    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Dziwna Spolka
    Date: Sat, 11 Oct 2003 07:05:31 +0200

    On Sat, 11 Oct 2003, grzeda wrote:
    [...Robert]
    >+ > A jakbyś jeszcze napisał, co to za spółka, to ewentualnie może ktoś by Ci
    >+ > odpowiedział. Bo tak, to mała pracę magisterską można na ten temat
    >+ > popełnić.
    >+
    >+ Sp z.o.o.

    No to dywidenda wg proporcji udziałów, chyba że w umowie
    zastrzeżono "złote" udziały - ale w KSH jest chyba też
    ograniczenie (3:1 ?) na proporcję.
    Ma rację i tyle :[ - dołożył się *do spółki* ? - to dochód
    z zysku należy mu się z tytułu leżenia do góry brzuchem...
    ...patrz niżej :) Było patrzeć kogo się do sp-ki przyjmuje !
    Chyba nie sądzisz że np. akcjonariusze TP S.A. czy Orlenu
    (czy jakie tam firmy są na giełdzie notowane) *osobiście*
    przyczyniają się do wzrostu wartości firmy ? :O

    >+ Zastanawialem sie nad ewentualnym wykupieniem udzialow 'nieroba'.

    A chce ci odsprzedać ? ;)
    A z jakiej paki ? Przecież *wynagrodzenie za pracę* to
    otrzymuje się *osobno*: właśnie z tytułu umowy o pracę,
    powołania za wynagrodzeniem (do zarządu) itp.
    Dopiero jak nie zgodzi się "płacić za pracę" to można by
    rozważać czy da się "przymusić" wspólnika do wyzbycia się
    udziałów z tytułu utrudniania działalnosci. IMHO :)

    >+ Ewentualnie zawieszenie dzialalnosci, sprzedaz spolki, a nastepnie
    >+ odkupienie jej od kogos przez 'ciezko pracujacego'. Jednak podejrzewam, ze
    >+ do drugiego sposobu ktos moglby sie przypierniczyc.

    Ja nie widzę jak (by się miał ktoś czepiać) :)
    Tylko co to ma wspólnego ze *zgodą* "nieroba" na sprzedaż *jego*
    udziałów ?? Ty swoje sprzedawaj, wolno ci ;> ! - CHYBA że
    w umowie spółki są regulacje dotyczące ograniczenia lub prawa
    pierwokupu.
    Ty myślisz że znamy treść umowy TWOJEJ spółki ??
    Jak nic na ten temat tam nie ma - to dopóki "nierób" na
    walne zebrania będzie regulaminowo przychodził i nie
    będzie utrudniał podejmowania uchwał możesz mu [..tu wpisać
    dowolny dostosowany tekst...].
    "Nieutrudnianie" nie oznacza oczywiście sprzeciwu do
    twoich pomysłów w stylu "podejmiemy uchwałę że moje
    udziały są 'złote'" ;> - ale np. blokowanie podjęcia
    decyzji przez brak kworum ("ale ja wychodzę") itp.

    pozdrowienia, Gotfryd
    (bynajmniej nie prawnik, ale KSH obejrzał. Z daleka ;))