    From: "Rafał \"SP\" Gil" <u...@m...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Handel wierzytelnościami
    Date: Wed, 21 May 2008 21:46:45 +0200

    Andrzej Lawa pisze:

    > Od TPSA i innych kupują hurtowo...

    I to są w 99 % przypadków niezapłacone faktury, a nie "wątpliwe
    długi" jak sugerujesz. To, że dług jest przedawniony nie
    oznacza, że jest "wątpliwy".

    > Ale tutaj już chodziło o sytuację, jakby nabywca długu zechciał się sądzić.

    No tak ... W mojej opinii pytanie po rozwinięciu brzmiało:
    próbowałem zawrzeć z dłużnikiem ugodę przed sądem na miesiąc
    przed przedawnieniem (przerwałem bieg przedawnienia - bo
    czynność przed sądem) ... czy to ułatwi potencjalnemu nowemu
    wierzycielowi uzyskanie np nakazu zapłaty ;)

    > Bo po tyle lat z reguły nikt "kwitów" nie trzyma, a bez tego formalnie
    > mogą się powoływać tylko na przedawnienie.

    A ciekawostką jest, że wszyscy ci , którzy kwitów nie trzymają i
    zasłaniają się przedawnieniem, "coś z vatem na fakturze zrobili"
    ... wot ciekawostka ;)

    > większej uwagi. Przynajmniej jeśli dany wpis nie jest poparty tytułem
    > wykonawczym.

    Wykończylibyśmy się wszyscy nawzajem łącznie z sądami, gdyby
    każdy po np 2 miesiącach od momentu oczekiwanej zapłaty leciał
    po tytuł do sądu ...

    > Poza tym logiczne jest, że skoro jakaś firma zwlekała z domaganiem się
    > rzekomej wierzytelności tak długo, że ewentualna wierzytelność się
    > przedawniła, to w tej firmie panuje taki burdel, że nie można mieć
    > pewności, czy faktycznie zobowiązanie jeszcze istnieje, czy może zostało
    > już dawno zapłacone.

    Nie jest to oczywiste. Pracowałem i współpracowałem z firmami,
    których polityką było "nie kalać stosunków z nikim obecnością
    sądu" ...

    6008