    From: Robert Tomasik <r...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Filmy online
    Date: Mon, 1 Apr 2024 01:02:05 +0200
    <utv2ha$3re$1$niusy.pl@news.chmurka.net> <diJMN.1035$lu2.867@fx15.ams1>
    <uu0agq$8j8$2$Shrek@news.chmurka.net>
    <uu1c71$4pi$1$Radoslaw@news.chmurka.net>
    <uu1ga7$5rv$4$Shrek@news.chmurka.net>
    <uu412d$e48$1$Radoslaw@news.chmurka.net> <L0rNN.11916$Rt2.316@fx10.ams1>
    <uu6aqu$gfv$2$Radoslaw@news.chmurka.net>
    <9yyNN.417593$7uxe.10574@fx09.ams1>
    <uu6nkg$shr$1$Radoslaw@news.chmurka.net> <iSHNN.22577$Rt2.2508@fx10.ams1>
    <uu8ils$tj4$22$RTomasik@news.chmurka.net>
    <fb3ON.36157$au2.3271@fx12.ams1>

    > Nb. znowu występuje właśnie taka sytuacja i bardzo się dziwię, że YT nic
    > z tym nie robi. I nie mowię o pakiecie premium, ale okres gdzie takie
    > filmy ponownie zaczęły się pojawiać jakby zbiega się z pojawieniem się
    > tej usługi.

    To muszę się przyjrzeć. Lubię sobie pooglądać film w łóżku przed snem i
    wówczas oglądam na telefonie. Ale trudno mi znaleźć to, co tam było i
    lubiłem. Od dłuższego czasu korzystam z wyszukiwarki Yandex i ona
    znajduje te filmy na różnych dziwnych serwerach. Co więcej czasem trzeba
    sobie VPNem przestawić adres na Azję, albo Amerykę, bo w Polsce polskie
    filmy sa poblokowane.

    > To czy rozpowszechniano oryginał czy inną kopię nie powinno mieć
    > jakiegoś dużego znaczenia, bo żadnej z nich bez zezwolenia właściciela
    > praw majątkowych rozpowszechniać nie wolno.

    Tylko, że jak się ujawniło, że utwór udostępnili "detektywi" na zlecenie
    właściciela p;raw i za jego przyzwoleniem, to nagle wtórne tego
    udostępnienie zaczęło mocno haczyć o dozwolony użytek wynikający z art.
    23(1) Ustawy o prawie autorskim (...)

    > A nadal są takie akcje czy po prostu już wszyscy wyluzowali? Wydaje się,
    > że wyluzowali, ale ciekawe czy są jakieś zakusy.

    Ja od dawna nie słyszałem o takich akcjach, ale zajmuję się czymś innym
    akurat.

    > I nikomu nie chciało się tego pociągnąć o krok dalej skoro nie jest
    > żadną tajemnicą Poliszynela, że dynamiczny IP jest przydzielany po MACu,
    > i powinno to być w logach operatora i to przez długi czas? Oczywiście
    > MAC można zmienić, ale takich co to wiedzą to w dyskutowany sposób i tak
    > nie dostaniecie.

    Nie tyle nie chciało, co przede wszystkim się to zbiegło z konstatacją,
    że udostępniali to sami uprawnieni, by poniekąd znaleźć powód do zadania
    odszkodowań od tych osób, które ściągały i jednocześnie udostępniały. Po
    drugie, by poszukiwać po MAC, musisz go mieć. A detektywi dostarczyli
    adresy IP. Nie wiem, czy eMule wyświetla MACi użytkowników. Nie
    pamiętam, bo bardzo dawno się tym zajmowałem. Nakazy były wydane po
    adresach IP.

    Jeśli - jak twierdzisz - można odczytać te MAC adresy, to pewnie by się
    dało zidentyfikować, tylko wydaje mi się, że w małych sieciach. Bo
    wątpię, by taki ORANGE miał wykaz MAC adresów swoich klientów w formie
    jakiejś bazy danych.

    > Nielegalne w jakim sensie? Cywilno-prawnym?

    Cywilnoprawnym. Masz zakaz udostępniania łącza obcym w umowie. Po za tym
    udostępniając stajesz się operatorem telekomunikacyjnym. Jakby się do
    tego ktoś okrutnie przypiął, to pewnie by i nawet karę można nałożyć za
    działalnośc bez koncesji, ale raczej nikt do tego w ten sposób nie
    podchodzi. Teraz te łącza są tanie, ale kilkanaście lat temu, top u nas
    było to dość powszechne.

    > Rok to logów mogą operatorzy nie trzymać.

    W Polsce trzymają dokładnie 12 miesięcy. Tyle muszą, dłużej im nie wolno.

    > Pamiętam tę akcję. Trochę prasa o tym pisała. Nb. nie trafili na
    > jakiegoś niewinnego co pociągnąłby to pod kątem jakiejś próby wyłudzenia
    > czy nawet groźby bezprawnej (o ile pismo zawierało odwołanie do
    > odpowiedzialności karnej, kk12 w związku z kk190)?

    To były propozycje zawarcia ugody.

    > Oprogramowanie do torentów nie jest nielegalne i wcale nie musi
    > wskazywać na jakieś łamanie PA. Sam używam regularnie do sciągania
    > różnych dystrybucji oprogramowania. A TOR, tak przy okazji, to też nie
    > jakieś bezwzględne panaceum na bezkarność. Kwestia jak bardzo się chce
    > kogoś dopaść.

    Powiem szczerze, że oczywiście słyszałem o tym, ze można namierzyć, ale
    w praktyce jeszcze tego nie widziałem, chyba,m że albo gościowi się TOR
    wyłączył, albo wpadł na czymś zupełnie innym i się przy okazji coś
    znalazło. Ale oczywiście są mądrzejsi ode mnie.

    --
    (~) Robert Tomasik