    From: rambo <b...@i...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Groźny PIES sąsiada !!
    Date: Sun, 04 Jun 2006 17:25:40 GMT

    Artur Ch. wrote:

    > Pytanie testowe: krórego sąsiada?

    ZAWSZE tego ktory stwarza zagrozenie szkody innej osobie.

    > Niedbale toszczy się o dziecko .... może być? :)

    w noweli tak, w wykladni prawa nie.

    Obowiazek troski ciazy na tym ktory moze wyrzadzic "przewidywalna" szkode.

    Czy kable tez instalujesz bez zabezpieczenia, bo przeciez kazdy
    przechodzien wie ze moga stwarzac zagrozenie zycia?

    > Właściciela .... ekhmmm dziecka czy psa? :)

    wlasciciela psa ktory stwarza przewidywalne niebezpieczenstwo szkody
    osoba postronnym.

    > Właściciel czego? Psa, płotu czy dziecka?

    Domysl sie. Zainstaluj przewody wysokiego napiecia bez zabezpieczenia
    przed szkoda osoobm postronnym, a pozniej w sadzie tlumacz ze to ich
    wina ze zastali porazeni. Jak myslisz, jak tdaleko byz zajechal taka obrona?

    > Mam przewidzieć że do sąsiada np. przyjedzie facet z chomikiem i mój pies
    > go pożre gdy ten chomik wejdzie na mój teren ...... może być taka opcja?
    > :)

    Jezeli wiesz ze do sasiada przyjezdza w soboty kolega z chomikiem, to
    tak. Da sie przewidziec szkode. Jestes odpowiedzialny.

    Wszystko zalezy od tego czy da sie przewidziec szkode.

    Czy da sie *przewidziec* pogryzienie dziecka przez plot?

    > Kto w Twoim odczuciu jest "ofiarą" a kto "sprawcą"?

    Domysl sie.

    > Wysuwasz tezę że na swoim terenie nie mogę mieć hasającego psa - tak?

    oczywiscie, nie mozesz tez wybudowac lotniska, postawic wiezy radiowej,
    wykopac kanalu, otworzyz toksycznego wysypiska smieci, i setki innych
    czynnosci. Co w tym dziwnego?

    > Wow!!
    > Zapewne jesteś pierwszym "patrolowym" koszulokiem, purpuratem - i zaczniesz
    > zwalać winę za wychowanie bachora na wszystkich za wyjątkiem rodziców.

    Zwroc uwage, ze jestes na grupie prawnej, a nie etycznej. Prawna
    definicja niedlabstwa zrzuca odpowiedzialnosc na sprawce przewidywalnej
    szkody. Dopiero po wyczerpaniu tej odpowiedzialnosci mozna, powtarzam
    mozna pdnosci obrone niedbalstwa ofiary. Wszystko zalezy od tego czy
    ofiara miala *prawny* obowiazek podejmowania czynnosci. Na przechodniu i
    sasiedzie nie ciazy obowiazek dbania o cudze psy.

    > Powtarzasz się.

    bo Ty powtarzasz sie.