    From: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Hipermarkety a plecaki (ponownie)
    Date: Wed, 7 Apr 2004 12:24:01 +0200
    Sender: r...@p...onet.pl@pc30.nowysacz.cvx.ppp.tpnet.pl

    Użytkownik "Marcin Debowski" <a...@I...notrix.net> napisał w
    wiadomości news:3549k1-39l.ln1@ziutka.router...

    > A dlaczego to ja mam udowadniac ze sie podejrzanie nie zachowywalem?

    Żebyś Ty poniósł odpowiedzialność karną za kradzież, to trzeba Tobie
    udowodnić, że coś ukradłeś. Mam nadzieję, że jest to dla Ciebie oczywiste.
    Podobnie jest z ochroniarzami. Jeśli byśmy im imputowali, ze kłamali
    twierdząc, że Ty zachowywałeś się podejrzanie, to my musimy im to
    udowodnić, nie zaś oni przedstawić dowody na swoją niewinność.

    Jeśli byś nosił się z zamiarem złożenia zawiadomienia o popełnieniu przez
    nich przestępstwa polegającego na bezpodstawnym pomówieniu Cię o kradzież,
    to co prawda faktycznie ich winę będzie musiał udowodnić prokurator, ale w
    praktyce Ty musisz przedstawić jakieś dowody choćby uzasadniające
    przypuszczenie, że kłamali. Bez tego prokurator wyda odmowę wszczęcia
    postępowania w tej sprawie.

    > A co
    > bedzie w sytuacji gdy mam w planach spotkanie i moja nieobecnosc
    spowoduje
    > u mnie wymierna strate finansowa?

    A w tym wypadku na zasadach ogólnych moim zdaniem sklep ponosi
    odpowiedzialność cywilną za szkodę spowodowaną przez swoich pracowników. Z
    tym, że Ty musisz udowodnić, że strata ta powstała, że jest skutkiem
    zatrzymania Cię przez ochroniarzy, że zatrzymanie było nieuzasadnione i że
    istnieje związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy tymi zdarzeniami. nie
    spotkałem się w praktyce z takim powództwem więc trudno mi się odnieść do
    praktycznej jego strony. Z posiadanej przeze mnie wiedzy wynika, ze
    największym problemem jest udowodnienie związku pomiędzy zatrzymaniem a
    stratami. Zawsze pozostaje pytanie, czy rzeczonego spotkania nie można
    było odbyć i czy na pewno doprowadziło do tych wymiernych strat. Ale gdyby
    się udało dowieść to otrzymanie odszkodowania wydaje mi się realne, z tym
    że podejrzewam, że bez sądu i długiego procesu by raczej się nie obeszło.