    From: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Grozby nieuczciwego sprzedawcy z allegro
    Date: Sun, 20 Feb 2005 17:36:57 +0100

    Użytkownik "Przemek R."
    pl> napisał w wiadomości
    news:cv9oem$cn1$1@inews.gazeta.pl...

    Moim zdaniem "nie polecam" w komentarzu wcale nie można równoważyć z
    pomówieniem o oszustwo. Nie polecam, to nie polecam i już. W mojej ocenie
    błędem Allegro jest wyciąganie takich lub innych wniosków z samego typu
    komentarza. Wielu użytkowników nie czyta tych komentarzy, tylko patrzy, że
    gość ma 100 pozytywów. Dopiero, jak się cos nie powiedzie, to zauważają, że
    te pozytywy dostał za sprzedaż po złotówce tapet. Prowadzi to tam zresztą do
    swoistych "wendett komentarzowych".

    Kiedyś kupiłem na allegro niszczarkę do papieru. Od mojej strony wszystko
    było w porządku. Nawet gościowi wcześniej wysłałem przelewem zapłatę, choć
    chciał z zaliczeniem pocztowym to wysłać, bo doszedłem do wniosku, ze szkoda
    pieniędzy na to zaliczenie, które wcale bezpieczeństwa transakcji rażąco nie
    podnosi.

    Przysłane mi urządzenie miało żywotność wynoszącą około 0,9 kartki papieru,
    co oznacza, że rozsypało się po przemieleniu około 25 centymetrów kartki
    formatu A4. Gość się w sumie zachował w miarę uczciwie, bo połowę pieniędzy
    mi zwrócił bez kosztów wysyłki. Nie mogłem dowieść, czy urządzenie miało
    pękniętą zębatkę w chwili wysyłki, czy faktycznie się rozsypało na tej
    jednej kartce. Zewnętrznie wyglądało na w miarę nie używane. A, że kwota
    była nie za wielka, to po zastanowieniu ograniczyłem się do wystawienia
    gościowi komentarza neutralnego opisując, że co prawda towar dostarczył, ale
    był on wadliwy. W odpowiedzi gość wystawił mi również neutralny komentarz,
    ale że już nie miał jakiego zarzutu tam wpisać, to wpisał, że "za
    całokształt".

    Ja na Allegro tylko kupuję, więc generalnie zwisa mi, jego komentarz. Ale są
    goście, którzy żyją tym. Przejrzyj grupę alt.pl.allegro. Tam co chwilę mają
    takie problemy, bo sprzedającym te rodzaje komentarzy liczą się do rankingu.

    Ale ściganie za komentarze na drodze karnej wydaje mi się niecelowe. To
    prędzej można by było na drodze cywilnej ścigać. Jakaś nieuczciwa
    konkurencja w wypadku firm. Może naruszenie dóbr osobistych.

    Gdyby chcieć do tego literalnie podchodzić, to tam o wiele więcej "wyników"
    można by było zrobić na osobach działających przeciwko przetargowi
    publicznemu. Bo taka licytacja, to nic innego. Jak gość licytuje, a później
    nie kupuje, to teoretycznie popełnia przestępstwo. Sądząc po dyskusjach na
    alt.pl.allegro, to spora ilość rzeczy jest niezgodna z opisem, a to przecież
    oszustwo nie zależnie od kwoty. Generalnie, to tam jest wolna amerykanka w
    tej materii. Allegro, a i organa ścigania próbują z tym walczyć, co widać w
    mediach, gdzie coraz częściej pojawiają się informacje o tym. Ale jak dotąd
    z tego co widzę głównie w obszarze oszustw.

    Tak więc allegro rządzi jak na razie swoimi prawami i moim zdaniem nie ma
    większego sensu próbować walczyć z opisanym przez Ciebie problemem przy
    pomocy prawa karnego.