    From: "Artur Ch." <s...@r...pbz>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: ENEA i opłaty za podłączenie do sieci -> sprawa VATu
    Date: Mon, 19 Jun 2006 12:18:03 +0200

    Dnia 15 cze o godzinie 00:29, na pl.soc.prawo, allbi napisał(a):

    > W zeszłym roku podpisaliśmy umowę z ENEA na wykonanie sieci elektrycznej -
    > przyłączy na nowym osiedlu.

    Czy to przyłącza na potrzeby mieszkaniowe?
    To nadal obowiązuje VAT w wysokości 7% (PKD 45.31.11-00.00)

    > ENEA wiedząc, że nie zdąży z wykonaniem robót wysłała do wszystkich aneks
    > do umowy przedłużający okres realizacji robót.

    To nie zwalnia wykonawcy z "rozlcizenia się" z zamawiającym. Chodzi tylko o
    prolongatę terminu.

    > W umowie była mowa o odsetkach karnych za niedotrzymanie terminu przez ENEA.
    > Jak można się spodziewać podpisaliśmy aneks i w ten sposób straciliśmy chyba
    > możliwość ubiegania się o owe odsetki.

    Niekoniecznie.

    > W umowie była też określona kwota opłaty wraz z wyraźną informacją, że
    > opłata nie jest obciążona podatkiem VAT. Także ustalono, że opłata zostanie
    > pobrana po wykonaniu robót.

    Jak już zauważył gaspar - jako konsument (os. fizyczna) - i ustawa o cenach
    - dla Ciebie wiążąca jest cena. Definicja ceny zawiera w sobie wszelkie
    narzuty, tj. podatek VAT, akcyzę itp itd.
    Sam osobiście skorzystałem z tej definicji kiedy TP S.A. podnosiła "cenę"
    za usługi internetowe (sprawa miała szerszy zakres, nie powiadomienie mnie
    w terminie itp itd). Moja reklamacja została wtedy w całości uznana.

    > W międzyczasie zmieniły się przepisy dotyczące stawki VAT, a ENEA przysłała
    > rachunek za wykonane roboty obciążony 22%podatkiem VAT.
    >
    > Wystosowaliśmy pismo do ENEA z żądaniem wystawienia rachunku pomniejszonego
    > o stawkę VAT, ale ENEA wypięła się na nas odsyłając pismo, że to Ustawodawca
    > ustala opłatę i musi być ona zgodna z tabelą opłat.
    > Czy zatem podpisaliśmy umowę z ENEA czy z Ustawodawcą? W umowie nie ma
    > klauzuli dotyczącej ewentualnego podniesienia opłaty z powodu zmiany stawki
    > VAT.

    To duży plus że nie ma wzmianki o tym. Ale istotne jest kim jest podłączany
    podmiot - DG czy mieszkaniem.

    > Jak z tym walczyć? UOKIK? Do kogo złożyć skargę?

    URE - stronki teraz nie mam pod ręką - ale pewnie www.ure.gov.pl - i tam
    odnośniki do swojego rejonu.

    --
    Pozdro... Artur Ch.