    From: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Fałszerstwo podpisu
    Date: Sun, 14 Mar 2004 00:43:01 +0100
    Sender: r...@p...onet.pl@pc196.nowysacz.cvx.ppp.tpnet.pl

    Użytkownik "kredytobiorca" <k...@o...pl> napisał w
    wiadomości news:23b7.00000bd1.405394c9@newsgate.onet.pl...

    > To ja się dołączę, jeśli można, bo mam podobną sytuację: sfałszowano
    umowę
    > kupna-sprzedaży samochodu o wartości ok. 20 tys. zł.
    >
    > I co w praktyce - po doniesieniu prokuraturze - się dzieje?

    W praktyce tok postępowania nie zależy od przyczyn czy miejsca
    fałszerstwa. Po uzyskaniu zawiadomienia w tej sprawie trzeba koniecznie
    zabezpieczyć oryginał umowy, bo żaden biegły na kserokopii opinii nie
    wyda. Potem pobiera się wzory podpisów od osoby, której podpis
    sfałszowano. Pobiera się również wzory pisma od potencjalnego sprawcy.
    Biegły grafolog wydaje opinię i jeśli jest podwójnie pozytywna (czyli
    podpis sfałszowany, a fałszerzem jest podejrzany) sprawa idzie do sądu.

    I tu właśnie zaczynają się rozbieżności. jeśli mąż za zgodą żony
    sfałszował jej podpis na jakimś mało ważnym dokumencie, to pewnie się
    skończy grzywną. Jeśli to ważny dokument, a właściciel podpisu nie wyrażał
    zgody, to w krańcowym wypadku można dostać nawet karę pozbawienia wolności
    bez zawiasów. W większości znanych mi wypadków fałszowanie podpisów, o ile
    nie wiązało się z jakimiś innym skutkami kończy się grzywną kilkuset
    złotych i ewentualnie karą pozbawienia wolności w zawiasach, jeśli były
    straty materialne. W takim wypadku sąd nakazuje wyrównać straty.