  • 41. Data: 2005-12-20 22:41:13
    Temat: Re: ENION i nielegalny ?
    Od: "Jerzy Wawrzyniak" <W...@k...chip.pl_i_to_tez>

    news:43a87a23@news.home.net.pl...

    > I zawsze jest nim odbiorca? Niezależnie od tego, czy licznik jest
    > swobodnie dostępny np. na klatce schodowej bądź (inna zaobserwowana
    > skrajność) zamknięty w szafce, do której klucz ma administrator budynku?

    Rozumiem Twoje wzburzenie (w końcu też jestem odbiorcą), ale niestety tak
    stanowią przepisy wynikające z Prawa Energetycznego.

    --
    Jerzy Wawrzyniak
    W...@k...chip.pl_i_to_tez

  • 42. Data: 2005-12-20 22:50:42
    Od: Maciej Bebenek <m...@t...waw.pl>

    Jerzy Wawrzyniak napisał(a):
> [...]
    >>
    > Rozumiem Twoje wzburzenie (w końcu też jestem odbiorcą), ale niestety
    > tak stanowią przepisy wynikające z Prawa Energetycznego.

    Mógłbyś dokładnie wskazać, co tak stanowi?

    M.

  • 43. Data: 2005-12-20 23:03:41
    Od: "Jerzy Wawrzyniak" <W...@k...chip.pl_i_to_tez>

    > Mógłbyś dokładnie wskazać, co tak stanowi?
    >
    > M.

    Umowa sprzedaży energii elektrycznej i świadczenia usług przesyłowych
    zawarta pomiędzy Tobą i Firmą Energetyczną. Zawartość tej umowy wynika z
    zapisów Rozporządzenia Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 20 grudnia 2004 r.
    w sprawie szczegółowych warunków przyłączenia podmiotów do sieci
    elektroenergetycznych, ruchu i eksploatacji tych sieci (Dz.U. 2005.2.6).

    --
    Jerzy Wawrzyniak
    W...@k...chip.pl_i_to_tez

  • 44. Data: 2005-12-20 23:07:01
    Temat: Re: ENION i nielegalny pobór energii pomocy
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    Jerzy Wawrzyniak wrote:

    > A jak to udowodnisz.

    A jak oni udowodnią, że został przeze mnie spreparowany?

    > Pomiar kontrolny jest robiony w Twojej obecności,

    Przynajmniej tyle...

    > jeśli wynik wskazuje na błędy układu pomiarowego, w Twojej obecności
    > wymienia się licznik.

    Mnie nie chodzi o wymianę - mi chodzi o to, kto stwierdza przyczyny
    błędnych wskazań starego.

    > Te sprawy regulują przepisy i umowa z Firma Energetyczną.

    Jeśli pozwalają zakładom energetycznym na samodzielne 'diagnozowanie' i
    ferowanie wyroków _bez_ zewnetrznej niezależnej kontroli (oraz kontroli
    zainteresowanego) to są do kitu i IMHO są niezgodne co najmniej z
    zasadami współżycia społęcznego.

  • 45. Data: 2005-12-20 23:10:48
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    napisał:

    > Nie ściga się za zamiar, tylko za realizację, a przepisy tu
    jednoznacznie
    > wskazują odpowiedzialnego za stan układu pomiarowego.

    Musimy sobie wytłumaczyć jedną rzecz. Nie da się nic ukraść
    nieumyślnie. Tak więc albo zakładamy, ze sprawca działał świadomie,
    albo nie mówimy o kradzieży. Poza tym bez względu na owe przepisy, to
    jeszcze do dochodzenia roszczeń przekraczający wartość faktycznie
    zużytego prądu musisz wykazać winę sprawcy. Czyli przykładowo dowieść,
    że ponosi on winę za to, ze jakiś kretyn wrzucił być może ze
    złośliwości lub swawoli magnes neodymowy przypadkowo do jego skrzynki
    energetycznej.

  • 46. Data: 2005-12-20 23:12:25
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    Jerzy Wawrzyniak wrote:

    > Nie ściga się za zamiar, tylko za realizację, a przepisy tu
    > jednoznacznie wskazują odpowiedzialnego za stan układu pomiarowego.

    I jest nim odbiorca? Zawsze? Konkretnie podstawę potrafisz wskazać?

    Bo np. u mnie 'na klatce' bezpieczniki (i liczniki) są w takiej
    szafeczce, to to się ją otwiera śrubokrętem (jedyne zabezpieczenie to
    zasuwka zabezpieczająca przed przypadkowym otworzeniem). Dostęp do tego
    ma każdy, kto wejdzie na klatkę.

    Kiedyś jakiś czas wisiała kłódka. Przez jakiś czas nie miałem do niej
    klucza (administacja zmieniła, ale się minęli z dostarczeniem klucza).

    Czyli odpowiadałbym nawet, gdybym nie miał fizycznego dostępu do licznika?

  • 47. Data: 2005-12-20 23:16:03
    Od: grey <g...@w...pl>

    Tue, 20 Dec 2005 22:40:49 +0100, Jerzy Wawrzyniak napisał(a):
    [...]

    Widzę, że jesteś specjalistą od liczników i elektryki. Może i mnie coś
    doradzisz?
    W moim bloku każdy lokator ma licznik w swoim mieszkaniu. Pod licznikiem 2
    korki i przyciski do wyłączania/automaty). Natomiast skrzynki z
    bezpiecznikami, czy cos w tym rodzaju (nie znam się) są na korytarzu, za
    drzwiami. W moim przypadku zabezpieczone przed złodziejami, bo skrzynka jest
    zamknięta na kłódkę i za kratą....ale jest jeszcze wielka skrzynka na cały
    blok - na parterze, przy mieszkaniu dozorcy ( fazy jakoś ustwione pionami,
    prawdopodobnie połączone co drugie piętro). Jak u dozorcy coś robili i
    potrzebowali prądu, to włączali nie u dozorcy w mieszkaniu, tylko w tej
    skrzynce (licznik mu przynajmniej nie nabijał). Teraz w tej skrzynce jest
    podłączony kabel/wtyczka do choinki, na której lampki palą się non-stop. Jak
    myślisz/myślicie - z którego mieszkania będzie naliczony prąd? Natłucze
    któremus lokatorowi na liczniku, czy nie? Hmmm...nie chodzi mi w sumie o
    pieniądze, bo takie lampki od choinki mało prądu pobierają.

    Następna sprawa to coś takiego:
    Kiedyś nam elektrycy/administracja wyłączyli jeden pion z oświetlenia
    korytarza. Paliło się wszędzie, a w naszym pionie było ciemno. Nie chcieli
    włączyć.
    Po jakimś czasie zaczęło się palić światełko (w tym pionie, nad drzwiami
    wejściowymi do mieszkania) takich jednych lokatorów, którzy popijali
    sobie/przyjaźnili się z dozorczynią ( teraz już byłą dozorczynią). Światło
    paliło się non-stop, w dzień, wieczorem i w nocy. Na pozostałych piętrach w
    naszym pionie - ciemno. Administracja nie reagowała. Mieli to gdzieś, to
    było ciche przyzwolenie.
    Po jakichś dwóch latach wezwałam w pewnej sprawie straż miejską i przy
    okazji powiedziałam im o tym światełku, że inni nie mogą kluczem do swojego
    zamka trafić, bo ciemno, a tam się pali non stop.
    Jakież było moje zdziwienie, gdy wracałam na drugi dzień z pracy i już z
    daleka zauważyłam jasno oświetlone korytarze!!! Nawet nad windami żaróweczki
    się paliły. Nie spodziewałam się, nie miałam nadziei, że straż miejska to
    załatwi, a tu taka miła niespodzianka.
    Teraz mam pytanie: czy elektrycy z administarcji mogli na parterze w tej
    głównej skrzynce podłączyć tamtym światełko kosztem mojego mieszkania? (bo
    przecież wiadomo, że te pijaki-cwaniaki to by prądu za to nie
    płacili).Płaciłam horrendalne r-ki za prąd. Teraz też płacę niemało i mam
    wrażenie, że, elektrycy tak popodłączali kable itp, żeby pobierało prąd ode
    mnie. Już raz mało co pożaru u mnie nie było, ciągle coś strzelało w
    ścianach i kontaktach, a oni nic nie widzieli. Wreszcie raz wystrzeliło (to
    był straszny huk!) z puszki, ściana była czarna i inspektor od elektyków
    zarządził, że administarcja naprawi szkody. Zrobili nam nowe
    gniazdko/kontakt.

    Cały czas mnie nurtuje to zagadnienie jak to się robi, żeby administracja
    mogła kraść prąd od jakiegoś lokatora na korzyść swojego pupilka?
    To jest napewno możliwe.

    --
    grey

  • 48. Data: 2005-12-20 23:19:14
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    napisał:

> [...]
    sieci
    > elektroenergetycznych, ruchu i eksploatacji tych sieci (Dz.U.

    Co wcale nie wyłącza zastosowania art. 361 kc: "Zobowiązany do
    odszkodowania ponosi odpowiedzialność tylko za normalne następstwa
    działania lub zaniechania, z którego szkoda wynikła." Teraz pytanie o
    rodzaj zawinionego zaniechania ze strony odbiorcy prądu i zakres jego
    odpowiedzialności. Bo oczywiście widząc rozwaloną skrzynkę ma on
    obowiązek powiadomić energetykę. Ale chyba nie ma obowiązku
    codziennego dokonywania jej oględzin w celu stwierdzenia, czy ktoś nie
    otworzył, nie pomajstrował, a następnie nie sfałszował plomby.

    To, że energetyka interpretuje sobie zapisy owej umowy tak, jak jej
    najwygodniej wcale nie zmienia faktu, że w wielu przypadkach nie ma
    zdecydowanie racji. Najprostszym sposobem było by w tym wypadku
    zastosowanie swoistego strajku włoskiego i codzienne informowanie
    energetyki, że wydawało mi się, że ktoś grzebał koło skrzynki, więc
    niech przyjadą i sami sprawdzą. Myślę, że po tygodniu by się ktoś tam
    srodze wkurzył, ale od odbiorcy wymagają niby codziennego sprawdzania.
    Ba nawet nie codziennego, bo teoretycznie, to on powinien tam stać i
    pilnować.

  • 49. Data: 2005-12-20 23:23:41
    Od: chester <c...@p...gazeta.pl>

    Jerzy Wawrzyniak napisał(a):

    > Użytkownik "Artur Ch." <s...@r...pbz> napisał w wiadomości

    > To jest prawdopodobnie jakieś "oszczędnościowe" rozwiązanie. Ktoś miał
    > prywatny interes, że to odebrano. Prawidłowo nie powinno być takiej
    > możliwości, która opisujesz.

    Ale jest. I do tego psychol bawiący się bezpiecznikami. Czyli jednak się
    zdarza i to nie tak rzadko. Dlatego też nie można obwiniać lokatora o
    manipulacje jeśli miejsce manipulowania jest poza lokalem i nie ma
    innych okoliczności obciążających winnego.

    chester
    --
    http://rowerowy.szczecin.pl

  • 50. Data: 2005-12-20 23:38:32
    Od: Maciej Bebenek <m...@t...waw.pl>

    Jerzy Wawrzyniak napisał(a):

> [...]
    > 2004 r. w sprawie szczegółowych warunków przyłączenia podmiotów do sieci
    > elektroenergetycznych, ruchu i eksploatacji tych sieci (Dz.U. 2005.2.6).

    Mówisz o par. 37 pkt. 6? Tam zdecydowanie nie ma mowy o jakiejkolwiek
    opłacie karnej, tylko o korekcie naleznosci - w omawianym przypadku na
    korzyść odbiorcy energii.

    M.