  • 1. Data: 2004-09-22 15:52:32
    Temat: Dziwna sprawa z PZU (pomocy)
    Od: "S!wy" <s...@f...internet.pl>

    witam!
    zaczne od poczatku.. a wiec bylo to tak, przyszedl do mnie brat ze swoim 8
    miesiecznym pieskiem (ja i brat mieszkamy ok 1km od siebie) i jego piesek
    pogryzl mi aparat (wszystko dzialo sie w pokoju obok gdzie bylismy) no ale
    ze brat ma wykupiony pakiet ubezpieczen w pzu to zadzwonil po pania ktora mu
    sprzedala polise. Pani przyjechala spisala wszystko po kilku dnia przyjechal
    pan rzeczoznawca, zrobil zdjecia aparatowi (karte pamieci piesek tez zjad,
    nie ma po nej prawie sladu) i pudelku po karcie, spisal raport i powiedzial
    ze za aprat (byl roczny) musza odjac 10% wiec OK, na wszystko rachunki byly
    wiec sprawa wydawal sie prosta, jednak po 6 dniach o wizyty w/w pana
    przyszlo pismo ze nie moga mi wypacic odszkodowania i podparli sie:
    § 6 PZU S.A. nie odpowiada za szkody:
    2) wyrządzone osobom bliskim ubezpieczającego lub pomocy domowej podczas
    wykonywania powierzonych czynności w gospodarstwie domowym

    jako osoba bliska jest zaznaczone rodzenstwo w:
    § 4 Przez użyte w niniejszych ogólnych warunkach pojęcia należy rozumieć :
    5) Osoba bliska - małżonek, wstępni, zstępni, pasierbowie, dzieci
    przysposobione albo przyjęte na wychowanie, przysposabiający, rodzeństwo,
    ojczym, macocha, teściowie, synowe, zięciowie, osoby pozostające w
    konkubinacie.

    i tutaj moje pytanie czy to jest zgodne z prawem, skoro ja nie naleze do
    gospodarstwa brata, a szkoda stala sie u mnie w domu, a nie u brata. Jestem
    w przepisach zielony wiec prosze o jakas odpowiedz..

    ps. tutaj link do tych ich warunkow
    http://www.pzu.pl/index.php?id=59owu&samSession=31c4
    cc7ee7f45bdf5af9a9443d84
    6444

    pozdrawiam
    m...@W...pl
    GG: 36091

  • 2. Data: 2004-09-22 17:31:42
    Temat: Re: Dziwna sprawa z PZU (pomocy)
    Od: "Johnson" <j...@a...pl.nospam>

    użytkownik S!wy napisał(a) w wiadomości
> [...]
    > gospodarstwa brata, a szkoda stala sie u mnie w domu, a nie u brata. Jestem
    > w przepisach zielony wiec prosze o jakas odpowiedz..

    Według mnie PZU ma rację.

    --
    JOHNSON :)

  • 3. Data: 2004-09-22 20:09:21
    Od: Przemyslaw 'Pshemekan' Plaskowicki <p...@p...name>

    On 22/09/2004 19:31, Johnson wrote :

    > użytkownik S!wy napisał(a) w wiadomości

    > Według mnie PZU ma rację.

    Według mnie PZU nie ma racji. Szkoda nie powstała podczas wykonywania
    osobom bliskim powierzonych czynności w gospodarstwie domowych. Gdyby
    brat osoby pytającej przyszedł do domu opiekować się psem i ten pies by
    pogryzł, to wymieniony przepis miałby zastosowanie. W tym przypadku
    jednak, brat przyszedł "w gości", tak więc mimo że spełnia definicję
    osoby bliskiej, to jednak nie wykonywał "powierzonych czynności w
    gospodarstwie domowym".
    Ta polisa brata to polisa OC, prawda?

    --
    Przemyslaw 'Pshemekan' Plaskowicki
    When I was ten, I read fairy tales in secret and would have been ashamed

  • 4. Data: 2004-09-22 20:21:58
    Od: "S!wy" <s...@f...internet.pl>

    > Ta polisa brata to polisa OC, prawda?

    tak

    pozdrawiam
    GG: 36091

  • 5. Data: 2004-09-23 01:34:06
    Od: "Johnson" <j...@a...pl.nospam>

    użytkownik Przemyslaw 'Pshemekan' Plaskowicki napisał(a) w wiadomości

> [...]
    > jednak, brat przyszedł "w gości", tak więc mimo że spełnia definicję
    > osoby bliskiej, to jednak nie wykonywał "powierzonych czynności w

    Według mnie spójnik LUB oddziela dwie grupy wyłączające odpowiedzialność -
    wykonywanie powierzonych czynności w gospodarstwie domowym dotyczy tylko pomocy
    domowej, nie dotyczy tego co jest przed LUB czyli osób bliskich
    ubezpieczającego.

    --
    JOHNSON :)

  • 6. Data: 2004-09-23 07:40:38
    Od: "Marek Radwański" <l...@g...pl>

    Johnson <j...@a...pl.nospam> napisał(a):

> [...]
    pomocy
    > domowej, nie dotyczy tego co jest przed LUB czyli osób bliskich

    art. 385 par.2 k.c. stanowi, iż wzorzec umowy powinien byc sformułowany
    jednoznaczenie i w sposób zrozumiały. Postanowienia niejednoznaczne tłumaczy
    sie na korzyść konsumenta,

    w związku z tym uwazam, że do osoby bliskiej tez odnosi się dalsza częśc
    postanowienia tego punktu umowy, dlatego uważam, że w kazusie na podstawie
    tego postanowienia umowy nie można wyłączyć odpowiedzialności PZU,

    pzdr

    marek radwański

  • 7. Data: 2004-09-23 08:44:02
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 23 Sep 2004, Marek Radwański wrote:

    >+ Johnson <j...@a...pl.nospam> napisał(a):
    [...]
> [...]
    >+ jednoznaczenie i w sposób zrozumiały. Postanowienia niejednoznaczne tłumaczy

    Oczywiście.
    Powiadasz że "lub" jest NIEJEDNOZNACZNE ?
    Nie, ja wiem że RACZEJ chcesz się przyczepiś składni :)
    Ale to po "pomocy domowej" musiałby być IMO *co najmniej*
    przecinek. Albo myślnik - tak jak w ustawach.
    Niemniej... jest jakieś orzeczenie wskazujące na interpretację
    podobnego zapisu ?

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 8. Data: 2004-09-23 10:36:19
    Od: "Marek Radwański" <l...@g...pl>

> [...]
    > przecinek. Albo myślnik - tak jak w ustawach.
    > Niemniej... jest jakieś orzeczenie wskazujące na interpretację

    Orzeczeń nie znam, na pewno nie ma podobnego w rejestrze klauzul abuzywnych
    prowadzonym przez Prezesa UOKiK, być może jakieś sądy powszechne orzekały o
    tym w jakiejś sprawie.

    "Czepiam" się :-)) składni, a nie LUB. Wzorce umowne nie są przepisami
    prawnymi i sposoby wykładni przepisów prawnych w odniesieniu do wzorców
    raczej zawodne są. No chyba, że w wyniku wykładni prawniczej otrzymam wynik
    korzystniejszy dla konsumenta, niż w wyniku wykładni oświadczenia woli lub
    wykładni wzorca (bo sa różne szkoły - jak wiadomo : falenicka i otwocka, ew.
    teoria podmiotowa, przedmiotowa i mieszana :-)).
    Co do przecinka i myślnika, to uważam, jw. Jeśli byłby to tekst prawny, to
    można by go odczytać jako "osoba bliska" przerwa "pomoc kuchenna przy
    czynnościach". Jednak jest to wzorzec, sformułowany przez profesjonalistę -
    a ten niech już się stara, żeby w jego wzorcach było jasne wszystko i
    jednoznacze. Nawet cień wątpliwości należy odczytywać na korzyść konsumenta,
    a że jest to umowa ubezpieczenia, to nie musi być to tylko konsument - inne
    podmioty też (art. 384 par. 5 k.c.).

    Sam pamiętam, jak w jednej sprawie SR dokonał subtelnego rozróżnienia
    pomiędzy (cyt. z pamięci i z przed lat bodaj 8, to moge pomylić :-) "miejscem
    zamykanym", a 'miejscem zamkniętym". Były to owu AC. Pan powód kłamał jak z
    nut, że tego dnia parking przyblokowy, z kórego zniknęła jego lukstorpeda,
    był zamknięty na szlabanik z kłódeczką. Reszta dowodów wskazywała na coś
    zupełnie innego, ale Wysoki SR wyczytał w owu Ac, że miejscze miało
    być "zamykane". Uznał więc, że wystarczyło, aby był szlabanik i miejcse na
    zawieszenie kłódeczki, a kłódeczki feralnego dnia być nie musiało.
    Nie wiem, jak orzekła wyższa instancja, ale, jak pamietam, potem już w owu
    widziałem bardziej jednoznaczny zapis,

    pzdr

    marek radwański

  • 9. Data: 2004-09-23 18:50:18
    Od: "S!wy" <s...@f...internet.pl>

    dzieki za zainteresowanie, czyli mam sobie odpuscic jakies odwolania itp..
    zebym wiedzial to bym powiedzial ze to aparat mojej dziewczyny czy cos... co
    za kraj, jak nie sklamiesz to nic nie zalatwisz :(

    pozdrawiam
    GG: 36091

  • 10. Data: 2004-09-23 19:14:10
    Od: Przemyslaw 'Pshemekan' Plaskowicki <p...@p...name>

    On 23/09/2004 12:36, Marek Radwański wrote :
> [...]

    Dzięki Wam bardzo Panowie. Za to właśnie lubię tą (tę?) grupę. Mimo że
    niektórzy uważają, że to nie prawda, to jednak można się wiele nauczyć.

    [FUT: poster]
    --
    Przemyslaw 'Pshemekan' Plaskowicki
    It is a truth universally acknowledged, that a single man in possession