eGospodarka.plPrawoGrupypl.soc.prawoGazeta Wyborcza zaleca niewykopywanie "przestępczych" rozkazów [Usarz Dolny] › Re: Gazeta Wyborcza zaleca niewykopywanie "przestępczych" rozkazów [Usarz Dolny]
    From: Kviat <k...@n...dla.spamu.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Gazeta Wyborcza zaleca niewykopywanie "przestępczych" rozkazów [Usarz
    Dolny]
    Date: Wed, 8 Sep 2021 18:28:45 +0200
    <6131f2ea$0$515$65785112@news.neostrada.pl>
    <1rvqlus27ynjp.zvmphj1oagel$.dlg@40tude.net>
    <6131fea0$0$532$65785112@news.neostrada.pl>
    <n5egsokfmwsx$.1s9ciqtq5hd3i$.dlg@40tude.net>
    <613201ef$0$532$65785112@news.neostrada.pl>
    <XEyYI.24779$ed3f.4212@fx14.ams1>
    <6134a756$0$513$65785112@news.neostrada.pl>
    <sh2av6$1983$1@gioia.aioe.org>
    <6134b43c$0$31100$65785112@news.neostrada.pl>
    <sh2vb6$578$1@gioia.aioe.org> <613609b1$0$500$65785112@news.neostrada.pl>
    <sh53qu$1jbg$1@gioia.aioe.org>
    <61386040$0$514$65785112@news.neostrada.pl>

    W dniu 08.09.2021 o 09:03, Dominik Ałaszewski pisze:

    > Po prostu napisz: tu robisz błąd, bo ten a ten przepis nie powinien
    > być interpretowany dosłownie, z uwagi na to i to. Uważam, że mam rację
    > bo sąd X podobny przepis nakazał interpretować rozszerzająco.

    To nie jest kwestia mojego zdania.

    > Nie twierdzę, że moja interpretacja jest OK. Tylko wolałbym, by ktoś
    > wskazał by w niej konkretny błąd.

    Był wskazywany wielokrotnie.

    Tu masz kolejny raz. Od prawników:
    https://www.msn.com/pl-pl/wiadomosci/polska/polska-%
    C5%82amie-prawo-adwokaci-pomog%C4%85-uchod%C5%BAcom-
    koczuj%C4%85cym-na-granicy/ar-AANzbDL

    "Adwokaci z izby warszawskiej wykorzystają wszystkie środki, by
    wyegzekwować prawa osób, które koczują na granicy polsko-białoruskiej -
    mówi Radiu ZET mecenas Mikołaj Pietrzak."

    "Białoruś wypycha uchodźców ze swojego terytorium w stronę sąsiednich
    państw Unii Europejskiej. Od 13 dni na granicy polsko-białoruskiej w
    Usnarzu Górnym koczuje ponad 30 migrantów. Nie mogą ani pójść dalej, ani
    się cofnąć. - Zgłaszają wnioski o udzielenie im pomocy międzynarodowej,
    do czego mają prawo, ale Straż Graniczna twierdzi, że albo tego nie
    słyszy, albo że te osoby są po stronie białoruskiej - mówi mecenas.
    Jego zdaniem,
    ~~~~~~~~~~~~~~
    funkcjonariusze powinni przystąpić do rozpoznania tych wniosków, a
    czekający na rozpoznanie powinni być umieszczeni w ośrodkach dla
    cudzoziemców. Takiej reakcji jednak nie ma.

    - Nie mam żadnych wątpliwości, że Polska w tej sprawie łamie prawo i to
    niezależnie od tego, jak zachowała się strona białoruska i czy jest to
    prowokacja - mówi mecenas Mikołaj Pietrzak. - Mamy międzynarodowy i
    krajowy ustawowy obowiązek przyjęcia wniosków o ochronę. A na czas ich
    weryfikowania tym osobom powinniśmy zapewnić bezpieczeństwo, tak, jak
    byśmy tego oczekiwali w przypadku Polaków.
    Zdaniem dziekana Okręgowej Rady Adwokackiej, trzymanie tych osób nadal w
    ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
    takich warunkach narusza art. 3 Europejskiej Konwencji Praw Człowieka,
    ~~~~~~~~~~~~~~~~~~
    który nam wszystkim gwarantuje wolność od tortur i okrutnego,
    nieludzkiego traktowania. - Na władzy w tej chwili spoczywa obowiązek
    szybkiej realizacji wniosków o ochronę międzynarodową tych osób, a
    odpowiedzialność za nieszczęście, które może się tam wydarzyć, będzie
    spoczywała na Polsce - mówi mecenas Mikołaj Pietrzak."

    Jeżeli nie zgadzasz się z dziekanem Okręgowej Rady Adwokackiej, to do
    niego napisz.

    > jeśli do rzeczywistości
    > kompletnie nie przystaje- to trzeba je zmienić.

    Problem w tym, że nie trzeba zmieniać. Wystarczy przestrzegać istniejące.
    Rząd pisu łamie to prawo nie od wczoraj i żadna akademicka dyskusja nie
    jest potrzebna, bo wszystko jest jasne.

    https://oko.press/polska-pozwala-czeczenom-syryjczyk
    om-nawet-zlozyc-wnioskow-o-azyl-odsyla-bialorus-sluz
    by-min-blaszczaka-smieja-sie-nos-europejskiemu-trybu
    nalowi-praw-czlowieka/

    https://oko.press/tsue-polska-zlamala-prawo-nie-przy
    jmujac-uchodzcow-tvp-uchodzcy-maja-koronawirusa/

    https://oko.press/rzad-chce-zaostrzyc-system-odstras
    zania-uchodzcow/

    Po co pis chce zmieniać istniejące prawo, skoro uważa, że robiąc to co
    robi nie łamie obecnego prawa?
    A może jednak doskonale zdają sobie sprawę, że łamie i właśnie dlatego
    chce je zmienić?

    "Pytamy szefową SIP o ocenę ogłoszonych założeń zmian w prawie.
    (...)Słubik: ,,Planuje się nierozpoznawania wniosków o ochronę
    międzynarodową od pewnych grup, czyli od osób które granice przekroczyły
    nielegalnie. To jest dla nas kompletnie niezrozumiałe i wydaje się
    niemożliwe, by coś takiego planować, ponieważ jest to wbrew
    obowiązującym przepisom prawa międzynarodowego".

    Na to samo zwraca uwagę w rozmowie z OKO.press Daniel Witko z
    Helsińskiej Fundacji Praw Człowieka: ,,Na wschodniej granicy Polski były
    i są trudności ze złożeniem wniosków o ochronę międzynarodową, nadal
    mamy doniesienia o cudzoziemcach zawracanych na granicy, którzy
    następnie przekraczają zieloną granicę i po zatrzymaniu są umieszczani w
    detencji - wiemy, że takie osoby w Polsce są, więc jeśli projektowane
    zmiany w tym kształcie wejdą w życie, to te osoby nie będą miały
    możliwości skutecznego złożenia wniosku o ochronę międzynarodową I to
    jest absurdalne"."
    "(...)Co więcej, Polska od lat stosuje praktykę push-backów, czyli nie
    przepuszczania przez granicę uchodźców m.in. z Czeczenii, którzy migrują
    do UE przez Białoruś. Nieformalną praktyką jest przyjmowanie wniosku od
    jednej rodziny dziennie, reszta ludzi nie zostaje dopuszczona do
    procedury. Oficjalnie Straż Graniczna mówi tu o osobach, które nie są
    uprawnione do wjazdu.

    Ta łamiąca prawa praktyka ta była wielokrotnie opisywana przez
    dziennikarzy, w lipcu 2020 roku zapadł też wyrok Europejskiego Trybunału
    Praw Człowieka, sprawa M.K. i inni przeciwko Polsce, orzekający, że
    odmowa wjazdu uchodźcom jest bezprawna.

    Mimo to, na granicy nie zmieniło się nic, co rodzi poważne obawy, że ze
    złamania Konwencji Genewskiej podczas wprowadzania projektowanych zmian
    rząd też nic sobie nie będzie robił.

    (...)Karanie za przekroczenie granicy w celu złożenia wniosku o ochronę
    międzynarodową również narusza postanowienia Konwencji Genewskiej. Wraz
    z odrzucaniem wniosków rodzi także realne problemy po stronie państwa
    polskiego, nakazuje bowiem organom państwa wszczynanie postępowań, przy
    zerowej skuteczności, a także każe postawić pytanie o to, jak państwo ma
    postępować z uchodźcami i migrantami traktowanymi, jak przestępcy."

    !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    ",,Musielibyśmy uznać Białoruś za bezpieczne państwo trzecie - koncepcja
    ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
    takich państw pojawiła się w prawie UE. Tylko jak uznać Białoruś za
    ~~~~~~~~~~~~~~~~
    bezpieczne państwo skoro przyjmujemy uchodźców z Białorusi?".
    ~~~~~~~~
    !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    "(...)Katarzyna Słubik uważa, że łamanie praw człowieka na zewnętrznej
    granicy UE jest dziś powszechne. ,,Obawiam się więc, że kolejne
    naruszenia traktatów międzynarodowych mogą ujść nam na sucho" - dodaje."

    > Super. Pozostaje jeszcze "tylko" wskazać, który przepis należy
    > interpretować rozszerzająco, z uwagi na powyższe (lub inne z listy
    > - ale wskazać jakie), jak konkretnie i dlaczego.

    Ale ile razy trzeba jeszcze wskazywać?

    > Należy. Można to uogólnić, że po prostu należy przestrzegać prawa.

    Właśnie. I tego się trzymajmy.

    > A jeśli zarzucamy komuś, że prawa nie przestrzega, to wskazujemy
    > konkretny przepis, którego zarzucamy złamanie.

    https://oko.press/straz-graniczna-przegrywa-sadzie-k
    olejni-uchodzcy-czeczenii-dostaja-szanse-azyl-polsce
    /

    "Funkcjonariusze przeprowadzają zdawkowe rozmowy, ignorują deklaracje o
    chęci złożenia wniosku azylowego i odsyłają niemal wszystkich pociągiem
    z powrotem - w kierunku Brześcia."
    "(...)Zaledwie sześć dni po wydaniu decyzji o zastosowaniu przez
    Trybunał środka tymczasowego, Straż Graniczna złamała jego zalecenia."
    "(...)Suchej nitki na zachowaniu Straży Granicznej nie zostawiają
    polskie i międzynarodowe organizacje monitorujące sytuację na granicach.
    Wśród nich: Stowarzyszenie Interwencji Prawnej, Human Rights Watch,
    Helsińska Fundacja Praw Człowieka, Amnesty International i Rzecznik Praw
    Obywatelskich Adam Bodnar."
    "(...)Polska Straż Graniczna omija prawo i nie dopuszcza cudzoziemców
    nawet do procedury składania wniosków. Traktuje uchodźców jak migrantów
    ekonomicznych. Głównym podawanym powodem odmowy jest brak ważnej wizy.
    Jednak zgodnie z obowiązującym prawem azylant nie musi jej posiadać."

    > Skoro się nie zmieniło (nadal wszyscy żyją, nikt nie jest ciężko
    > chory itp.), to dowód, że bezpośrednie niebezpieczeństwo im nie grozi :-)

    Faktycznie, zabawne.

    > Bezpośredniość polega właśnie na tym, że jak nie zaczniesz zaraz działać,
    > to się zmaterializuje.

    Na szczęście sądy (również międzynarodowe), Europejski Trybunał Praw
    człowieka, Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej są innego zdania,
    o czym możesz się przekonać czytając ich wyroki i postanowienia
    wskazujące konkretne przepisy.

    Pozdrawiam
    Piotr