    From: "Marek Radwański" <l...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Dziwna sprawa z PZU (pomocy)
    Date: Thu, 23 Sep 2004 10:36:19 +0000 (UTC)

    > [...]
    > [...]
    >
    > Oczywiście.
    > Powiadasz że "lub" jest NIEJEDNOZNACZNE ?
    > Nie, ja wiem że RACZEJ chcesz się przyczepiś składni :)
    > Ale to po "pomocy domowej" musiałby być IMO *co najmniej*
    > przecinek. Albo myślnik - tak jak w ustawach.
    > Niemniej... jest jakieś orzeczenie wskazujące na interpretację
    > podobnego zapisu ?
    >
    > pozdrowienia, Gotfryd

    Orzeczeń nie znam, na pewno nie ma podobnego w rejestrze klauzul abuzywnych
    prowadzonym przez Prezesa UOKiK, być może jakieś sądy powszechne orzekały o
    tym w jakiejś sprawie.

    "Czepiam" się :-)) składni, a nie LUB. Wzorce umowne nie są przepisami
    prawnymi i sposoby wykładni przepisów prawnych w odniesieniu do wzorców
    raczej zawodne są. No chyba, że w wyniku wykładni prawniczej otrzymam wynik
    korzystniejszy dla konsumenta, niż w wyniku wykładni oświadczenia woli lub
    wykładni wzorca (bo sa różne szkoły - jak wiadomo : falenicka i otwocka, ew.
    teoria podmiotowa, przedmiotowa i mieszana :-)).
    Co do przecinka i myślnika, to uważam, jw. Jeśli byłby to tekst prawny, to
    można by go odczytać jako "osoba bliska" przerwa "pomoc kuchenna przy
    czynnościach". Jednak jest to wzorzec, sformułowany przez profesjonalistę -
    a ten niech już się stara, żeby w jego wzorcach było jasne wszystko i
    jednoznacze. Nawet cień wątpliwości należy odczytywać na korzyść konsumenta,
    a że jest to umowa ubezpieczenia, to nie musi być to tylko konsument - inne
    podmioty też (art. 384 par. 5 k.c.).

    Sam pamiętam, jak w jednej sprawie SR dokonał subtelnego rozróżnienia
    pomiędzy (cyt. z pamięci i z przed lat bodaj 8, to moge pomylić :-) "miejscem
    zamykanym", a 'miejscem zamkniętym". Były to owu AC. Pan powód kłamał jak z
    nut, że tego dnia parking przyblokowy, z kórego zniknęła jego lukstorpeda,
    był zamknięty na szlabanik z kłódeczką. Reszta dowodów wskazywała na coś
    zupełnie innego, ale Wysoki SR wyczytał w owu Ac, że miejscze miało
    być "zamykane". Uznał więc, że wystarczyło, aby był szlabanik i miejcse na
    zawieszenie kłódeczki, a kłódeczki feralnego dnia być nie musiało.
    Nie wiem, jak orzekła wyższa instancja, ale, jak pamietam, potem już w owu
    widziałem bardziej jednoznaczny zapis,

    pzdr

    marek radwański