  • 1. Data: 2006-06-14 22:29:30
    Temat: ENEA i opłaty za podłączenie do sieci -> sprawa VATu
    Od: "allbi" <a...@u...emkanet.net>

    W zeszłym roku podpisaliśmy umowę z ENEA na wykonanie sieci elektrycznej -
    przyłączy na nowym osiedlu. ENEA wiedząc, że nie zdąży z wykonaniem robót
    wysłała do wszystkich aneks do umowy przedłużający okres realizacji robót. W
    umowie była mowa o odsetkach karnych za niedotrzymanie terminu przez ENEA.
    Jak można się spodziewać podpisaliśmy aneks i w ten sposób straciliśmy chyba
    możliwość ubiegania się o owe odsetki.

    W umowie była też określona kwota opłaty wraz z wyraźną informacją, że
    opłata nie jest obciążona podatkiem VAT. Także ustalono, że opłata zostanie
    pobrana po wykonaniu robót.
    W międzyczasie zmieniły się przepisy dotyczące stawki VAT, a ENEA przysłała
    rachunek za wykonane roboty obciążony 22%podatkiem VAT.

    Wystosowaliśmy pismo do ENEA z żądaniem wystawienia rachunku pomniejszonego
    o stawkę VAT, ale ENEA wypięła się na nas odsyłając pismo, że to Ustawodawca
    ustala opłatę i musi być ona zgodna z tabelą opłat.
    Czy zatem podpisaliśmy umowę z ENEA czy z Ustawodawcą? W umowie nie ma
    klauzuli dotyczącej ewentualnego podniesienia opłaty z powodu zmiany stawki
    VAT.

    Jak z tym walczyć? UOKIK? Do kogo złożyć skargę?

    SOTB

  • 2. Data: 2006-06-14 22:57:43
    Od: "gasper" <g...@p...comp>

    > Czy zatem podpisaliśmy umowę z ENEA czy z Ustawodawcą? W umowie nie ma
    > klauzuli dotyczącej ewentualnego podniesienia opłaty z powodu zmiany stawki
    > VAT.

    jako konsumenta zmiany stawki vat Cie nie powinny obchodzić - to Enea podała
    cene końcową, a że zmienił sie vat to ich strata

    Pozdrawiam

  • 3. Data: 2006-06-15 07:45:08
    Od: "Bartosz" <l...@a...pl>

    Jeśli umowa była zawarta na kwotę netto tak jak to robi większość powaznych
    firm np TP S.A. to oni mają rację.
    Jeśli natomiast umowa była spisana na kwotę brutto to ty masz racje.
    W momencie kiedy podane są obie kwoty netto oraz brutto to podejrzewam że
    także oni mają rację.
    Ponieważ umowa spisan abyła na kwote netto i ta jest wiąząca a kwota brutto
    podana jest jako informacyjna.
    (tak na logigę by musiało być )

  • 4. Data: 2006-06-19 10:18:03
    Od: "Artur Ch." <s...@r...pbz>

    Dnia 15 cze o godzinie 00:29, na pl.soc.prawo, allbi napisał(a):

    > W zeszłym roku podpisaliśmy umowę z ENEA na wykonanie sieci elektrycznej -
    > przyłączy na nowym osiedlu.

    Czy to przyłącza na potrzeby mieszkaniowe?
    To nadal obowiązuje VAT w wysokości 7% (PKD 45.31.11-00.00)

    > ENEA wiedząc, że nie zdąży z wykonaniem robót wysłała do wszystkich aneks
    > do umowy przedłużający okres realizacji robót.

    To nie zwalnia wykonawcy z "rozlcizenia się" z zamawiającym. Chodzi tylko o
    prolongatę terminu.

    > W umowie była mowa o odsetkach karnych za niedotrzymanie terminu przez ENEA.
    > Jak można się spodziewać podpisaliśmy aneks i w ten sposób straciliśmy chyba
    > możliwość ubiegania się o owe odsetki.

    Niekoniecznie.

    > W umowie była też określona kwota opłaty wraz z wyraźną informacją, że
    > opłata nie jest obciążona podatkiem VAT. Także ustalono, że opłata zostanie
    > pobrana po wykonaniu robót.

    Jak już zauważył gaspar - jako konsument (os. fizyczna) - i ustawa o cenach
    - dla Ciebie wiążąca jest cena. Definicja ceny zawiera w sobie wszelkie
    narzuty, tj. podatek VAT, akcyzę itp itd.
    Sam osobiście skorzystałem z tej definicji kiedy TP S.A. podnosiła "cenę"
    za usługi internetowe (sprawa miała szerszy zakres, nie powiadomienie mnie
    w terminie itp itd). Moja reklamacja została wtedy w całości uznana.

> [...]
    > klauzuli dotyczącej ewentualnego podniesienia opłaty z powodu zmiany stawki

    To duży plus że nie ma wzmianki o tym. Ale istotne jest kim jest podłączany
    podmiot - DG czy mieszkaniem.

    > Jak z tym walczyć? UOKIK? Do kogo złożyć skargę?

    URE - stronki teraz nie mam pod ręką - ale pewnie www.ure.gov.pl - i tam
    odnośniki do swojego rejonu.

    --
    Pozdro... Artur Ch.