    From: <m...@p...com>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Firma udzielająca kredytu - czy to nie przekręt?
    Date: 30 Jan 2002 11:33:08 +0100

    > Witam!
    >
    > Jest firma TeFi I Ogólnopolski Otwarty Fundusz Mieszkaniowy, która twierdzi,
    > że udziela kredyty mieszkaniowe z niewielkim oprocentowaniem i z minimalnymi
    > formalnościami. Nie wymagają od kredytobiorcy zaświadczenia o zarobkach ani
    > poręczycieli a ich zabezpieczeniem jest weksel lub hipoteka. Jest jedno duże
    > ALE: umowę możemy przeczytać dopiero przed podpisaniem. W związku z tym
    > nasuwają się wątpliwości czy ta firma jest wiarygodna?
    > Co myślą o tym grupowicze? A może ktoś zetknął się z tą firmą lub firmą
    > podobnego pokroju?

> [...]

    Przepisane z prasy :-). test dotyczy wprawdzier samochodów, la zasada działania
    systemu argentyńskiego mniezmianna pozostaje:

    Udział w autoplanie II

    Duża ilość pytań z jakimi zwracają się do mnie konsumenci dotyczy umów w
    systemie przedpłat na samochody. System ten zwany jest także systemem
    argentyńskim. Niektórzy nazywają go także systemem AUTO TAK (ściśle - ta
    ostatnia nazwa dotyczy produktów FIATA).

    Zasada działania systemu jest prosta. Każdy z uczestników płaci miesięczne raty
    i bierze udział w punktacji, losowaniach i licytacji. W ten sposób co miesiąc
    przynajmniej jedna osoba powinna otrzymać samochód. Konsumenci zawierając umowy
    w systemie argentyńskim nierzadko nie rozumiejąc jego istoty. Nie biorą także
    pod uwagę możliwości, że druga strona nie jest uczciwa. Wielokrotnie konsumenci
    twierdzą, że solennie im obiecywano, iż pośrednik zapewniał, samochód w
    terminie 2, 3 czy 6 miesięcy, podczas, gdy umowa zawierana jest na kilka, nawet
    8 lat. Oznacza to, osoba, która miała najmniej szczęścia w grupie otrzyma
    samochód po kilku nawet 8 latach.
    Problem polega na tym, iż długość trwania umowy w miesiącach zawsze jest
    wyszczególniona na pierwszej stronie umowy (jako "długość planu"), tak więc
    konsument ma bardzo utrudnione możliwości dowodzenia, że zawierał umowę na
    znacznie krótszy okres. W razie podniesienia takiego zarzutu przedsiębiorcy
    tłumaczą, że jego pośrednik nie mógł składać żadnych zapewnień, co do
    otrzymania samochodu w konkretnej dacie. Ponadto problemem dla konsumenta jest
    sama forma umowy. Jest to wielostronicowy druk zapisany często małą czcionką,
    skomplikowanym językiem. Niektórzy z agentów nie wydają tych druków do
    zapoznania się z nimi w domu, twierdząc, ze oni wszystko wyjaśnią na miejscu.
    Wyjaśnić wszystkiego nie są w stanie podczas jednego spotkania. Słyszałem nawet
    o przypadku, że agent tłumaczył, iż należy naprzód umowę zawrzeć, a potem
    będzie można ja anulować. Nie należy wierzyć w takie zapewnienia. Umowy
    najczęściej takich możliwości nie zawierają.
    Konsument, który pochopnie zawrze taką umowę, w najgorszym wypadku może czekać
    na swoje wpłacone pieniądze i 100 miesięcy. Problemem jest także odstąpienie od
    umowy. W razie odstąpienia przedsiębiorca zwraca (najczęściej dopiero po
    rozwiązaniu grupy!) wartość rat czystych, czyli pomniejszonych o kwotę opłaty
    wstępnej, opłat administracyjnych, składek ubezpieczenia na życie, kar umownych
    za odstąpienie. Okazać się może, że konsument otrzyma kwotę znacznie
    odbiegającą od tej, która wpłacił. Umowy w systemie argentyńskim dotyczą także
    sprzedaży mieszkań, czy "produktu", którym okazują się pieniądze.
    Powiatowy Rzecznik
    Konsumentów

    Dodam tez, że nie jest powiedziane, ze zobaczysz piniądze kiedykolwiek > Twoja
    grupa bowiem mogla okazać się niesolidna, a TEFI za nic nie odpowiada, tylko
    kasuje comioesięczne opłaty, taki charytatywny gest ...
    pzdr

    marek