    From: Jacek <g...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Gdzie się zgłasza przestępstwa w internecie?
    Date: Tue, 17 Sep 2002 02:23:20 +0200

    "Paweł Hajdys" wrote:

> [...]
    >
    > Ciekawa dyskusyjka, tylko jakoś odbiegła od tematu :)
    >
    > Co do zgłaszania przestępstw. Twoje pytanie stanowiące temat jest
    > sformułowane o tyle nieprecyzyjnie, że nie wiem, czy pytasz się gdzie w
    > internecie zgłasza się przestępstwa popełnione w internecie czy gdzie się w
    > ogóle zgłasza przestępstwa popełnione w internecie.
    > Co do pierwszego pytania mogę Ci powiedzieć - bo bardzo ciekawej i zażartej
    > dyskusji via mail z podinspektorem Policji Polskiej J. Hajdukiewiczem - mogę
    > powiedzieć, że za pomocą internetu jak na razie nie można zgłaszać w Polsce
    Mozesz podac adres jego e-mail, bo tez mam zapytanie.
    Obawiam sie niestety, ze zgodnie z obowiazujacymi dyrektywami UE, kazda
    forma zawiadomienia
    jest dopuszczalna, takze przez internet.
    Problem moze byc po stronie pracownika czytajacego poczte, czy potrafi
    sobie poradzic z duza iloscia zgloszen i przepisac zgloszenie do
    formalnych drukow.
    Ale skoro KGW oferuje "anonimowy telefon zaufania" to oznacza, ze
    akceptuje zgloszenia nieformalne,
    a internet , e-mail nie jest forma gorsza, ani mniej skuteczna od
    telefonu.
    W koncu w UE, Stanach, Kanadzie, Australii itd.
    zawiadomienia przez e-mail sa standardem i po to zreszta jest
    udostepniony adres e-mailowy.
    Problem moze istniec po stronie technicznej,
    ze bazy oficjalne oddzielone sa od korespondencji zewnetrznej, ktora
    chyba obsluguje domena wp.pl
    (rzecznik prasowy itd.)
    I od strony security to ma sens, aby nie bylo publicznej bramki
    internetowej ze swiatem zewnetrznym.
    Ale skoro w UE sobie z tym poradzono, to nie widze problemu.
    O ile pamietam to GIODO przyjmuje zawiadomienia e-mailem.

    I na koniec. Czemu piszesz PP, chyba P RP.

    > Trzeba tego dokonać niestety na komendzie powiatowej lub wojewódzkiej - tam
    > PODOBNO mają odpowiednio przeszkolonych ludzi.
    Aby przyjmowac zgloszenia nie potrzeba specjalnego przeszkolenia.

    > A co do zawracania gitary Policji - trzeba to robić bo inaczej człek nie
    > będzie chroniony żeglująć po inecie.

    Ale wbrew pozorom ilosc przestepstw internetowych nie jest taka wielka,
    jak sadzono po wprowadzeniu numeru dostepowego 0202122.
    Naruszenia ustawy o ochronie danych osobowych - ok. 1000 rocznie.
    Wlamania do komputerow/ nieuprawnione skanowanie portow - ok. 1.000.000
    rocznie.
    Wlamania na serwery firmowe/ nieuprawnione skanowanie portow - ok.
    10.000 rocznie.
    Ale skuteczne orzecznictwo jest w stanie zamknac 90% tych zdarzen, gdyz
    okaza sie nieoplacalne.