    From: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Gwalty
    Date: Sat, 8 Apr 2006 22:46:54 +0200

    Paweł Sakowski [###p...@s...pl.###] napisał:

    > Ale w przypadku osoby upojonej podstępem mogłoby być tylko gdyby
    > sprawca spił ofiarę w celu jej późniejszego wykorzystania (podstępem
    > byłoby tutaj spicie). Jeśli ofiara sama się upije, a sprawca
    zastanie
    > ją w takim stanie i to wykorzysta, to o podstępie IMO nie ma mowy.

    To kwestia definicji podstępu. Podstęp, to po prostu jakieś działania
    mające na celu zmylenie ofiary. Moim zdaniem wykorzystanie upojenia
    alkoholowego ofiary jest podstępem, a tym samym rodzi skutki karne. No
    chyba, że z innych okoliczności wynika, że sprawca mógł przypuszczać,
    że ofiara jednak będąc trzeźwą zgodę taką by wyraziła.

    > To samo gdyby nawet pili razem, ale działania w kierunku odbycia
    > stosunku zaczęły się dopiero po stwierdzeniu, że ofierze w aktualnym
    > stanie jest już wszystko jedno.

    No właśnie o tym piszę. Gdzieś nawet widziałem takie orzeczenie Sądu
    Najwyższego, że nie może być mowy o gwałcie, nawet jeśli ofiara w
    sumie nie wyraża aprobaty dla odbycia stosunku, o ile swoim
    wcześniejszym zachowaniem dawała podstawy ku temu, by "napastnik" był
    przekonany, że jest tym zainteresowana.

    Generalnie w opisywanych przez Ciebie przypadkach z reguły wszystko
    rozbija się o kwestię dowodową. Jeśli dziewczyna zostanie wykorzystana
    przez absolutnie obcego faceta, to próba wykazania przez niego, iż
    uważał, że wyraziła by ona przyzwolenie jest skazana na niepowodzenie.
    Jeśli zdarzenie odbywa się na jakiejś imprezie, czy w mieszkaniu
    jednej z tych osób, a "ofiara" sama tam przyszła i dobrowolnie z
    "napastnikiem" ten alkohol spożywała, to nie sądzę, by doszło do
    skazania, chyba że będą jakieś niezbite dowody oporu ze strony ofiary.
    Zostanie pobita, będzie mieć obrażenia wskazujące na pokonywanie
    oporu.