  • 11. Data: 2011-01-24 19:16:13
    Temat: Re: GPS - dokladnosc wystarcza, aby byl dowodem w sprawie wypadku drogowego?
    Od: "olo" <o...@o...pl>

    Użytkownik "Robert Tomasik"

    > eTrax Legend czy też GARMIN 250,
    Jeżeli skorzystasz z "moja pozycja", może odczytać sobie aktualne
    współrzędne, i oba urzdzenia działają wtedy tylko jako interfejs
    użytkownika.

    > to system nawigacyjny, czy odbiornik? Bo jeden i drugi interpoluje,
    Interpolują a właściwie ekstrapolują dane GPS oprogramowania do nawigacji
    jakie możesz na tych GPS-ach uruchomić.

    >ale nei wiem, pod jaką Ci to definicję podchodzi.
    Zależy jakie oprogramowanie odpalisz na tych GPS-ach. Albo system nawigacji
    albo interfejs odbiornika GPS. Możesz też użyć tych urządzeń jak zwykłego
    odbiornika i odczytająć dane o lokalizacji z jego z portu komunikacyjnego.
    Odbiornik GPS, używany w monitoringu pojazdów nie interpretuje danych tylko
    je rejestruje i/lub okresowo wysyła do centrum. Wielce pradopodobne że
    istnieje
    zapis z dokładnością do kilku metrów każdej sekundy śladu pojazdu w
    urządzeniu i
    znacznie rzadziej aktualizowany ślad w systemie monitoringu.

    pzdr
    olo

  • 12. Data: 2011-01-24 19:19:32
    Od: "olo" <o...@o...pl>

    Użytkownik "Robert Tomasik"

    > Kurcze, a na fakturze w jednym i drugim wypadku wpisano, ze to odbiornik.
    > Iluż to ciekawych rzeczy sie człowiek z internetu dowiaduje :-)
    > Zastanawiam się, może reklamować niezgodność towaru z umową, bo sprzedają
    > mi system, a zamawiałem odbiornik :-))))
    Rekalmuj jeszcze że nie uwzględnili na fakturze map jakie również w tych
    urządzeniach są preinstalowane.

    pzdr
    olo

  • 13. Data: 2011-01-24 20:50:16
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "olo" <o...@o...pl> napisał w wiadomości

    > Zależy jakie oprogramowanie odpalisz na tych GPS-ach.
    Na zadnym z nich nie da się odpalić nic innego, niż mają w swojej pamięci
    :-)

  • 14. Data: 2011-01-24 20:51:42
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    > Użytkownik "Robert Tomasik"

    > Rekalmuj jeszcze że nie uwzględnili na fakturze map jakie również w tych
    > urządzeniach są preinstalowane.

    ETrax na mapę świata. Bardzo szczątkową. W 250 była mapa.

  • 15. Data: 2011-01-24 23:47:51
    Od: "Massai" <t...@w...pl>

    Robert Tomasik wrote:

    > Użytkownik "qwerty" <q...@p...fm> napisał w wiadomości

    > Kurcze, a na fakturze w jednym i drugim wypadku wpisano, ze to
    > odbiornik.

    W sumie - to jakby nie patrzeć m.in. odbiornik ;-)

    > Iluż to ciekawych rzeczy sie człowiek z internetu
    > dowiaduje :-) Zastanawiam się, może reklamować niezgodność
    > towaru z umową, bo sprzedają mi system, a zamawiałem odbiornik
    > :-))))

    To przepłaciłeś. Taki odbiornik (układ scalony) to może parę
    dolców kosztuje ;-)

    --
    Pozdro
    Massai

  • 16. Data: 2011-01-25 08:27:44
    Od: "niusy.pl" <d...@n...pl.invalid>

    Użytkownik ".B:artek." <m...@n...ma.i.nie.bylo.pl>

    > Wszystko może być dowodem, kwestia tylko tego co ten GPS miałby udowadniać
    > i na ile miałoby to być wiarygodne. Poczytaj o dokładności GPS-ów. Już z
    > samego założenia system (satelity) umożliwiają dokładność na poziomie
    > kilku metrów, a nie kilku cm - niezależnie od tego jak dokładne będzie
    > urządzenie. I żaden producent tego nie przeskoczy. A to na tę chwilę
    > pozwala na w miarę bezsporne udowodnienie, że np. ktoś był w Poznaniu, a
    > nie w Krakowie albo na odwrót. Natomiast dokładność rzędu paru metrów w
    > sytuacji hamowania (jakikolwiek związek miałby mieć GPS w tej sprawie)
> [...]

    Było o wykorzystaniu stacji referencyjnych. Co prawda nie słyszałem, by
    gps'y do floty korzystały, ale może niedoinformowany jestem.

  • 17. Data: 2011-01-25 08:31:24
    Od: "olo" <o...@o...pl>

    Użytkownik "Robert Tomasik"

    > ETrax na mapę świata. Bardzo szczątkową. W 250 była mapa.
    Producent nazwał urządzenia GPS do turystyki w zależności od wyposażenia
    jako: podstawowe urządzenie ręczne, lub ręczne urządzenie do nawigacji
    https://buy.garmin.com/shop/shop.do?cID=143
    Więc umówmy się że nie będziesz dalej upierał się przy tezie że to
    odbiornik GPS a li tylko urządzenie wyposażone w odbiornik GPS.

    pzdr
    olo

  • 18. Data: 2011-01-25 08:35:08
    Od: "niusy.pl" <d...@n...pl.invalid>

    Użytkownik "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    > Dokładność klasycznego odbiornika GPS, jeśli chodzi o wskazanie miejsca,
    > to w najlepszym wypadku kilkanaście metrów. Jesli chodzi o prędkość, to na
    > dłuższym odcinku można się spodziewać dokładności rzędu +/- kilometr, ale
    > przy nagłym hamowaniu GPS "pojedzie dalej", by po chwili wrócić, bo one
    > sobie interpolują dane. Tak wiec jeśli dane z GPS-a mają posłużyć
    > wykazaniu, że kierujący rażąco szybko jechał i to było przyczyną wypadku,
    > to jak najbardziej jest to możliwe.

    Przecież widząc zagrożenie zwalnia się. W sekundę można zwolnić ... ze
    30km/h. GPS podaje zwykle dane o pozycji co sekundę, prędkość ... może też.
    Nie mówię o całym systemie nawigacyjnym bo to bez znaczenia, może pokazać
    cokolwiek, kwestia algorytmu przetwarzania danych z GPS. Nade wszystko ...
    te dane zwykłego GPS są podawane z bliżej nieokreśloną dokładnością,
    urządzenie podaje szacunkową dokładność, ale rzadko informacja ta jest
    gdziekolwiek przechowywana.

  • 19. Data: 2011-01-25 08:38:22
    Od: "olo" <o...@o...pl>

    Użytkownik "Robert Tomasik"

    > Na zadnym z nich nie da się odpalić nic innego, niż mają w swojej pamięci
    > :-)
    Mają zarówno do:
    1. Nawigacji
    2. Wskazywania pozycji
    3. Zapisywania śladów

    pzdr
    olo

  • 20. Data: 2011-01-25 08:42:35
    Od: "niusy.pl" <d...@n...pl.invalid>

    Użytkownik "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    > Kurcze, a na fakturze w jednym i drugim wypadku wpisano, ze to odbiornik.

    Można sobie nazwać jak się chce gotowe urządzenie. Z technicznego punktu
    widzenia jest to jednak system nawigacyjny wykorzystujący zapewne prosty
    odbiornik GPS, który to odbiornik podaje dane rzeczywiste tylko z określonym
    błędem przetwarzane przez to urządzenia tak, by coś zbliżonego do
    rzeczywistości pokazywało nawet w tunelu, gdzie odbiornik niczego nie
    odbiera.