milionem w plecaku. Ba! W ogole,
    > proponuje nie wchodzic z plecakiem do marketu..;-)
    > Pytanie, czy np. wyznaczenie bramek do przechodzenia w okreslonym kierunku
    > wymaga tworzenia regulaminu na pismie? Nie wystarczy znak na bramce? To jest
> [...]

    Pewnie, że wystarczy jakaś tam tabliczka i zaden regulamin nei jest potrzebny.
    Tyle, że jak ktoś pójdzie w niewłaściwym kierunku, to nie należy do niego
    strzelać.

    > Czy pokazanie dowodu zakupu na wynoszony przez bramke towar wymaga
    > regulaminu na pismie?

    Ten regulamin można sobie w ... wsadzić. Wychodzący po prostu może to wezwanie
    zignorować i wyjść. Ocywiście równie dobrze może go dobrowolnie pracownikowi
    pokazać.

    > Czy zrobienie maksymalnie wiele w celu odsuniecia od siebie cienia
    > podejrzenia o zlodziejstwo czy inne niecne dzialania na terenie marketu
    > wymaga pisanego regulaminu, prawa?

    Nie. Wymaga znajomości obowiązującego prawa przez obsługę sklepu.