    From: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Działalność gospodarcza i sprzęt
    Date: Fri, 1 Nov 2002 22:44:53 +0100

    On Fri, 1 Nov 2002, Wojciech Lewandowski wrote:

    >+ "Gotfryd Smolik [...]
    >+ > On Thu, 31 Oct 2002, Wojciech Lewandowski wrote:
    [...]
> [...]
    >+ >
    >+ > Żeby wyraźnie się streścić: chciałeś określić że przy KPiR
    >+ > należy ową wartość "wrzucić w koszty", jak rozumiem ?
    >+
    >+ dokladnie, jesli zero to nie wrzucasz wiadomo, ale masz protokol likidacyjny
    >+ i na koniec roku kiedy robisz inwentaryzacje magazynu i wlasnie srodkow

    >+ rwalych to zlikwidowane srodki nie ida ci do podatku. bo od wartosci

    >+ magazynu (zakup zaopatrzeniowy czyli koszt) placisz podatek. dlatego sa
    >+ wyprzedaze na koniec roku zeby pomniejszyc wartosc magazynu :)

    Właśnie o to mi szło, że zacząłeś wplątywać ŚT w remanenty !
    IMHO inwentaryzacja ŚT to jedno (celem doliczenia się, jeśli
    ktoś ma więcej ŚT niż np. 2 komputery :)) - a rozliczenie
    to *osobna* sprawa.

    I jak na mój gust - to:
    - wszystko to co piszez w odniesieniu do *towarów handlowych*
    jest jak najbardziej prawdą
    - to co piszesz w "płaceniu podatku od wartości" napisane
    obok "ŚT" owych ŚT *nie dotyczy*

    Przez to że piszesz jednym cięgiem o "inwentaryzacji TH i ŚT"
    można odnieść wrażenie (nie zaprzeczam, nie napisałeś :), tylko
    ktoś *może* to tak odczytać) że ŚT się jakoś "rozlicza" na
    koniec roku.

    Jak dla mnie - to TH jak wyżej, ale dla ŚT:
    - na koniec roku podatkowo nie robisz *nic*, nie licząc ew.
    wyznaczenia na nowo stawek amortyzacyjnych (dla am. degre-
    sywnej i przyspieszonej w 1 roku)
    - korzystając z faktu liczenia ile ŚT tak naprawdę jest
    robisz "porządek w papierach" - ale to NIE MA ZWIĄZKU
    z końcem roku (przy KPiR !) - taki "porządek" możesz
    zrobić *zawsze*, nie musisz go *nigdzie* zgłaszać
    i *nie musisz* go robić na koniec roku (w odróżnieniu
    od "urzędowego" remanentu TH) !
    - w KUP wliczasz amortyzację, ile ŚT jeszcze nie jest zamortyzowany
    ale robisz to miesięcznie (według stawkji wyznaczonej raz na rok)
    czyli bez związku z "inwentaryzacjami"

    ...i teraz na deser to co było tematem:
    - w razie złomowania ("zużycia") ŚT niezamortyzowaną część ŚT
    *zaliczasz w KUP*. Nie "na koniec roku" itp. - tylko
    w momencie jak "idzie do piachu".

    I to zaliczenie w KUP ma tylko jeden skutek podatkowy:
    natychmiast po zaliczeniu uwalnia ci kawałek zaliczki
    na PD :) - bo jest "zaliczone" natychmiast, *nie* po
    inwentaryzacji na koniec roku.

    Zgadzamy się ?

    Tak BTW: ŚT "idą do podatku" tak naprawdę *przed* zakupem,
    bo kupowane są z pieniędzy już opodatkowanych ! Amortyzacja
    jest zwrotem podatku (przez zaliczenie w KUP), a nie
    jego naliczeniem :) (napisałeś tak jakby ŚT "na stanie"
    "szedł do podatku").

    Pozdrowienia, Gotfryd