eGospodarka.plPrawoGrupypl.soc.prawoGwarancja na zaplombowany komputer - a prawo do rozbudowy komputera. › Re: Gwarancja na zaplombowany komputer - a prawo do rozbudowy komputera.
    From: Tristan Alder <s...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo,pl.comp.pecet
    Subject: Re: Gwarancja na zaplombowany komputer - a prawo do rozbudowy komputera.
    Date: Mon, 30 Sep 2002 20:46:06 +0200

    Dnia pewnego pięknego (Mon, 30 Sep 2002 13:44:49 +0200), Jacek
    <g...@p...onet.pl> był(a) napisał(a):

    >zmuszony jestem te blomby zerwac.
    >
    >Serwis na to mowi, ze jako punkt serwisowy nie przyjmie komputera bez
    >plomb do naprawy, gdy sie zepsuje
    >i oczekuje wplaty 40 zl za montaz kazdego nowego podzespolu.
    >Czyli w tym przypadku 7 x 40 zl = 280 zl
    >
    >Podzespoly nie beda montowane w jednakowym czasie.
    >Zatem dochodzi koszt dowozu komputera do serwisu i odbioru,
    >ok. 40-50 zl jednorazowo.
    >
    >7 x 40 zl = 280 zl

    Trudno. Trzeba patrzeć gdzie się kupuje.

    >Czyli aby przystosowac moj komputer do uzytkownia,
    >serwis usiluje ode mnie zadac wydatkowania dodatkowo
    >kwoty ok. 560 zl ,
    >jakkolwiek podzespoly sa moje, ja i kazdy uczen szkoly podstawowej,
    >umie je zamontowac.

    Trudno. Podobnie z innymi sprzętami. Jak zechcesz modyfikować
    magnetowid, TV, pralkę, lodówkę napotkasz podobny problem.

    >W warunkach gwarancji jest zapis:
    >2. Jednostka centralna powinna posiadac dwie nieuszkodzone plomby
    >gwarancyjne producenta.
    >Naruszenie tych plomb grozi utrata praw z tytulu gwarancji.
    >A zatem gwarant./producent
    >nie twierdzi, ze traca uprawnienia z tytulu gwarancji,
    >ale mi grozi, ze takie uprawnienia moge utracic.

    Owszem, bowiem serwis moze, choć nie musi przyjąć Ci taki sprzęt.

    >Nie mowiac juz o fakcie, ze plomby to tanie stickersy, ktore moga sie
    >uszkodzic mechanicznie w trakcie przenoszenia, przewozenia komputera.

    Wszystkie na raz?

    >Dodatkowo gwarant/producent komputera mi grozi,
    >jakkolwiek sam jako importer/kupujacy podzespoly uzyte do zlozenia
    >komputera, kupuje je objete indywidualnymi gwarancjami
    >na dysk twardy, dozywotnia na pamiec, cd, plyte glowna, procesor itd.

    No i co z tego? Jego prawo. Jest producentem i nie Twoja sprawa
    rozstrzygać jakie ma układy z podwykonawcami półproduktów.

    >Poniewaz komputer klasy Personal Computer charakteryzuje sie
    >architektura otwarta, zatem to producent./gwarant,
    >usiluje wykorzystac obowiazujacy stan wiedzy i techniki,
    >dla przysposobienia sobie nieuzasadnionych dochodow,
    >majac swiadomosc, ze uzytkownik zamierzajacy dokonac rozbudowy
    >komputera, ktorego wyposazenie jest na poziomie skromnego standardu,
    >opierajac sie na zapisie w karcie gwarancyjnej,
    >dodatkowo zaplaci 40 zl za instalacje kazdego nowego podzespolu
    >rozszerzajacego mozliwosci komputera.

    I dlatego należy się takich sprzedawców wystrzegać, choć rozumiem też
    tamtego gościa, że nie chce tracić kasy, bo ktoś grzebie w środku.
    Mówisz, że nawet małpa złoży taki sprzęt, a jednak mojemu koledze z
    10letnim doświadczeniem i dyplomami uczelni technicznej udało się
    kiedyś założyć pamięć na odwrót. No i czemu w sumie producent
    komputera ma na tym tracić?

    >Zatem jestem zainteresowany swobodnym dysponowaniem moja rzecza i
    >dokonywanie tych modyfikacji, ktore sa polecane, zalecane i zgodne z
    >obowiazujacym stanem wiedzy techniki, bez udzialu gwaranta
    >i bez narazania mnie na nieuzasadnione koszty i oplaty.

    Ależ działaj, tylko nie płacz, że tracisz gwarancję.

    >Producent/gwarant nie moze jako podstawy swoich zapisow przyjmowac
    >ryzyka handlowego, gdyz instalacja , montaz wymienionych podzespolow nie
    >wymaga wiedzy specjalistycznej, czego dowodem jest dolaczanie przez
    >gwaranta do komputera plyty ze sterowownika do karty graficznej,
    >muzycznej, plyty glownej i godzenie sie ze uzytkownik
    >samodzielnie dokona instalacji.

    Gdyż tą czynnością niewiele zepsujesz, poza ew. wadliwym dzialaniem
    softu, co może sprawić, że zaczniesz nachodzić sprzedawcę.

    >Producent gwarant formalnie nie jest producentem komputera,
    >gdyz zaden z podzespolow nie zostal przez niego wyprodukowany,
    >a jest jedynie montazysta-skladaczem podzespolow,

    No i? Pokaż mi producenta, który swój produkt robi od A-Z. W zasadzie
    w dowolnej branży produkcja polega na wykonywaniu podzespołów i z nich
    kolejnych. Może sprzedawca mioteł sam je produkuje od małego krzaczka,
    ale to rzadki przypadek.

    >a zatem korzysta z dobrodziejstw uprawnien z tytulu gwarancji na kazdy
    >indywidualny podzespol oddzielnie.

    Jego prawo.

    >Jacek

    Rany boskie, Experd... Ludzie przepraszam, nie zauważyłem z kim wdaję
    się w dyskusję :-(

    (ZTJ: Przemysław Adam Śmiejek)