    From: "MR" <m...@p...gazeta.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: FGŚP - pomocy - dlugie
    Date: Sun, 12 May 2002 03:25:47 +0200

    Użytkownik <c...@g...pl> napisał w wiadomości
    news:3CD978AA.C2188AEE@go2.pl...
    > witam,
    > mam maly problem z Funduszem Gwarantowanych Swiadczen pracowniczych.
    > Wedle ustawy odmowili mi wyplaty swiadczenia bo zostal przekroczony
    > ustawowy termin. Pomiedzy upadloscia firmy (faktyczna
    niewyplacalnoscia)
    > a ustaniem stosunku pracy, za ktory nie dostalem wynagrodzenia, minelo
    > ponad 12 m-cy. FGSP nie wzial pod uwage, ze w miedzyczasie toczylo sie
    > postepowanie sadowe, egzekucyjne i komornik nic nie wskoral. Wg. ZUS
    > faktyczne zaprzestanie dzialalnosci bylo pozniej (o 12 miesiecy) niz
    moj
    > pracodawca faktycznie zaprzestal placenia. Co mam zrobic. Moge sie
    > odwolac do sadu pracy ale nie wiem czy to ma sens. Moze pozwac
    > wlasciciela na drodze cywilnej???

    Miałem kilka lat temu podobny problem. Nie pamiętam już dokładnie, ale
    było to tak: pracodawca przestał płacić w czerwcu, a ja pracowałem u
    niego do 8 listopada. Do Funduszu złożyłem wniosek 10 grudnia i został
    przekroczony 30-dniowy termin złożenia wniosku o 2 dni (chociaż
    właściwie w ustawie pisało, że należy złożyć wniosek niezwłocznie po
    ustaniu stosunku pracy, a nie do 30 dni). Fundusz oczywiście odmówił
    wypłaty, więc odwołałem się do sądu. W sądzie sędzina spytała prawnika
    reprezentującego Fundusz, co można w tej sprawie zrobić. Prawnik
    wyjaśnił, że mogę ubiegać się o przywrócenie terminu, gdyż cały czas
    trwa postępowanie sądowe wytoczone przeze mnie pracodawcy. Tak więc
    sędzina zaiwesiła postępowanie w tej sprawie, ja poczekałem na
    uprawomocnienie się wyroku w sprawie wytoczonej pracodawcy i wtedy
    złożyłem wniosek do FGŚP o przywrócenie terminu i dostałem wszystkie
    pieniądze.

    MR